ועדת התכנון של באר שבע איבדה את מעמדה כוועדה עצמאית

תוקף המינוי של הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה באר שבע עצמאית הסתיים לאחרונה, ובמינהל התכנון שוקלים שלא להמליץ על חידושו, זאת לאור טענה לאי-אכיפה מספקת של עבירות בנייה מצד העירייה ומחלקת ההנדסה

באר שבע / צילום: shutterstock
באר שבע / צילום: shutterstock

האם הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה של באר שבע לא תמשיך לפעול כוועדה עצמאית? לגלובס נודע כי תוקף המינוי של הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה באר שבע עצמאית הסתיים לאחרונה, ובמינהל התכנון שוקלים שלא להמליץ לשר הפנים אריה דרעי על חידושו. זאת לאור טענה לאי-אכיפה מספקת של עבירות בנייה מצד העירייה ומחלקת ההנדסה.

חוק התכנון ובנייה מאפשר לשר האוצר לקבוע כי וועדות מסוימות לתכנון ולבנייה, שיענו על קטגוריות של מקצועיות ויעילות, ויש להן, או שהן מקדמות, תוכנית מתאר עדכנית, יוכלו לאשר כל תוכנית התואמת את הוראות תכנית המתאר. יש להבהיר כי הפריבילגיה הזאת ניתנת לתקופה של חמש שנים בלבד ומותנית בהארכה. במילים אחרות, לוועדה המקומית ניתנות סמכויות "עוקפות" ועדה מחוזית. מדובר כמובן בסטטוס יוקרתי, ביטוי של עצמאות, אבל גם בקיצור משך זמן קידום תוכניות גדולות.

במדינת ישראל יש בסך-הכול 17 רשויות שיש להן הסמכה דומה: חולון, קריית אונו, תל אביב, דרום השרון, נס ציונה, עמק חפר, רעננה, מודיעין, שוהם, גבעת שמואל, יבנה, נתניה, נאות חובב, נתיבות, קצרין וקריית טבעון.

טל אל על, סגן וממלא-מקום ראש העיר באר שבע ויו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעשר השנים האחרונות, אמר לגלובס כי "לא לקחו את ההסמכה של הוועדה המקומית, אלא החליטו שלא להאריך אותה. ההסמכה ניתנה לחמש שנים ובתהליך של בקרה, יש כעת קושי מבחינת מינהל התכנון להאריך את ההסמכה בשל חוות-דעת מאוד בעייתית בנושא של אכיפה. הטענה שלהם היא שאנחנו לא אוכפים מספיק את חוק התכנון והבנייה. הכוונה היא גם לאכיפה נגד עבירות בנייה וגם בזה שאנחנו לא מגישים מספיק כתבי אישום דרך בית המשפט בנושא זה. זו טענה מאוד בעייתית, כי היא מתרחשת בתקופת קורונה, שבה אנו משתדלים לא להעיק על הציבור. לא שאכיפה זה דבר מעיק, אבל אנחנו משתדלים להקל ככל האפשר. ופעם שנייה, יש לנו בעיית כוח-אדם. יש הרבה פחות יציאות לאכיפה בגלל מפקחים שנמצאים בבידוד".

מה המשמעות של לקיחת הסמכויות מכם?
"לא מאריכים כרגע את ההסמכה. יש להבין שיש בינינו מחלוקת על מה צריך לאכוף ומה לא. ולכן, חוות-הדעת הזאת של מינהל התכנון מונעת מאיתנו כרגע את המשך ההסמכה. חשוב להבין שבכל שאר ההיבטים של פעילות הוועדה קיבלנו חוות-דעת טובות מאוד - תכנון, היתרי בנייה, זמנים. היחידה הארצית לאכיפה חושבת שאנחנו צריכים לאכוף דברים מסוימים שאנחנו לא חושבים שהם בסדר העדיפויות. יש לנו מחלוקות לא קלות איתם בנושא הזה. אם אנחנו וועדה עצמאית, אז אנחנו קובעים את סדרי העדיפויות של האכיפה שלנו. לא על איזה צריף שניבנה באופן לא חוקי על איזה הר במרחק של 5 ק"מ מהעיר הבנויה. בעינינו יש דברים יותר חשובים. אותנו יותר מעניין פלישות לשטחים ציבוריים. זו העדיפות שלנו. אי-אפשר לאחוז במקל משני קצותיו. או שאנחנו עצמאים - או שאנחנו לא עצמאים".

האדריכל הבאר שבעי רם מרש, שהתמנה בשבוע בעבר כיו"ר הזמני של התאחדות האדריכלים, אמר לגלובס כי אי-חידוש ההסמכה של הוועדה המקומית מהווה בעיה גדולה: "זה כבר קרה לנו פעם לפני ארבע שנים לתקופה מסוימת. העירייה צריכה לעמוד בקריטריונים. מבחינתי, זה כואב שתוכניות שהיו אמורות להיות מאושרות על-ידי הוועדה המקומית עברו בדקה ה-90 למחוזית כי העירייה איבדה את ההסמכה. איבדנו את היתרון של לאשר תוכניות בוועדה המקומית. אנחנו מצפים בכיליון-עיניים שתוכנית המתאר תקבל תוקף, ושהוועדה תהיה מקומית עצמאית. אני סומך על העירייה שתטפל בריג'קטים. הביקורת שלי היא על מינהל התכנון. לא יכול להיות שדיון על מתן תוקף, שנקבע יומיים אחרי שהוועדה המקומית איבדה את העצמאות שלה, יחזיר אותנו אחורה. איפה שיקול-הדעת?".

ממינהל התכנון נמסר: "טרם נתקבלו חוות-הדעת הנדרשות מהגורמים הממליצים. משאלה יתקבלו, יוכנו מכתבי ההמלצה לשר הפנים".