קבינט הקורונה אישר: מרכזי הקניות הפתוחים בערים הירוקות ייפתחו

קבינט הקורונה אישר כי כיתות ה'-ו' יחזרו ללימודים בשבוע הבא ביישובים ירוקים וצהובים בלבד • יתבצע פיילוט בפתיחת הקניונים

קבינט הקורונה אישר הערב (ב') את פתיחת מרכזי הקניות הפתוחים בערים הירוקות, בהתאם להצעה שגיבשו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ יחד עם המל"ל. עוד הוחלט בתחום המסחר לבחון את פתיחת הקניונים על-ידי פתיחת קניון אחד שבו ייערך פיילוט, ולאחר מכן יתכנס קבינט הקורונה לקבל החלטה האם להתקדם עם פתיחת הקניונים כולם.

בנוסף הוחלט כי כיתות ה'-ו' יחזרו ללימודים בשבוע הבא\ ושבוע לאחר מכן יחזרו לבתי הספר גם כיתות י"א-י"ב.

שוב התקבלה החלטה להחמיר את הקנסות

בהודעה המורחבת שנשלחה הערב צוין כי מרכזי הקניות הפתוחים (כגון מרכזי ביג) ייפתחו החל מיום ממחר (ג'), ובהתאם לתנאים שנקבעו לחנויות הרחוב. עוד נקבע כי נציגי משרד הבריאות יחד עם נציגים ממשרדי האוצר והכלכלה וכן נציגי הקניונים יגבשו מתכונת לפתיחה מצומצמת ניסיונית (פיילוט) שתאפשר פיקוח אפקטיבי על מילוי הנחיות הבריאות וצמצום מגעים והתקהלויות. הניסוי יבחן גם את השווקים. בכפוף להצלחת הפיילוט ולרמת התחלואה הכללית יוחלט על מועד פתיחת הקניונים.

הקבינט קיבל שוב החלטה להחמיר את הקנסות על מפרי הנחיות הבריאות, בדגש על התקהלויות מכל סוג, ולהשלים את הליכי החקיקה. עוד נקבע להתנות את העבודה בתחומים מסוימים (בדגש על עבודה עם קהל) בקיום בדיקות תדירות, והשרים זאב אלקין ויזהר שי נשלחו להציג שוב המלצות לשימוש בכלים דיגיטליים לייעול מאמצי קטיעת שרשראות ההדבקה.

באשר לפתיחת מערכת החינוך בשלב נוסף, נקבע כאמור כי כיתות ה'-ו' יחזרו ללימודים בשבוע הבא ביישובים "ירוקים" ו"צהובים" בלבד, בכפוף לשליטה ובקרה על-ידי משל"ט משרד החינוך לאיתור מהיר של נדבקים/מגעים וקטיעת שרשראות הדבקה. במקביל יקודמו נהלים שיאפשרו את בדיקת הצוותים החינוכיים וקביעת שגרה מחייבת לקיום בדיקות.

נתניהו: "רואים את האור בקצה המנהרה"

ראש הממשלה נתניהו קיים הערב מסיבת עיתונאים שבה התייחס להחלטות קבינט הקורונה וכן להתקדמות ישראל ברכישת החיסונים. לדבריו, "כבר בחודש יוני אישרתי יחד עם שר הבריאות יולי אדלשטיין את החתימה עם חברת מודרנה על אספקה של חיסונים לישראל, ואני רוצה להבטיח לכם שישראל תהיה אחת המדינות הראשונות שתקבל את החיסון של מודרנה. אתם זוכרים גם שביום שישי האחרון חתמנו גם עם חברת פייזר על אספקה של 8 מיליון חיסונים ל-4 מיליון אזרחים. זה שתי מנות חיסון לכל אזרח. לפני שעה קלה שוחחתי עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, על האפשרות לרכוש אופציה על החיסון ספוטניק 5. אנחנו נדון בזה בימים הקרובים".

