אושרה הצעת החוק להקפאת שכר חברי הכנסת ב-2021

הצעת החוק של ח"כ איתן גינזבורג עברה בתמיכת 39 חברי כנסת וללא מתנגדים

ח"כ איתן גינזבורג / צילום: דני שם טוב
ח"כ איתן גינזבורג / צילום: דני שם טוב

בתמיכת 39 חברי כנסת וללא מתנגדים עברה הערב במליאה הצעת החוק של ח"כ איתן גינזבורג המקפיאה את שכר חברי הכנסת בשנת 2021. להצעת החוק של גינזבורג הוצמדה הצעה פרטית של חברי הכנסת יאיר לפיד ומיקי לוי והיא קובעת כי שכר חברי הכנסת לא יעלה ויתעדכן בשנה הקרובה.

ח"כ גינזבורג, שהוביל את החוק כיו"ר ועדת הכנסת, אמר במליאה כי "מטרת ההצעה היא למנוע את העדכון אוטומטי של שכר חברי הכנסת שמשתנה מדי חודש ינואר בכל שנה באופן אוטומטי לפי השינוי בשכר הממוצע במשק בשנה הקודמת. השנה בשל משבר הקורונה שהוביל לעלייה חדה במספר המובטלים ואנשים המצויים בחופשה כפויה ללא תשלום צפויה הייתה להיות עליה חריגה בשכר הממוצע במשק דבר שיכול היה להוביל לעלייה חדה גם בשכר חברי הכנסת ושל נושאי המשרה הבכירים בשירות הציבורי". 

"נראה לי שברור לכולם כי בעת הזו העלאת שכר לנציגי ציבור ולשאר נושאי המשרה הבכירים בישראל, לא רק שהיא לא סבירה היא גם לא ראויה. כשאזרחי ישראל מצויים תחת משבר כלכלי כל כך קשה, שלצערי הרב עלול ללוות אותנו עוד זמן רב, וכשאנשים מאבדים את מקור פרנסתם ולא יודעים כיצד יסגרו את החודש, הדבר האחרון שצריך לקרות הוא שמשכורתנו תעלה, ודאי כשעליה המדוברת היא חסרת פרופורציות". 

לפי ההסבר להצעה הפרטית, שכר חברי הכנסת היה אמור להתעדכן בכ-6,500 שקל בינואר 2021. "זאת משום בשנת 2020 עלה השכר הממוצע באופן משמעותי בשל הגידול באבטלה ופיטוריהם של רבבות עובדים שהשתכרו פחות משכר הממוצע", נכתב בהסבר. "העלייה בשכרם של חברי הכנסת מדי שנה היא שערורייתית כשלעצמה ונובעת מכך ששכרם אינו נקבע על ידי ועדה ציבורית אלא על ידי חברי הכנסת עצמם - נושא שבו דנה הכנסת בהצעת חוק אחרת. בשל המשבר הכלכלי החמור הפוקד את מדינת ישראל ואי קידום הצעת החוק לקיצוץ בשכרם של חברי הכנסת, שהציע שר האוצר ישראל כץ, ועד שישונה המנגנון לקביעת שכר חברי הכנסת, מוצע לקבוע בהוראת שעה כי שכרם של חברי הכנסת יוקפא עד לסוף שנת 2022. בכך יראו חברי הכנסת דוגמה אישית ויחזקו את אמון הציבור בכנסת ובנבחריה".