פרשת "משפטים בושה": הנציב רוזן בביקורת על המשטרה והפרקליטות

נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות קבע כי חקירת עורכת הדין שנחשפה ע"י אילה חסון ברשת 13 הייתה משוללת כל יסוד • בפן המשטרתי הנציב העביר את הנושא לטיפול מ"מ המפכ"ל

היועמ”ש, ד”ר אביחי מנדלבליט / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
היועמ”ש, ד”ר אביחי מנדלבליט / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, השופט (בדימוס) דוד רוזן, קבע כי חקירת עורכת דין, על כך שקראה לעברו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט "פרשת משפטים בושה", הייתה משוללת כל יסוד.

לפי פרטי הפרשה שנחשפה על-ידי אילה חסון ברשת 13, לפני כתשעה חודשים צעדה עורכת דין לבית כנסת הסמוך למקום מגוריה במהלך יום שבת, ומשדרכה הצטלבה בדרכו של היועץ המשפטי לממשלה, סיננה היא לעברו את המילים "פרשת משפטים, בושה".

בעקבות כך, ניידת משטרה הוזעקה למקום ועורכת הדין עוכבה ונאמר לה לעיני ילדיה, כי אם לא תעלה לניידת - תיעצר ותאזק באופן מיידי. עורכת הדין הסבירה לשוטרים כי לא עברה כל עבירה וציינה בפניהם, כי היא שומרת שבת אך הדבר לא הואיל והיא הוסעה לתחנת המשטרה, שם נחקרה באזהרה, נלקחו טביעות אצבעותיה ונפתח נגדה תיק, אשר הועבר לפרקליטות והטיפול בו התעכב משך חודשים רבים. עו"ד פיני פישלר התלונן בגין האירוע לנציב רוזן.

בהתייחסותה, ציינה פרקליטת המחוז, כי העיכוב בטיפול בתיק נגרם עקב תקלה טכנית בממשק הדיגיטלי, אשר הופעל על-ידי תחנת המשטרה כפיילוט להעברת תיקים לפרקליטות ולאור ריבוי תקלות, הוחלט על הפסקת השימוש בו.

כמו כן, עם חשיפת המקרה, ביקשה הפרקליטות כי התיק יועבר לה מהמשטרה, ומשהובא התיק לפתחה, הורתה הפרקליטות על גניזתו בעילה של 'היעדר עבירה פלילית' והודעה על כך נמסרה לעורכת הדין.

הנציב רוזן כתב כי "התלונה הציפה מכשלה שלפיה הפרקליטות, לאחר קבלת התיק בממשק הדיגיטלי, השיבה אותו למשטרה לצורך השלמת מסמכים ובכל העת הזו, שכאמור, נפרסה על פני חודשים ארוכים, נתייצגה הפרקליטות כמי שדוממת על מקומה ונסתם הגולל על טיפולה".

לאור זאת, המליץ רוזן לפני המשנה לפרקליט המדינה עו"ד מומי למברגר לבחון הנושא ולקבוע נהלים מחייבים שיהיה בהם למנוע הישנות מקרים דומים בעתיד.

עוד מצא הנציב לציין, כי לא נדרש להתנהלות המשטרה במקרה זה מאחר שבהתאם לחוק, זו אינה חוסה בצל ביקורת הנציבות. עם זאת כתב הנציב כי "הובלת אזרחית נורמטיבית בשבת לתחנת משטרה ברכב משטרתי, בעקבות התבטאות מותרת בהחלט ובוודאי כשלא עשתה דבר וחצי דבר בניגוד לחוק הינה התנהלות המחייבת תיקון והפקת לקחים".

בשל כך העביר הנציב את הנושא לממלא-מקום המפכ"ל לכל טיפול שיימצא לנכון.