חדשות טובות לאלון מאסק: טסלה נכנסת למדד S&P 500

יצרנית המכוניות החשמליות תצטרף למדד היוקרתי לאחר שהציגה רווחים במשך חמישה רבעונים ברציפות

אלון מאסק / צילום: Aly Song, רויטרס
אלון מאסק / צילום: Aly Song, רויטרס

חברת טסלה נכנסת למדד S&P 500, צעד נוסף בדרכה של יצרנית המכוניות החשמליות מהסיליקון וואלי בראשות היזם אלון מאסק להפוך ליצרנית רכב מן השורה הראשונה.

מדובר בציון דרך לחברה שמנסה כבר 17 שנים לפתור בעיות תזרים מזומנים ולהתגבר על הספקות של אנליסטים בוול סטריט ובדטרויט.

מדדי S&P דאו ג'ונס הודיעו ביום שני האחרון שטסלה תתחיל להיכלל במדד החל מ־21 בדצמבר.

הצעד אמור לדרבן את המשקיעים של החברה שהניעו את המניה שלה כלפי מעלה, ומגיע בזמן שיצרנית הרכב צפויה להציג בפעם הראשונה רווחים על פני שנה שלמה. טסלה הציגה רווחים בשלושת הרבעונים הראשונים של 2020 על אף מגפת הקורונה. רשויות מקומיות בקליפורניה הורו לסגור את מפעל הייצור היחיד של החברה בארה"ב במרץ בעקבות המגפה.

על מנת להיכלל במדד שמעריך את שוק המניות האמריקאי צריך לצבור ארבעה רבעונים המציגים רווח נקי. טסלה הצליחה להציג רווחים בחמישה רבעונים רצופים בפעם הראשונה בהיסטוריה שלה.

"זה היהלום שבקצפת של שנה מאוד מוצלחת עבור מאסק", אמר טוני סאקונאגי, אנליסט בחברת המחקר ברנסטיין. "זו ודאי ההוכחה האולטימטיבית שאלון מאסק היה צריך, הכרה על ידי המדד הפיננסי המשמעותי הזה".

נהנית מכוח עבודה זול בשנגחאי

רווחי החברה ברבעון השלישי הגיעו לשיא של 331 מיליון דולר. הדחיפה לרווחים הגיעה ממפעל הייצור בשנגחאי, שם טסלה נהנית מכוח עבודה זול יותר ומביקוש גבוה יותר לדגם היחסית זול שלה - מודל 3. טסלה קיבלה אשראי רגולטורי בגובה 397 מיליון דולר,מה שעזר להביא אותה לשורת הרווח בסוף הרבעון השלישי.

הכללתה של טסלה במדד מעלה את קרנה בקרב משקיעים בשוק הציבורי ומתקפת את מעמדה של החברה, שנחשבה בעבר לחברת נישה לא רווחית מעמק הסיליקון. באופן נרחב יותר, טסלה הצליחה לשנות את תפישת העולם של תעשיית הרכב לגבי מכוניות חשמליות והתחילה מירוץ להעביר מכוניות להנעה בכוח חשמלי. כיום רוב מתחרותיה מציגות מוצרים מתחרים או מתכוונות להציג כאלה לשוק.

טסלה תיכנס במקום חברה אחרת המדורגת ב-S&P 500 שתצא מהמדד. זהותה של החברה היוצאת תוכרז קרוב יותר לתאריך היעד.

מנהלי קרנות אמרו שהם מצפים שמדד S&P יכניס את טסלה כנראה בשני שלבים על פני תקופה של יומיים בגלל גודל התוספת במניות. מנהלי קרנות גדולות רבים כבר עוקבים אחרי טסלה בגלל העלייה במחיר השוק שלה והקפיטליזציה שלה בשוק.

כניסה למדד S&P 500 היא ציון הדרך האחרון עבור החברה, אשר בניגוד לתחזיות רבות נסקה בשנה האחרונה למרות מגפת הקורונה. מאסק עצמו הודיע שיצא חיובי בבדיקה לנגיף ביום חמישי האחרון. ביום שני אמר בטוויטר שאין לו תסמינים אך הוא סובל מעייפות.

ברבעון השלישי מסרה טסלה מספר שיא של רכבים, כמעט 140 אלף, והיא בדרכה להגיע ליעד של 500 אלף משלוחי רכבים השנה, יעד שלפני זמן לא רב נראה בלתי סביר.

המנייה זינקה אך האם זה יחזיק לאורך זמן

מנייתה של טסלה זינקה ביותר מ־14% במסחר לאחר סוף היום, כאשר הודיעו בחדשות שהיא מצטרפת למדד. מניות החברה גדלו פי ארבעה מבחינת שוויין השנה. החברה הפכה ליצרנית הרכב הגדולה ביותר בעולם לפי הערכות שוק, על אף שייצרה הרבה פחות מכוניות מחברות יריבות כמו טויוטה ופולקסווגן.

כאשר חברה נכנסת למדד S&P המניות שלה לרוב מזנקות אך הרווחים לא תמיד נשארים זמן רב. ביצועי חברות שנכנסו למדד בין 1973 ל־2018 לרוב היו גרועים יותר בשנה השנייה לאחר שנכנסו אליו, כך לפי חברת המחקר נד דיוויס.

בספטמבר החליטו במדד לדלג על החברה ודבר זה הביא לעצירה בעלייה הדרמטית של מחיר מניותיה. המדד לא פירט אז את סיבותיו, אך אנליסטים מעריכים שייתכן וזה היה קשור להסתמכות הגדולה של החברה על אשראי רגולטורי בבואה להציג את שורת הרווח וההפסד.

הספקנים עדיין מטילים ספק: חלק מהאנליסטים הזהירו שהכללת טסלה במדד מסכנת את המדד כולו. דיוויד טריינר, מנכ"ל בחברת חקר השווקים "ניו קונסטרקאטס" וספקן ידוע לגבי חברת טסלה, הצביע על התחרות העזה מולה מתמודדת החברה באירופה ובסין.

"S&P עושים טעות גדולה ומוסיפים הרבה סיכון למדד על ידי הכללת טסלה", אמר טריינר. "אני חושב שהכללת טסלה במדד S&P 500 עשויה לדחוף משקיעים גדולים רבים לזנוח את המנייה להציל את רווחיהם".

טסלה לא נענתה לבקשות העיתון לתגובה.