גוגל מתכננת להניח רשת סיב אופטי שתחבר לראשונה בין סעודיה וישראל

הרשת החדשה תחבר בין המדינות שעדיין מוגדרות כאויבות, ותעקוף את המסלול המצרי לתעבורה אינטרנטית

סיבים אופטיים / אילוסטרציה: שאטרסטוק
סיבים אופטיים / אילוסטרציה: שאטרסטוק

גוגל מניחה את הבסיס לרשת סיב אופטי אשר בפעם הראשונה תחבר בין סעודיה לישראל ותפתח נתיב חדש לתעבורת האינטרנט העולמית, כך לפי גורמים המקורבים לנושא.

הפרויקט המחבר בין הודו ואירופה הוא פרויקט התשתית חוצה־עולם החדש ביותר של גוגל. החברה, חברה בת של חברת אלפאבית (Alphabet), מתחרה עם פייסבוק בבניית הספק גדול יותר לרשתות על מנת לתמוך בביקוש הגובר של משתמשים בטעינת סרטוני וידאו, תוצאות חיפוש ומוצרים אחרים. חיבוריות מוגדלת בין אירופה להודו משמעה גם שגוגל תוכל לפזר מרכזי מידע ברחבי העולם, ולהתחרות מול מיקרוסופט ואמזון בנתח השוק של מחשוב מבוסס־ענן.

גוגל נותנת לכבלים שלה שמות על שם מדענים ידועים, וקוראת לנתיב החדש רמאן הכחול, על שם הפיזיקאי ההודי צ'נדרסקארה ונקאטה רמאן. פרויקט של כבל תת ימי באורך של נתיב רמאן הכחול - יותר מ־8,000 קילומטרים - אמור לעלות כ־400 מיליון דולר, כך על פי חישובי חברת התקשורת "סליאנס" (Salience Consulting) שמושבה בדובאי.

גוגל צפויה לפנות לחברות תקשורת אחרות כשותפות למימון הכבל, כולל חברת התקשורת של עומאן וחברת טלקום איטליה, כך לפי מקורבים לנושא. שותפות אלה ואחרות יעזרו לממן את בניית הכבל, וישתתפו בשימוש בתשתית הסיב האופטי שלו.

אנשים המכירים מקרוב את פרויקט רמאן הכחול אמרו שעוד יש להיזהר מלהכריז עליו כפרויקט שייצא לדרך. מפני שהכבל חוצה כמה גבולות, הפרויקט יצטרך את אישוריהן של כמה סוכנויות תקינה, וכל מכשול עשוי לאלץ את גוגל לתכנן את מסלולו מחדש. לדוגמה, עדיין חסר לקונצרן גוגל האישור הסופי מממשלת סעודיה לחבר את פרויקט רמאן הכחול, אמרו המקורבים.

ענקית הטכנולוגיה רוצה לפתוח נתיב חדש על מנת להקל על צווארי הבקבוק באינטרנט במצרים, אמרו אישים המקורבים לפרויקט רמאן הכחול. הממשלה המצרית גובה ממפעילות תקשורת סכומים גבוהים על מנת לעבור בשטחה ובמימיה וזה יכול להוסיף עד כ־50% לעלות של מסלול המחבר את אירופה עם הודו, כך לפי יועצים מהתעשייה. צוואר הבקבוק גם מגביר את החשש מהפסקות באינטרנט הנגרמות בגלל שהכבל נפגע על ידי ספינות השטות במים הצפופים מאוניות מסחר בים סוף, הם אמרו.

"אם אתה מהווה כביש אגרה גדול, אנשים ינסו לבנות סביבך אם הם יכולים", אמר אלן מלדין, אנליסט בחברת מחקר התקשורת "טלגיאוגרפיה" (TeleGeography) המבוססת בוושינגטון.

סביר להניח שהמסלול יורכב מכבל תת ימי בין הודו לסעודיה עם קשרים למדינות שכנות כמו עומאן. הוא יעבור מעל פני האדמה בירדן ובישראל, כנראה דרך תשתית הסיב האופטי הקיימת במדינות אלה, אמרו אישים המכירים את הנושא מקרוב. משם, גוגל תעזור להניח עוד כבל תת־ימי שיעבור מתחת לים התיכון לכיוון אירופה, אמרו.

הרקע לפרויקט רמאן הכחול הוא סדרה של הסכמים שנחתמו בתיווך אמריקאי שיצרו קשרים דיפלומטיים וקשרי מסחר חדשים בין מדינות המפרץ הערביות ומדינת ישראל. איחוד האמירויות הערביות, בחריין וסודאן כולן יצרו קשרים עם ממשלתו של ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, בניצוחו של ממשל טראמפ.

"זה מחבר טכנולוגיה וגיאופוליטיקה", אמר איבן סקנדרוסקי, שותף מנהל בחברת סליאנס.