עוד ציין נתניהו: "המטרה שלי היא להביא כמה שיותר חיסונים, מכמה שיותר מקומות, לכמה שיותר אזרחים - וכמה שיותר מהר. אני חוזר ומדגיש: כל זה לא יקרה מהיום למחר, זה ייקח עוד זמן - אבל לא מדובר בשנים, מדובר בחודשים. ולכן אנחנו כבר רואים את האור בקצה המנהרה. ושוב אני אומר - עד שיגיעו החיסונים, וגם אחרי שיגיעו, אסור שנגלה רפיון ושאננות. לכן היום קיבלנו בקבינט הקורונה את ההחלטות הבאות: אחת - הידוק הסגר והאכיפה על הערים האדומות. שתיים - הנהגת עוצר לילי בערים הכתומות.

"שלוש - קיצור זמן המעבר מעיר כתומה לעיר אדומה. אנחנו מקצרים את זה בחצי, כדי שנהיה מסוגלים לקטוע את שרשרת ההדבקה בזמן. עיר כתומה מתחילה להיות אדומה - אנחנו צריכים לעצור את זה בזמן.

"ארבע - הגברת האכיפה הארצית והגדלת הקנסות. חמש - פתיחת מרכזי ביג החל ממחר. שש - תוכנית ניסיונית, (פיילוט) לפתיחת קניונים ושווקים. שבע - פתיחת הלימודים: כיתות ה'-ו' ייפתחו בשבוע הבא ביום ג', ושבוע לאחר מכן כיתות י"א-י"ב. אלה הדברים שאנחנו מתכוונים לעשות, וכמובן שאנחנו מבקשים לפעול בכל הדברים האלה לפי התו הסגול ולפי ההנחיות החוקיות".

יו"רית ועדת הקורונה, ח"כ יפעת שאשא-ביטון, תקפה את נתניהו בעקבות נאומו ואמרה כי "ראש הממשלה מחפש אשמים בהתפרצות הנגיף ומפנה את האצבע לעבר כל העולם מלבד אל עצמו: העובדות הן שהתחלואה התפרצה רק לאחר שראש הממשלה מיסמס, בגלל סיבות פוליטיות לא ענייניות, במשך חודש ימים, את המלצתו של פרופ' גמזו לפעול בשיטת 'הרמזור'. חוסר ההחלטה לטפל בערים אדומות ובמוקדי תחלואה הוא הוא שהביא להתפרצות התחלואה".

שר הביטחון בני גנץ אמר הערב לאחר קבינט הקורונה: "אני קורא לכל צוותי ההוראה, אל תחכו רגע אחד - לכו להיבדק, קחו אחריות כדי שנוכל לעמוד במשימה החינוכית, הלאומית והבריאותית. זה חשוב לכם, זה חשוב לנו. גם את המסחר במרכזים הפתוחים נפתח בערים הירוקות, ולאחר מכן נתחיל בפיילוט לפתיחת הקניונים בכפוף לבדיקות ולהבטחת הבריאות. לצד זאת, נמשיך את הסגרים ביישובים האדומים ונקיים סגרי לילה גם בערים הכתומות".

לדברי גנץ, "אני מתכוון לעמוד על כך שנממש את מתווה הקנסות עליו החלטנו ושעוכב בדרך. הנחיתי את מערכת הביטחון כולה להמשיך בפעילות ולהסתער על הערים האדומות והכתומות. נסייע ככל שרק ניתן, לא נחסוך באף משאב- לא בחקירות, לא בבדיקות, לא בהסברה ובכל דבר שצריך. השבוע נסיים את בחינת ערכות הבדיקה המהירות שמתקיימות בארץ, אחרי שהבאנו אותן ביחד עם שר המדע, ואני מקווה שנוכל להביא בשורה גם בתחום הזה וגם בעוד טכנולוגיות שאנחנו מפתחים".