תיאום מדיני ורכש מערכות צבאיות: מאחורי הקלעים של המפגש בין נתניהו ויורש העצר הסעודי

החשיבות בפגישה הסודית בין נתניהו ויורש העצר מוחמד בן סלמאן היא בעיקר בקיומה ובמועדה • בפגישה דנו המנהיגים בתיאום עמדות לגבי איראן, בעיר העתידית של סעודיה וגם בעסקאות נשק • ומה לגבי השלום? הוא כרגע לא על הפרק

הנסיך הסעודי מוחמד בן סלמאן / צילום: רויטרס - Balkis Press
הנסיך הסעודי מוחמד בן סלמאן / צילום: רויטרס - Balkis Press

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש אתמול עם יורש העצר מוחמד בן סלמאן ושר החוץ האמריקאי מייק פומפאו בעיר ניאום שבסעודיה לחופי הים האדום. חשיבות הפגישה בפרסום קיומה ובמועדה.

פגישות כאלה היו, ככל הידוע, גם קודם לכן, ובעיקר בשנים האחרונות ברקע ההסכם עם איראן והמגעים לקראת ההפשרה עם מדינות המפרץ האחרות. הפרסום, שלא ברור באם
תואם עם הסעודים, דרמטי.

בסעודיה לא ניתן היה למצוא התייחסות לפרסומים במשך שעות ארוכות, גם לא ברשתות החברתיות, ובהמשך הגיעה הכחשה של שר החוץ פייסל בן פרחאן בטוויטר. סעודיה, כמו ישראל, מוטרדת משינוי מדיניות אמריקאי עם חילופי השלטון, ובעיקר בכל האמור לאיראן. ממשל טראמפ הגביר בעת האחרונה את העיצומים נגד בכירים איראניים, והחשש הוא כי הנשיא הנבחר ג'ו ביידן יסיר את העיצומים וינקוט בדרך פייסנית כלפי טהרן. בשיחה נדונו דרכי תגובה אפשריות לצעדים של ממשל ביידן, ותיאום עמדות ישראלי-סעודי. 

לגלובס נודע כי במפגש עלה גם נושא המתקפות של המורדים החות'ים בתימן על מתקני נפט ואתרים אחרים בערב הסעודית. סעודיה מעוניינת ברכש של מערכות ישראליות להגנה מפני מתקפות כאלו.

גורמים מדיניים ישראליים וסעודיים מסרו כי במפגש לא הוסכם על הסכם בין המדינות דוגמת ההסכמים עם בחריין ואיחוד האמירויות. לדבריהם, הנושא עלה בשיחה, אך העמדה הסעודית הרשמית של המלך בן סלמאן, כפי שפורסמה על ידי שר החוץ שלו בראיונות עיתונאיים, היא כי הדבר כרוך בהתקדמות במישור הפלסטיני.

עוד נושא שעלה בשולי המפגש היה "עיר העתיד" של סעודיה: העיר שתוכננה ונבנית כעיר דיגיטלית מתקדמת, שמשלבת תיירות לחופי הים האדום ומרכז לטכנולוגיה עילית. נתניהו קיבל הסברים מבן סלמאן, שזה אחד מהפרויקטים השאפתניים שלו.