עומאן תומכת במהלכים לחתום על הסכם שלום עם ישראל, בעוד נסיך הכתר הסעודי מוחמד בין סלמן היה שמח לפתוח ביחסים מסחריים עם עסקים ישראליים. נתניהו נפגש עם נסיך הכתר בסעודיה ביום ראשון, כך לפי שני יועצים ממשלתיים סעודיים, בפגישה הראשונה המוצהרת שלהם ובעיצומו של מאמץ אמריקאי להביא לנורמליזציה בין שתי המדינות, המוכרזות כאויבות. בכירים מחברות ישראליות נסעו לסעודיה לא מעט בשנים האחרונות על מנת לזכות בחוזים בממלכה, אך עשו זאת מתחת לפני השטח ונפח העסקים בין שתי המדינות לא ידוע.

במצרים סירבו להגיב. בכירים במשרד התקשורת של עומאן גם הם לא התייחסו לדברים. דובר של משרד התקשורת הסעודי לא ענה לבקשת תגובה.

שר התקשורת הישראלי יועז הנדל קיבל בברכה את האפשרות לחזק קשרים בין ישראל למדינות האזור. "בכל מקום בו אתה מניח כבלים על פני האדמה או מתחת למים, אתה יוצר תחומי עניין משותפים", אמר בריאיון. הוא לא התרגש מהשיקול הבטחוני, ואמר שישראל "יודעת איך להגן על התשתיות שלה ועל המידע שלה".

אחמד חמדן, שר הכלכלה הדיגיטלית והיזמות של ירדן, אמר שהפרויקט יספק נתיב אינטרנט אלטרנטיבי דרך אירופה ואסיה ויוריד את מחירי החיבור. "כל כבל שמחבר אותנו עם העולם יביא תועלת לירדן", אמר.

חיבורי כבלים דרך ישראל הם נושא בעייתי מבחינה פוליטית. במשך עשורים, מדינות המפרץ לא רצו לעשות עסקים עם ישראל באופן רשמי, אז לא היו טיסות ישירות או חיבורי טלפון בין המקומות.

סכסוכים מהעת האחרונה, כמו המלחמות בסוריה ובעיראק, הגדילו את הסכנה להפסקות תקשורת בנתיבים שעוברים במדינות אלה. סנקציות אמריקאיות על איראן הגבילו את האפשרות של חברות ליצור חיבורים מהודו לאירופה דרך איראן. כל זה השאיר את מצרים כאופציה היחידה.

חלק מתעבורת האינטרנט עובר על גבי רשתות של מפעילי הטלפון ממדינות המפרץ דרך ירדן וישראל והלאה לאירופה, כך אמרו יועצים בתעשייה. אך פרויקט הרמאן הכחול יהווה את החיבור הישיר הראשון עם יכולת העברה של מאוד טרה־ביטים בשנייה, אמרו.

גוגל שוקלת חיבור נפרד בין הודו לאירופה דרך מצרים שיוכל בעתיד להתחבר לפרויקט רמאן הכחול, אמר אדם המכיר את התוכניות של החברה. בעוד גוגל מחפשת להקל על העומס במסלול המצרי, המטרה העיקרית שלה הוא לתת מגוון שירותים ולהגדיל את נפח התעבורה בין הודו לאירופה.

גוגל אינה החברה היחידה שעובדת על חיבורים כאלה. חברת "סינטוריון" (Cinturion Corp) המבוססת בארה"ב מתכננת מערכת כבלים מתחרה, שתיקרא המערכת דרך אירופה ואסיה, ותעבור מאירופה דרך ישראל לפני שתגיע להודו. המנכ"ל של סינטוריון גרג וריאסקו אמר שמפעילי תקשורת מחפשים בכל העולם נתיבים חלופיים. "התפתחויות פוליטיות באזור מהעת האחרונה בהחלט מעודדות אותנו לפעולה", אמר.

פייסבוק ממוקדת בפרויקט "אפריקה 2" שלה, רשת באורך כ־37 אלף קילומטר שנועדה לאפשר נפח תעבורה גדול ממה שמתקבל מכל הכבלים התת־ימיים המגיעים לאפריקה כיום גם יחד. המערכת מיועדת לעבור דרך מצרים לאירופה, אך יכולה גם לקשר עם ערב הסעודית ומדינות מזרח תיכוניות אחרות.

הכבלים עדיין עלולים להסתבך בפוליטיקה אזורית. ישראל ואיראן בנו צינור נפט על אדמת ישראל בשנות ה־60 שהוביל נפט איראני לאירופה, במקום להשתמש בתעלת סואץ המצרית. אבל אחרי עליית הרפובליקה האיסלמית באיראן בשנת 1979, הצינור נשאר ללא שימוש כשישראל וטהרן נהפכו לאויבות. התפתחויות פוליטיות מהעת האחרונה עשויות לסמן ייעוד חדש לצינור: המפעיל הישראלי שלו אמר בחודש שעבר שחתם על הסכם ראשוני להעביר בו נפט מחברה מאיחוד האמירויות הערביות.

־ דוב ליבר וסוהא מעיה השתתפו בהכנת הכתבה.