משלוחים | ניתוח

המבורגר בצהריים, פיצה בערב: הרגלי הזמנות האוכל שלנו בזמן הסגר השני נחשפים

הקורונה והסגרים הגבירו את ההסתמכות על שירותי משלוחי המזון, הן מצד המסעדות והן מצד הלקוחות • שלא במפתיע פיצה והמבורגר הן הקטגוריות המובילות, כך לפי בדיקה של חברת שופ אנליטקס עבור גלובס • מה מעדיפות הנשים, מה אוכלים הרווקים, ומה קורה לגלידה

שליחים של וולט ותן ביס/ צילום: שלומי יוסף
שליחים של וולט ותן ביס/ צילום: שלומי יוסף

משבר הקורונה שם את משלוחי האוכל במרכז הבמה והפך אותם לצינור חמצן עבור עסקי אוכל ברחבי הארץ, החל מרשתות המזון המהיר ועד למסעדות היוקרה. הסגר המלא שהוטל על המסעדות בישראל לתקופה של כחודשיים באביב, והסגר הנוסף שהוטל על המשק באמצע חודש ספטמבר אילצו את המסעדות שלא רצו לוותר על ההכנסות להמציא את עצמן מחדש באמצעות משלוחים. הנהנות העיקריות היו שחקניות המזון המהיר הגדולות שכבר הפעילו מערך משלוחים עצמאי ומשומן, מה שלעיתים פטר אותן מהצורך לשלם עמלות גבוהות לחברות כמו וולט ותן ביס.

הקורונה הגבירה לא רק את ההסתמכות של המסעדות שנקלעו למשבר אדיר על אספקת אוכל במשלוחים, כי אם גם את החיפוש של הציבור לבילוי ביתי שכולל אוכל, אחרי שמספר השעות שאנשים מבלים בבית עלה במידה ניכרת בצל הסגרים ומגבלות התנועה.

אז מהם משלוחי האוכל הפופולריים בישראל בתקופת המשבר ומי הצרכנים המרכזיים בשלהם? סוגי המטבח הפופולריים והדומיננטיים במשלוחי אוכל ממסעדות הם פיצה, המבורגר, ואוכל אסייתי המהווים כ-72% מסך משלוחי האוכל בישראל, כך עולה מבדיקה שערכה חברת שופ אנליטקס עבור גלובס, נכון לספטמבר 2020. עוד עולה מהבדיקה כי חברת וולט היא פלטפורמת משלוחי האוכל הגדולה בישראל.

מהנתונים עולה כי משלוחי הפיצה לבדם מהווים כרבע (24%) ממשלוחי האוכל בישראל, כשהמחיר הממוצע להזמנה עומד על 106 שקל. מהבדיקה שנערכה בחודש ספטמבר עולה כי דומינו'ס פיצה מובילה בקטגוריה עם נתח שוק של 46% מהרכישות שנבדקו. פיצה האט ניצבת במקום השני עם 31% ופיצה פרגו, השחקנית השלישית בגודלה, מחזיקה נתח של כ-5%. יתר המכירות במשלוחים מתחלקות בין רשתות קטנות יחסית לבין פיצריות מקומיות.

נקודה מעניינת בנוגע למשלוחי הפיצה היא חוזקתם המקומית של מותגי הפיצה עם מערכי שליחים עצמאיים, כך שמכירות הפיצה שנעשות באמצעות שירות המשלוחים של וולט או תן ביס מינורית יחסית. כך, בעוד שבכלל השוק משלוחי האוכל מהווים נתח של כ-24%, בנתונים שבדקו את היקפי משלוחי הפיצה של וולט לבדה, משלוחי הפיצה מהווים נתח מינורי של 5%. משום שוולט שחקנית משלוחי האוכל הגדולה בשוק, ניתן להסיק כי לדומינו'ס פיצה ולפיצה האט מערכי שילוח שמהווים חלק דומיננטי מהפעילות ונותנים להן עוצמה, מבלי צורך לוותר על עמלה של כ-27% אותה גובות וולט או תן ביס.

