הרשות הפלסטינית מחדשת את התיאום עם ישראל

זאת לאחר שבמאי האחרון הראשות ניתקה את יחסיה עם ישראל

אבו מאזן/  צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב
אבו מאזן/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

הרשות הפלסטינית הודיעה כי היא מחדשת את התיאום עם ישראל בכל הרמות והתחומים, לאחר שניתקה את הקשרים בחודש מאי האחרון. השר לעניינים אזרחיים ברשות הפלסטינית חוסיין א-שייח' הודיע ההחלטה לחדש את התיאום עם ישראל התקבלה לאחר מגעים בינלאומיים שקיים יושב ראש הרשות אבו מאזן בעת האחרונה.
‏א-שייח' ציין כי ההחלטה התקבלה בעקבות, התחייבות מחודשת של להסכמים עם הרשות הפלסטינית. לדבריו היחסים עם ישראל ישובו למצב בו היו לפני ה-19 במאי 2020 אז הודיע אבו מאזן על הקפאת התיאום הביטחוני והאזרחי. בגלובס דיווחנו כי הלחץ האזרחי על אבו מאזן לחדש את התיאום הבטחוני גבר על רקע המשבר הכלכלי והכספי של הרשות שכן היא בין השאר נמנעה מלקבל את כספי המסים שישראל גובה עבורה. הסכום שהצטבר עד כה מגיע לקרוב לשלושה מיליארד שקלים, והרשות פנתה לגורמים בינלאומיים, למדינות אירופה ולמדינות ערביות לקבלת הלוואות ומענקים אך סורבה.

תוצאות הבחירות בארצות הברית סייעו גם הן להפשרה מצידה של רמאללה, וברשות הפסטינית מצפים כי הממשל החדש ישנה את הגישה של הנשיא היוצא טראמפ גם אם לא ישיב את המצב לדמותו. הרשות ניתקה את יחסיה עם המימשל לאחר העברת השגרירות לירושלים ולאחר ההכרזה על ההכרה בשטחי ההתנחלויות בתחילת 2020.
‏ ועם זה הסיבה העיקרית לחידוש הקשרים ולקבלה הקרובה של כספי המסים, היא הלחץ הפנימי. בשל המשבר הרשות שילמה רק חלק קטן ממשכורות 120 אלף עובדיה, וביטלה לחלוטין מיזמים רבים ואת העברת הכספים לפקידיה ברצועת עזה. התלות של הכלכלה הפלסטינית במשכורות הפועלים העובדים בישראל גברה, ומנגד הניסיון של הרשות לעורר את הרחוב למאבק עממי בישראל לא עבד. בנוסף התחלואה מהקורונה גברה, והפסקת שיתוף הפעולה עם ישראל מנעה טיפול מערכתי יעיל.

מתאם הפעולות בשטחים האלוף במיל' אבו רוקון יפגש בימים הקרובים עם חסיין א-שייח' הממונה ברשות הפלסטינית על הקשר עם ישראל לדיון על מתווה החזרת התיאום הבטחוני והאזרחי בין הצדדים. כמו כן מתוכננות פגישות של קציני צה"ל מפקדי אזורים עם עמיתיהם הפלסטינים. רק לאחר השבת התיאום הזה, לרבות התיאום הבטחוני, תחל העברת הכספים, כלומר כספי המיסים שישראל גובה עבור הפלסטינים ומסתכמים כיום בכשלושה מיליארד שקלים.

מהלך החזרת התיאום היה באוויר מאז תום הקיץ עם התגברות המחאה ברחוב הפלסטיני כלפי הרשות בשל המשבר הכלכלי ואי תשלום המשכורות. הרשות החלה לגשש בתחילה בדרכים עקיפות ובהמשך בפניה ישירה לאבו רוקון עם שאלה אחת: האם ישראל מחוייבת להסכמים עם הרשות?

אבו רוקון פנה לדרג המדיני, קרי לשר הביטחון גנץ, הממונה עליו ולאחר דיונים עם ראש הממשלה נתניהו ובגופי הערכה כמו המל"ל, הועברה אתמול התשובה במכתב רשמי מאבו רוקון לא-שייח': "ישראל מחוייבת לכל ההסכמים שעליהם חתמה עם הרשות הפלסטינית". לאחר דיון היום בלשכת אבו מאזן נמסרה ההודעה לישראל שהרשות מחדשת את כל תחומי התיאום עם ישראל.