חברת ענק מול סטארט-אפ מבטיח: שתי חברות מובילות במרוץ לחיסון לקורונה, רק אחת מהן זינקה ב-404% בתוך שנה

בעוד מניית מודרנה עולה ועולה במהלך השנה, פייזר רושמת ירידות קלות - אפילו שהובילה לאורך החודשים האחרונים במירוץ לחיסון • ההבדלים בין החברות קשורים לנקודת המוצא שלהן • באופן פרדוקסלי, ההצלחה שלהן מעלה את הסיכוי לפגיעה בהערכת נתח השוק הפוטנציאלי של שתיהן

פייזר ומודרנה בחזית החיסונים / צילום: Reuters, David Himbert
פייזר ומודרנה בחזית החיסונים / צילום: Reuters, David Himbert

לפני כשבוע עלתה מניית חברת פייזר בכ-10%, בעקבות פרסום תוצאות ביניים חיוביות מהניסוי שלה בחיסון לקורונה. עלייה של 10% במניית פייזר, פירושה עלייה של כמעט 20 מיליארד דולר בשווי החברה. אלא שהמניה הגיעה לשיא, ואז החלה להידרדר, וכעת החזירה כמעט את כל העליות. גם במבט מתחילת השנה, מניית פייזר רושמת ירידות קלות, אף שהובילה לאורך החודשים האחרונים את המירוץ לחיסון.

גם מניית מודרנה עלתה ב-10% עם פרסום התוצאות - תוספת של כ-4 מיליארד דולר "בלבד" לשווי, אלא שבניגוד לפייזר שדשדשה בשנה האחרונה, מודרנה זינקה ב-404%.

ההבדלים בתנועת המניות של שתי החברות קשורים בעיקר לנקודת המוצא שלהן. פייזר היא ענקית פארמה, והשווי שלה מושפע גם מתרופות אחרות שלה. מודרנה נכנסה למרוץ הזה לאחר תקופה שבה לא הצליחה להתרומם הרבה מעל מחיר ההנפקה שלה ב-2018. גם כך שווייה, מעל 6 מיליארד דולר, היה גבוה לחברת ביוטק. הוא גילם את פוטנציאל הטכנולוגיה ואת ההתלהבות והמהירות שבהן התקדמה.

מודרנה-זינקה-ב?404-בתוך-שנה 1
 מודרנה-זינקה-ב?404-בתוך-שנה 1

אחרי שמודרנה פרסמה את התוצאות, המשקיעים של פייזר כבר מתמחרים שוק יותר תחרותי מבחינתה, וגם בשל כך המניה שלה איבדה חלק מהעליות.

לכל אחת מהחברות יש יתרונות וחסרונות מבחינת הערכות המשקיעים: פייזר מנוסה יותר בייצור, שינוע ושיווק בינלאומי, בעוד שלמודרנה יש יתרון במוצר עצמו, שלא דורש הקפאה עמוקה; פייזר תוכל כנראה לייצר יותר מנות בשנה הראשונה המכרעת, אך מודרנה אולי תצליח לסחוט יותר כסף מכל מנה משום שהמחיר שלה קצת גבוה יותר; פייזר תצטרך לחלוק את ההכנסות עם מפתחת הטכנולוגיה, ביונטק, ומודרנה תצטרך לחלוק ברווחים עם לונזה, שמייצרת לה את החיסון, אבל בניגוד לפייזר, היא הבעלים של טכנולוגיית ה-RNA.

מודרנה-זינקה-ב?404-בתוך-שנה 2
 מודרנה-זינקה-ב?404-בתוך-שנה 2

באופן פרדוקסלי, ההצלחה שלהן מעלה את הסיכוי להצלחת חיסונים נוספים ולפגיעה בהערכת נתח השוק הפוטנציאלי של שתיהן. בכל זאת, שתיהן קיבלו החלטה שנראית ברגע זה משתלמת מאוד.