הפיצה אינה מפלטם של הרווקים

ומי המזמינים העיקריים של קטגוריית הפיצה? מהבדיקה עולה כי שכבות הגיל הבולטות בהזמנת פיצה הן 25-44 האחראיות ל-61% מהכנסות הקטגוריה. בהסתכלות גיאוגרפית אזור תל אביב וגוש דן מוביל עם 45% נתח שוק בהזמנות פיצה, ואילו אזור חיפה והצפון אחראי לנתח שוק של 27%. אגב, בניגוד ליתר סוגי האוכל כפי שיבואו לידי ביטוי בהמשך, מתברר כי 55% ממזמיני הפיצה הם גברים, ו-45% ממזמיני הפיצה הם נשים.

להבדיל ממה שמקובל אולי לחשוב, הפיצה אינה מפלטם של הרווקים, שכן 47% ממזמיני הפיצה הם נשואים, ובלא מעט משפחות מקובל להזמין אחת לתקופה ארוחת פיצה משפחתית הביתה. השעות הפופולריות להזמנת פיצה הן שבע ושמונה בערב. בשעות אלה מרוכז 34% מנתח השוק של הקטגוריה.

הקטגוריה המשמעותית הנוספת כפי שעלתה בבדיקה היא המבורגר, המהווה גם היא כרבע (24%) ממשלוחי האוכל בישראל עם מחיר הזמנה ממוצע של 181 שקל. מקדונלד'ס מובילה באופן בולט את משלוחי המזון בתחום ההמבורגרים עם נתח שוק של כ- 38%, כשהיא פועלת גם באמצעות משלוחים של וולט, וגם באמצעות מערך עצמאי. במקום השני ממוקמות הרשתות BBB ואגאדיר עם נתח שוק דומה של כ-10-12%. בורגראנץ' ניצבת במקום הרביעי עם 6% נתח שוק.

ומי הצרכנים העיקריים של משלוחי ההמבורגר? שכבת הגיל הבולטת בהזמנת ארוחות המבורגר היא 25-34 האחראית על 39% מנתח השוק. אזור תל אביב וגוש דן מוביל עם 41% נתח שוק בהזמנות ואילו אזור חיפה והצפון אחראי לנתח שוק של 23%. כמו כן, בחלוקה מגדרית מתברר כי 61% ממזמינות ארוחות ההמבורגרים הן נשים ו-39% הם גברים. נציין כי אם בוחנים את הזמנות מקדונלד'ס בלבד, יחס ההזמנות עמד על 75% נשים ו-25% גברים, כשביתר רשתות ההמבורגרים יחס ההזמנות עמד על 50% נשים ו-50% גברים.

רווקים מזמינים יותר המבורגרים מפיצות. 27% ממזמיני ארוחות המבורגרים הם רווקים, וזאת לעומת שיעור רווקים של כ-20% מקרב מזמיני הפיצות. השעות הפופולריות להזמנת ארוחות המבורגר הן דווקא שעות הצהריים 12 עד שתיים. בשעות אלו מרוכז 34% מנתח השוק של הקטגוריה.

עמרי פדן, בעלי מקדונלד'ס ישראל / צילום: רוני שיצר
 עמרי פדן, בעלי מקדונלד'ס ישראל / צילום: רוני שיצר

אסייתית לארוחת ערב באזור השרון

גם המשלוחים האסייתיים תופסים מקום נכבד במשלוחי האוכל בישראל עם נתח של כ-23%, ומחיר ממוצע להזמנה של 147 שקלים. מהבדיקה שנעשתה עולה כי רשת ג'פניקה היא השחקנית הגדולה ביותר בקטגוריה עם נתח שוק של 21%, בעוד שיתר השחקניות מחזיקות בנתח קטן יותר מהפעילות.

ומיהו הצרכן האופייני למשלוחים אסייתיים? מהבדיקה עולה כי נשים המגדר הדומיננטי בהזמנות מזון אסייתי והן מהוות 67% ממזמיני הארוחות מסוג מטבח זה, לעומת גברים 33%.

עוד עולה, כי אזור תל אביב וגוש דן אחראי ל-50% מהפידיון בתחום משלוחי האוכל האסייתיים, כאשר אזור השרון הוא השני בגודלו בתחום הזה עם נתח של 19%. כמעט מחצית מהמזמינים אוכל אסייתי הם בשכבת הגיל 25-34, ונראה שהגיל הממוצע של המזמינים מסוג מטבח זה לעומת הפיצה וההמבורגר הוא צעיר יותר. עוד מתברר מהנתונים כי ארוחות אסייתיות חביבות במיוחד על בני זוג לא נשואים שגרים ביחד, האחראים על 22% נתח שוק. שיעור גבוה יותר מהאחוז שלהם בהזמנות פיצה או המבורגר. השעות הפופולריות להזמנת ארוחות אסייתיות הן שבע ושמונה בערב. בשעות אלה מרוכז 39% מנתח השוק של הקטגוריה.

