לראשונה בהיסטוריה של צרפת: נשיא לשעבר על כס הנאשם בבית המשפט

נשיא צרפת לשעבר ניקולא סרקוזי מואשם במתן שוחד לשופט כדי שזה יספק לו מידע פנים לגבי חקירה שהתנהלה נגדו • הנשיא לשעבר ועורך דינו הציעו לכאורה לשופט למנותו לתפקיד יוקרתי בנסיכות מונקו בתמורה למידע

נשיא צרפת לשעבר ניקולא סרקוזי עוזב את בית המשפט / צילום: Associated Press, Michel Euler
נשיא צרפת לשעבר ניקולא סרקוזי עוזב את בית המשפט / צילום: Associated Press, Michel Euler

בבית משפט בפריז נפתח אתמול (ב') משפטו של נשיא צרפת לשעבר, ניקולא סרקוזי, שמואשם בכך שניסה לשחד שופט כדי שיספק לו מידע פנים לגבי חקירה שהתנהלה נגדו. זו הפעם הראשונה בהיסטוריה המודרנית של צרפת שבה נשיא-לשעבר מופיע כנאשם בבית המשפט. לצד סרקוזי, שכיהן כנשיא צרפת מ-2007 ועד 2012, הופיע עורך דינו, ומי שחשוד כי תיווך בניסיון השוחד, תיירי הרצוג. הנאשם השלישי במשפט, שופט בשם ז'ילבר אזיבר, שהיה לפי החשד היעד לשוחד, לא הופיע לפתיחת המשפט בשל מצבו הבריאותי וחשש להידבק בקורונה במהלך המסע לבירה.

■ כך הצילה החסינות הצרפתית את שיראק וסרקוזי | המשרוקית של גלובס

לפי כתב האישום, אחד מכמה שהוגשו נגד סרקוזי בשנים האחרונות על-ידי התביעה הצרפתית, הנשיא לשעבר ועורך דינו הציעו לשופט למנותו לתפקיד יוקרתי בנסיכות מונקו (השמור לפקידים צרפתיים), בתמורה למידע פנים על חקירה שהתנהלה נגדו בנוגע למקורות המימון של הקמפיין שלו לנשיאות ב-2007. לפי החשד, עשרות מיליוני אירו הגיעו לקמפיין מלוב, שנשלטה באותה תקופה על-ידי מועמר קדאפי.

סרקוזי מכחיש את כל ההאשמות נגדו. "אני מלא בזעם, שאת עומקו וכוחו קשה לכם לדמיין", אמר סרקוזי ערב פתיחת המשפט, "זהו תהליך חמור, לא בשבילי אלא בשביל צרפת". גם הנשיא לשעבר ז'אק שיראק הורשע בעבר בבזבוז כספי ציבור, אולם בשל מצבו הבריאותי הוא מעולם לא הופיע בבית המשפט, שגזר עליו שנתיים מאסר על תנאי.

האזנות סתר לסרקוזי

בלב הפרשה וכתבי האישום ניצבות האזנות סתר שבוצעו לקווים חשאיים שבהם השתמש סרקוזי, תחת שם הקוד "פול ביסמוט", כדי לדבר ולתאם מהלכים עם הרצוג, עורך דין וידיד קרוב של הנשיא לשעבר עוד מימי לימודי המשפטים. השם נבחר, לפי הדיווחים, משום שמדובר בחבר של עורך הדין. השניים השתמשו בשמות בדויים ובקו חשאי משום שחששו, אחרי שסרקוזי נכשל בניסיונו להיבחר מחדש לנשיאות ב-2012, כי הנשיא החדש פרנסואה הולנד יורה לצוטט לקו הטלפון של סרקוזי. למעשה, התביעה גילתה והאזינה גם לקו הסודי.

ההאזנה, שהתבצעה בשנים 2013-2014, חשפה לטענת התביעה את המאמץ של סרקוזי להשיג מידע פנים על החקירות נגדו. התביעה בצרפת פתחה בשורת חקירות אחרי שסרקוזי הפך לנשיא-לשעבר (בהתאם ל"חוק הצרפתי" המונע זאת כל עוד הוא מכהן), בנוגע לשחיתות, כספי מימון הקמפיין ועוד. במסגרת חקירת הפרשה הלובית וחשד לקבלת תרומות מיורשת אימפריית לוריאל ליליאן בטאנקור, החרימו החוקרים את יומניו האישיים ומסמכים של סרקוזי. לפי כתב האישום סרקוזי והרצוג פנו לשופט אזיבר כדי להשיג מידע בנושא.

בתמורה, לפי החשד, הבטיח לו השניים משרה במונקו. לפי דיווחי התקשורת הצרפתית, סרקוזי נשמע אומר בטלפון להרצוג: "אני אדאג לכך שיקודם, אני אעזור לו". כאמור, סרקוזי מכחיש את כל ההאשמות נגדו, ומציין בין השאר כי השופט מעולם לא קיבל את העמדה במונקו. התביעה עם זאת הבהירה כי עצם העובדה שהיה ניסיון לשוחד מספיקה.

העונש המקסימלי על העבירות בהן מואשם סרקוזי הוא עשר שנות מאסר ומיליון אירו קנס. בית המשפט פסק כי יש לבחון אם השופט שלא הגיע לדיונים יוכל להשתתף בהם באמצעות וידיאו וכי יחדש את הדיונים השבוע. המשפט אמור להתנהל עד אמצע דצמבר, ובשנה הבאה יתחיל משפט נוסף נגד סרקוזי בחשד להוצאה לא-מותרת של כספים כחלק מקמפיין הבחירות של 2012, שבו נכשל.