טורקיה החדשה? מי צריך 60 טיסות בשבוע לדובאי

חברת לואו קוסט מדובאי, לצד ישראייר, ארקיע ואל על, יפעילו טיסות ישירות בין ת"א ודובאי • האם יהיו מספיק תיירים כדי למלא את כל הטיסות האלו? • סמנכ"ל המכירות בישראייר: "מדובר במדינה שעד עכשיו הייתה סגורה לישראלים, ויש פה צירוף של הרבה מרכיבים שישקפו ביקוש גבוה"

קו הרקיע של דובאי / צילום: שאטרסטוק
קו הרקיע של דובאי / צילום: שאטרסטוק

התלהבות שתחלוף או יעד שמצדיק פתיחת עשרות טיסות בשבוע בבת אחת? בתוך כשבוע ארבע חברות תעופה יפעילו טיסות מתל אביב לדובאי - טיסות סדירות שלצדן יופעלו גם טיסות צ'רטר דוגמת טיסות שתפעיל אל על עבור אשת טורס.

חברת הלואו קוסט מדובאי, פליי דובאי, תגיע לישראל ראשונה ותחנוך את הקו עוד השבוע ב-26 בנובמבר. על סיפון המטוס שיחנוך רשמית את הקו יהיה גם מנכ"ל החברה. פליי דובאי כבר העלתה את תדירות הטיסות שלה מפעמיים לשלוש פעמים ביום.

החל מה-1 בדצמבר תפעיל ישראייר לפחות שתי טיסות יומיות בקו. החברה מתכננת להפעיל 15 טיסות שבועיות לצד טיסות צ'רטר, שיעלו את תדירות הטיסות אף לכ-18 בשבוע. יומיים אחרי ישראייר מצטרפת ארקיע ללוח הטיסות עם קו לדובאי. גם הוא יפעל בתדירות של שתי טיסות בשבוע וטיסות צ'רטר בנוסף. וזה לא נגמר: אל על תשיק ב-13 בדצמבר לא פחות מ-14 טיסות בשבוע.

"יעד מסקרן שיש בו הכול מהכול"

מניין הטיסות מסתכם ביותר מ-60 טיסות בשבוע. בתחשיב גס החברות מצפות לתנועה של יותר מ-9,000 נוסעים בקו בשבוע. האם זה מספר ריאלי שיצליח למלא את המטוסים? ביקור באמירויות הוא מסקרן, זהו יעד חדש שלא היה רלוונטי לישראלים עד לאחרונה. מדובר ביעד שיש בו לכאורה את כל מה שהתייר הישראלי מחפש: חופי ים, אתרי בילוי (פארקי שעשועים לסוגיהם), גורדי שחקים מרהיבים, שופינג, מרחק טיסה קצר (פחות משלוש שעות) ומחיר - בשלב ראשון הטיסות יעלו כ-300 דולר הלוך ושוב. מצד שני, מדובר במדינה ערבית עם חוקים שמצופה שיכובדו על ידי התיירים באותה מידה שהם מכובדים על ידי התושבים המקומיים - מהאיסור לשתות אלכוהול מחוץ לברים/מסעדות ועד הדרישה ללבוש צנוע (יחסית) במקומות ציבוריים כולל התנהגות נאותה בין בני זוג במרחב הציבורי. אין קזינו, ואין אווירה של "בלגן".

 ● כל מה שתיירים ישראלים צריכים לדעת לקראת נסיעה לאמירויות

אחת הסיבה העיקריות להתלהבות היא כי מדובר ביעד ירוק שמוכן לקבל ישראלים בלי בידוד בהלוך ובחזור. העובדה שלישראלים יש כיום שלושה יעדים ירוקים רלוונטיים, רואנדה, איי סיישל ודובאי היא שתקבע את הביקוש. "מצד אחד אין הרבה יעדים שאפשר לטוס אליהם לחופשה, ומצד שני הצורך של הישראלים לצאת לנפוש אחרי הסגר והמגבלות רק עולה", אומר גיל סתיו, סמנכ"ל המכירות בישראייר. "כל זה בשילוב עם כך שמדובר ביעד חם תרתי משמע נותן לנו אינדיקציה שבדצמבר-ינואר תהיה הצדקה לכל הטיסות שמתוכננות לפעול בקו. מדובר במדינה שעד עכשיו הייתה סגורה לישראלים, ויש פה צירוף של הרבה מרכיבים שישקפו ביקוש גבוה. אנחנו רואים את זה בקצב ההזמנות שרובן הן לחבילות שמשלבות עם טיסה ובית מלון. אני מעריך שבפברואר תהיה התמתנות בתנועה". ישראייר מתעתדת להקדים גם את פתיחת הקו לבחריין מה-31 בינואר ל-30 בדצמבר. בחריין תהווה יעד מעניין עבור הישראלים כשהיא גם ליברלית יותר מאשר איחוד האמירויות, באופן יחסי כמובן.

