נציב שירות המדינה: רואה בחומרה רבה את דברי המשנה ליועמ"ש דינה זילבר

בהודעת נציבות שירות המדינה נכתב כי הנציב הרשקוביץ פנה למנדלבליט "בעקבות דברים שנשאה המשנה ליועמ"ש באירוע פומבי במכון הישראלי לדמוקרטיה" • הנציב הדגיש את החומרה לאור העובדה שעו"ד זילבר נהגה באופן דומה בעבר ואף קיבלה הערה על כך

נציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ / צילום: חיים צח, לע"מ
נציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ / צילום: חיים צח, לע"מ

נציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ, פנה ליועמ"ש אביחי מנדלבליט בדרישה כי יטפל בהפרת הוראת התקשי"ר על-ידי המשנה ליועמ"ש עו"ד דינה זילבר, לאחר שמתחה ביקורת פומבית חריפה על הממשלה, זאת חרף היותה עובדת מדינה.

בהודעת נציבות שירות המדינה נכתב כי הנציב פנה ליועץ המשפטי לממשלה "בעקבות דברים אותם נשאה המשנה ליועמ"ש עו"ד דינה זילבר באירוע פומבי במכון הישראלי לדמוקרטיה. הנציב הדגיש את החומרה הרבה בה הוא רואה את הדברים, ובפרט שעו"ד זילבר נהגה באופן דומה בעבר ואף קיבלה הערה על כך. הנציב סבור כי על היועמ"ש לטפל בנושא בהתאם לחומרתו ולאירועי העבר".

ביום ראשון השבוע דיברה המשנה ליועמ"ש זילבר בכנס של המכון הישראלי לדמוקרטיה ומתחה ביקורת חריפה על הממשלה. לדבריה, "בגדי המלך החדשים בשנים האחרונות הם שיח המשילות. המשילות עליה לא מפסיקים לדבר בשנים האחרונות היא מחוז חפץ וירטואלי, פאטה מורגנה, כמו נווה מדבר מדומיין לצמאים ומוכי חום במדבר, שכמה שנתלים עליה כתרופת הפלא, החיסון החברתי לכל החוליים שלנו, כך היא מתרחקת והולכת". 

דינה זילבר / צילום: איל יצהר
 דינה זילבר / צילום: איל יצהר

לדברי זילבר, "המשילות היא אותה כסות מרהיבה שאמורה להיטוות ממיטב הבדים ועל-ידי מיטב החייטים, ולאפשר לשלוט ולקדם מדיניות, לו רק לא יפריעו לכך השופטים, או היועצים המשפטיים; או נערי האוצר, או אנשי הדיפ סטייט, או התקשורת המוטה והמגויסת; או האקדמיה האנטי-פטריוטיות; או עולם התרבות האליטיסטי המנותק שחי על חשבוננו ורק מוציא דיבתנו בעולם, או תכניות הסאטירה שפוגעות במורל הלאומי, או מהנדסי התודעה, או בוגרי קרן וקסנר, או הקרן החדשה לישראל, או החמוצים, או הסמולנים, או אלה ששכחו מה זה להיות יהודים או סתם ערבים או אופירה וברקו. לפעמים, אפילו הכנסת או ועדה בכסת, אם איננה מגשימה את ציפיית ההעתק-הדבק של המונח בפניה ומעיזה להרהר, לדון ואפילו לשנות בו משהו ובכך למלא את תפקידה לביקורת פרלמנטרית, תיחרך באש המשילות הקדושה. איש לא ינכה מזעם מסדר אבירי המשילות, אפילו לא כבוד נשיא המדינה שהוכתם אף הוא כפוגע במשילות". 