נקודה מעניינת נוספת היא הפיכת קטגוריית הגלידה לדומיננטית בתחום המשלוחים. מהבדיקה של שופ אנליטיקס עולה כי גלידה מהווה כ-4% מהזמנות משלוחי האוכל בכלל, אולם בתוך הפלטפורמה של וולט היא הרביעי בגודלה ומהווה כ-10% מההזמנות, כשרשת גולדה נמצאה כשחקנית הגדולה ביותר במשלוחים בקטגוריה.

האם משלוחי האוכל כאן כדי להישאר ויקבעו הרגלים חדשים בקרב הציבור, או שפתיחה מחודשת של המסעדות תביא דווקא לנטישתם ותעודד את הציבור לצרוך יותר אוכל במסעדות מחוץ לבית? "תקופת הקורונה עשויה לחנך את הציבור להתמיד ולהזמין משלוחי מזון באונליין גם בתום הסגר", אומר לגלובס נתי יעקובי מנכ"ל ושותף בשופ אנליטיקס, מבצעת המחקר. הוא מתייחס גם לכך שמהבדיקה עולה כי נשים מבצעות יותר הזמנות באונליין מגברים, כשהוא טוען כי החברות עדיין לא הפנימו את השינוי הזה, וכי הפנייה של המסרים השיווקיים עדיין אינה מותאמת אליהן.

נתי יעקובי, מנכ"ל שופ אנליטיקס / צילום: צחי שמש
 נתי יעקובי, מנכ"ל שופ אנליטיקס / צילום: צחי שמש

מניתוח הנתונים בבדיקה של שופ אנליטיקס עולה כי וולט היא שחקנית משלוחי האוכל הגדולה היום בשוק הישראלי. ואולם, המודל של תן ביס ושל המתחרות שלה, במסגרתו חלק מהמשלוחים מתבצעים על ידי שליחים של המסעדה, וחלק באמצעות שליחים של הפלטפורמה, מקשה לקבוע את היקף הפער האמיתי ביניהן. בהקשר זה מוסיף יעקובי: "עדות לדומיננטיות של וולט בשוק היא העובדה שהיא מובילה בנתח השוק בקטגוריה, גם ללא פריסת משלוחים בצפון הארץ ובדרומה". 

יוסי אלבז, מנכ"ל דומינו'ס / צילום: תמר מצפי, גלובס
 יוסי אלבז, מנכ"ל דומינו'ס / צילום: תמר מצפי, גלובס

כך בדקנו: 1,600 גולשים משתפים נתונים

שופ אנליטיקס, שנמצאת בבעלות משותפת של קבוצת יפעת ונתי יעקבי, עוסקת בניטור טכנולוגי של רכישות באונליין, מחקר וייעוץ. החברה מתבססת על פאנל צרכנים טכנולוגי מייצג המונה כ-1,600 איש, שמאפשרים לה מעקב אחר הרכישות שלהם באונליין עד לרמת שם הפריט ומחירו למטרות ניתוח וסטטיסטיקה. המעקב כולל קניות באפליקציות ובאתרים. האוכלוסיה שנבדקת היא כזו שקונה לפחות אחת לחודש מוצר או שירות ברכישה מקוונה, מגיל 15 ומעלה.

המחקר שבוצע בחודש ספטמבר כלל הזמנות משלוחי אוכל באמצעות WOLT, תן ביס, משלוחה, זאפ רסט, TABIT, AMAZING FOOD, מקדונלד'ס, דומינוס פיצה ופיצה האט. במחקר לא נכללו הזמנות טייק אוואי, אלא רק הזמנות באונליין כשהאוכל מגיע באמצעות משלוח.

עוד נציין כי המחקר בוצע בחודש בו התחיל סקר הקורונה השני ב-18 בספטמבר. מהבדיקה עולה כי פידיון ההזמנות היומי של משלוחי המזון בתקופת הסגר (בה המסעדות היו סגורות) היה גבוה ב-37% מהימים טרום הסגר.