קמעונאות | פיצ'ר

לא רק הראל ויזל: הלהיט החדש של הרשתות - חנויות פופ-אפ ברחוב

קמעונאיות האופנה שסובלות מהסגירה של הקניונים מוצאות לאחרונה מקלט בהקמת חנויות זמניות • היתרון טמון בחידוש המכירות, אבל הבעלים מזהירים מפני העלויות הגבוהות של הקמת חנות כזאת

חנות פוקס ברחוב יגאל אלון 7בתל אביב / צילום: איל יצהר
חנות פוקס ברחוב יגאל אלון 7בתל אביב / צילום: איל יצהר

"אם לא יתנו לנו להיכנס מהדלת, אז ניכנס מהחלון" - רשתות האופנה והמסחר נחושות למכור סחורה בכל מחיר, ומחפשות דרכים להמציא את עצמן מחדש. המשבר שפוקד את ענף הקניונים והאופנה על רקע מגבלות הקורונה, שולח את רשתות האופנה לחפש חלופה זמנית על ידי השתלטות על חללים ריקים שבהם פעלו חנויות רחוב, והקמת חנויות זמניות, המכונות פופ-אפ. אלה, מתברר, יכולות לפעול גם בתקופה שבה הקניונים נאלצים להישאר סגורים בגלל הגבלות הקורונה.

בימים האחרונים נרשם גל של קבוצות אופנה גדולות שפועלות באופן הזה. וכך, בעוד שהעסקים הקטנים שעד כה פעלו בחנויות הרחוב בזכות דמי השכירות הנוחים יחסית נוטשים בשל הקושי לשרוד, דווקא קבוצות האופנה הגדולות, שעד היום עיקר הנוכחות שלהן הייתה בקניונים ובמרכזי הקניות הפתוחים, נכנסות לאותם מיקומים.

קבוצת פוקס החלה בבליץ של חנויות פופ-אפ של מותגי ההלבשה שלה. חנות ראשונה נפתחה למותג פוקס בבית שמש, חנות נוספת לאותו מותג נפתחה ברחוב יגאל אלון בתל אביב, חנות נוספת נפתחה למותג בילבונג ברחוב דיזנגוף בתל אביב, והיד עוד נטויה. חלקן נפתחות עם הסכמים לשבועיים של פעילות בלבד, עם אפשרות להארכה.

גם קבוצת אינטר ג'ינס, שבבעלות יעקב פרץ, פתחה בימים האחרונים חנות פופ-אפ לרשת עליה השתלטה בתקופת הסגר הראשון - רזילי, שמוכרת בגדי מעצבים. החנות נפתחה ברחוב דיזנגוף, באחת החזיתות של מתחם דיזנגוף סנטר לתקופה של ארבעה חודשים, יחד עם חנות נוספת חדשה שהרשת פתחה במתחם פתוח - באאוטלט של קבוצת עזריאלי בהרצליה פיתוח.

קבוצת פקטורי 54 של רוני אירני צפויה לפתוח השבוע חנות פופ-אפ ענקית, בשטח של 1,000 מ"ר, במתחם שרונה, בחלל שהותירה אחריה רשת סטורי, שהחנות שלה במקום נסגרה לפני שנה. החנות צפויה לפעול לתקופה קצרה של קצת יותר מחודש.

עוד קבוצה שהקימה חנות זמנית היא מאניה. מאניה שמפעילה את רשת חנויות מאניה ג'ינס לצד מותגים נוספים, הקימה חנות פופ-אפ באחת החנויות שהתפנו בחזית של קניון הזהב בראשון לציון.

החנויות הקטנות נשארו מאחור 

בעוד שהרשתות מחפשות לעצמן אחיזה בחנויות רחוב לתקופת הסגר על הקניונים, עסקים קטנים בהרבה, שאיבדו כל הכנסה, נאלצים לפנות את מקומם. בחלונות הראווה של רבים מהם ניתן לראות ערימת מכתבים שלא נפתחה, בין היתר של קנסות ושל התרעות לחובות שלא שולמו. וכך, השיפור הזה בפדיונות, דוחף גם את מי שאין בבעלותו מספיק חנויות שמותר להן להיפתח - לחפש דרכים להגיע לקהל הצרכנים.

אלא שגם רשתות האופנה הגדולות לא מלקקות דבש בחנויות הזמניות הללו. הפופ-אפ רחוק מלהיות פתרון שמעבר לטווח המיידי. "הטלטלה של פתיחת חנות לתקופה כמה חודשים - זה דבר שמתאים רק לחנויות שיש להן מחזור מאוד גדול, ויש לזה בעיקר ערכים שיווקיים" אומר ל"גלובס" אירני מפקטורי 54. לדבריו, " לנו יש עשרות חנויות באזור המרכז בקניונים, שכבר לא מתפקדות תקופה ארוכה. המכירות באונליין לא מספקות כדי לפצות".

לצד ההתלהבות מהקמה של חנות בשטח רחב ידיים במבנה היסטורי עם מגוון של מותגי יוקרה, החל מראלף לורן ועד דולצ'ה גבנה והוגו בוס בהנחות עמוקות, הוא מדגיש כי אין כאן מענה קבוע. "ברגע שהחנויות בקניונים ייפתחו זה יימחק. לאף אחד לא יהיה תקציב להתנהל כמו 'יהודי נודד' ולעבור ממקום למקום. יש דיספרופורציה וחוסר הלימה בין ההשקעה שבהקמת חנות כזו, לבין התרומה שלה מבחינת רווחים".

ברוב חנויות הפופ-אפ שנפתחות התמהיל שונה, והמטרה ברוב המקרים היא לפנות גם למבוגרים וגם לילדים באמצעות חנות אחת. זאת משום שקיים קהל שצמא לרכוש, בעוד שבאזורים מסוימים אותן קבוצות לא מחזיקות בשגרה חנויות רחוב.

זינוק בפדיונות של מי שפתוח 

את חוסר האיזון בפדיונות בענף האופנה ניתן לראות בנתוני ריס, שמשקפים את המגמה של הפדיונות במרכזים הפתוחים, שכבר נפתחו בשבוע שעבר באופן רשמי בהתאם להנחיות הממשלה, לעומת הקניונים שנותרו סגורים. אלה מוכיחים עד כמה נהנה מי שפתוח כעת.

כך, מהנתונים שהגיעו לידי "גלובס" עולה כי ב-21 המרכזים שנפתחו ופדיונותיהם מאז הפתיחה הגיעו לימי "גלובס", מציגים גידול של קרוב ל-90%. מדובר על דגימה של כ-245 חנויות, בתאריכים ה-17 בנובמבר עד ה-21 בנובמבר השנה, לעומת התקופה המקבילה ב-2019.

כך למשל, ביג פאשן אשדוד מציג גידול של 161%, ביג קריות מציג צמיחה של 133%, ביג רגבה רושם גידול של 130%, ביג פאשן עינן שמר רושם גידול של 129%, ביג קרית שמונה רשם גידול של 89%, וגם במרכזים נוספים של הקבוצה נרשמו שיעורי צמיחה יוצאי דופן שנעים בין גידול בפדיונות של 33% בעיר אילת. גם במרכז עופר בילו סנטר של קבוצת מליסרון נרשמה צמיחה של כ-125%, כשגם במתחם חוצות המפרץ בחיפה נרשמה עליה של 87% בפדיונות.