לדברי זילבר, "לפעמים אנחנו עדים לתופעות של גלגול אחריות. לפעמים כדי לא להודות באמת המצערת של היעדר מנהיגות, מפעילים את הוונטילטור המפזר את האשמה לכל עבר. במקום להתמודד עם קשיים, השלכות, יתרונות וחסרונות, במקום להסתכל פנימה - מסיטים את המבט ומכוונים אצבע מאשימה החוצה. אומרים, 'הי, תראה שם ציפור', כמו שהיינו אומרים כשהיינו ילדים כדי להסיט את תשומת-הלב של הזולת הרחק מאיתנו, אומרים היום 'הי, תראה שם פקיד'. מייצרים מציאות מדומיינת של פרקליטות שבתוך הפרקליטות, או של מדינת פקידים חורשי רע במסתרים המתכננים הפיכה שלטונית. תוסיפו קצת דם לקינוח הדבש, ויש פה קאמבק מטורף של הפרוטוקולים של פקידי ציון. תרבות של חיפוש אשמים במקום נטילת אחריות".

עוד אמרה זילבר בנאומה כי "עשרות מינויי בכירים מוקפאים. מי עוצר את המדינה מלמנות פרקליט מדינה, מפכ"ל, חשכ"ל, ממונה על התקציבים, מנכ"ל למשרד ראש הממשלה, מנכ"ל למשרד המשפטים ועוד שורה ארוכה של תפקידים מקצועיים. שום בית משפט או פקידות לא מונעים את המינויים הללו, שהם קרונות ברכבת המשילות התקועה".

השורה הכי חריפה ובוטה בנאומה של זילבר, היה האשמה נגד הממשלה שהיא "פייק מנהיגות". לדבריה, "שיח המשילות הוא לפעמים מפלטו של הפייק מנהיג".

יצוין כי בעבר הסתבכה זילבר בגין התבטאויות חריפות נגד הממשלה. זילבר צפויה לסיים את כהותה בעוד כחודש וחצי.

מטעם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט נמסר: "בהמשך להודעת נציבות שירות המדינה בעניין התבטאויותיה של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד דינה זילבר - היועץ המשפטי לממשלה ישמע את התייחסותה של עו"ד זילבר לדברים, ובהמשך לכך יחליט כיצד להידרש לפניית נציב שירות המדינה ולפניות נוספות בנושא".

מנדלבליט ב-2018: "ההתבטאות הנוכחית מראה כי הדברים לא הופנמו"

בנובמבר 2018 היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אבחי מנדלבליט, ערך בירור למשנה שלו, עו"ד דינה זילבר, על רקע דברי ביקורת חריפים שאמרה בדיון בכנסת על הצעות חוק ויוזמות של הממשלה. לאחר פגישת בירור שערכו השניים, כתב לה מנדלבליט: "נאמרו על-ידך דברים החורגים מהמסגרת המקובלת והראויה להתבטאות של נציג היועמ"ש המשתתף בדיון בכנסת בנוגע להצעת חוק ממשלתית".

מנדלבליט הוסיף כי "שוחחתי עמך בעבר אודות התבטאויות פומביות לא זהירות מטעמך באירועים בהם השתתפת, ועמדתי על הצורך להיזהר בדברים. לצערי, ההתבטאות הנוכחית מראה כי הדברים לא הופנמו". מנדלבליט ציין כי על זילבר "להיות ערה למשמעות הדברים אותם את מתכננת לשאת, בוודאי בנסיבות של דיון בכנסת, על הצעת חוק ממשלתית טעונה ורגישה מבחינה ציבורית ולמשמעות העלולה להינתן לדברייך, גם אם לא לכך כיוונת. יש להיוועץ בי טרם מעשה, מתוך הבנה כי אני נושא באחריות הכוללת לעבודת הייעוץ המשפטי לממשלה".

את דבריו חתם מנדלבליט באומרו כי "לאחר ששקלתי בכובד-ראש את כלל הנסיבות, החלטתי להעיר לך בגין ההתבטאות האמורה, אותה אני רואה בחומרה, שכן זו חרגה לעמדתי באופן ממשי ממרחב ההתבטאות המקובל והראוי ליועץ משפטי בשירות הציבורי. אני מצפה ממך לנהוג בשיקול-דעת להבא ולהימנע מהתבטאויות דומות".

הזמן חלף, אך נראה כי חרף ההערות והנזיפות, זילבר ממשיכה למתוח ביקורת לא מקובלת על הדרג הנבחר.