גם מנכ"ל ארקיע אינטרנשיונל עוז ברלוביץ' סבור כי הסקרנות תוביל לביקוש: "נפתח פה יעד מסקרן שיש בו הכול מהכול, כולל הזדמנויות עסקיות. שילוב של מדבר, עם חופשת עיר והאפשרות ללון ברמות מחיר שונות - ממלון ארבעה כוכבים בקו שני לים במחיר של 100 דולר ללילה לזוג ועד ריזורטים מפוארים על החול הלבן. דובאי היא יעד של הכול מהכול, כולל השואו שהישראלים אוהבים. קצב ההזמנות גבוה ואנחנו מזהים שני סגמנטים עיקריים: תיירות עצמאית של בודדים וקבוצות מאורגנות כמו טיולי תמריץ, השתלמויות בכנסים".

האם המחיר יישאר ברמה של 300 דולר לטיסה? ברלוביץ' וסתיו מציינים כי הביקוש הוא שקובע את המחיר כך שבתקופות שיא, כמו חנוכה וחג המולד, המחיר יעלה, אולם במרבית התאריכים המחיר הזה ישמר לנוכח התחרות.

את הביקוש לטוס לאן שאפשר מזהים בישראייר עם הביקוש לטיסות לרואנדה, יעד שבהחלט איננו טרוויאלי לישראלים ובארקיע עם הביקוש לטיסות לאיי סיישל. "עד סוף פברואר נפעיל 60 טיסות לאיי סיישל, יעד שבעבר פעל פעמיים בשנה בתדירות נמוכה. זה מלמד אותנו שהביקוש מוכתב מהתנאים שנוצרים בשוק, גם כאשר מדובר בטיסה של שש שעות", אומר ברלוביץ'.

אבו דאבי תהיה היעד הבא?

האם כאשר אבו דאבי תיפתח לתיירים, הטיסות יעברו גם לבירת האמירויות? אבו דאבי היא יעד שונה במהותו מדובאי ואפשר להקביל אותה לירושלים ואת דובאי לתל אביב. כיום הנכנסים לאבו דאבי מחויבים לבידוד של 14 ימים שנאכף באמצעות צמיד שמקבלים הנוסעים. "הנחת העבודה היא שכל מדינה ירוקה שתקבל ישראלים בלי בידוד בכניסה וביציאה, הביקוש אליה יהיה גבוה", אומר סתיו. שתי החברות מתכוונות להציע גם טיולים משולבים - ישראייר שכבר ביקשה להפעיל טיסות בין דובאי לבחריין בכדי להציע לישראלים לטוס ולשלב בין שני היעדים וארקיע שתציע טיול המשלב ביקור באבו דאבי ובדובאי הרחוקות זו מזו במרחק של כשעה וחצי נסיעה ברכב.

למזמינים נזכיר לבדוק מראש את תנאי הביטוח, שהפך להיות מוצר חובה עבור הנוסעים. בדובאי אף מבקשים מהנוסעים להציג פוליסת ביטוח תקפה. היות שהפוליסות מותאמות לימי קורונה, ובעיקר כשמדובר באוכלוסיה בסיכון - ההמלצה היא עוד לפני שמשלמים על טיסה לבדוק את היתכנות הביטוח ואת העלות הנלווית. בנוסף נזכיר שיש לבצע בדיקות קורונה בישראל לפני הטיסה ולהיערך לבדיקה נוספת אחרי הנחיתה בדובאי. ומעל לכל ההמלצה היא לזכור שמדובר ביעד שיש לו חוקים משלו, חוקים שכדאי לשנן ולהכיר מראש.