חברת החשמל הגדולה באירופה מגדילה את השקעתה באנרגיית רוח ושמש

אנל האיטלקית מבטיחה לשלש את יכולת הייצור הירוקה שלה עד שנת 2030

חוות אנרגיית רוח / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
חוות אנרגיית רוח / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

חברת אנל (Enel SpA) מתכננת להוציא 70 מיליארד יורו, כ־83 מיליארד דולר, בהרחבת הנוכחות שלה בשוק האנרגיה הסולארית ואנרגיה מבוססת רוח בעשור הקרוב, מתוך ניסיון למצב את מעמדה כיצרנית האנרגיה המתחדשת הגדולה ביותר בעולם מחוץ לסין ולהרוויח מהמעבר הצפוי לאנרגיה ירוקה.

חברת התשתיות האיטלקית הייתה אחת הראשונות להיכנס לתחום האנרגיות המתחדשות, מה שנותן לה - יחד עם החברה הספרדית איברדרולה (Iberdrola SA) והחברה האמריקאית נקסט ארה (NextEra Energy) - יתרון מול המתחרות כאשר הביקוש לאנרגיה בחתימת פחמן קטנה צפוי לעלות ברחבי העולם. יחד, השלוש הן בין חברות האנרגיה בעלות הערך הרב ביותר בעולם.

אנל הודיעה ביום שלישי שההשקעות שהיא מתכננת לבצע יעזרו לה להגדיל את יכולת ייצור האנרגיה המתחדשת ל־120 ג'יגה וואט, לעומת 45 ג'יגה וואט שהיא מסוגלת לייצר כיום. המהלך הוא חלק מתוכנית השקעות נרחבת בגובה 160 מיליארד יורו במהלך העשור הקרוב, כולל השקעות בתשתיות חשמל, סוללות ומימן שמיוצר על ידי אנרגיה מתחדשת.

מנכ"ל החברה פרנצ'סקו סטראצ'י אמר שיהיו לה הזדמנויות לצמוח גם באירופה וגם בארה"ב, שם הוא מקווה שממשל ביידן יתמקד בהמשך המעבר לאנרגיה נקייה יותר. "אנו צופים שארה"ב עוד תשחק תפקיד מאוד גדול בפוטנציאל שלנו לצמיחה", אמר סטראצ'י.

ארה"ב: צריכת אנרגיה מתחדשת גבוהה מצריכת אנרגיה מפחם

ייצור אנרגיה מתחדשת בארה"ב גדל בשנים האחרונות במידה כזו שצריכה שלה עברה את צריכת האנרגיה מפחם בשנה שעברה. יותר חברות חשמל מציבות לעצמן יעדי שינוי אקלים והמחיר של אנרגיה מיוצרת על ידי שבשבות או כוח סולרי יורד לעומת פחם.

יחד עם זאת, ישנם אנליסטים המזהירים שהגברת התחרות בשוק האנרגיה המתחדשת, כשיותר ויותר חברות נכנסות לקלחת, עשויה להוריד את הרווחיות של אנל ושחקניות מבוססות אחרות.

ההתרחבות הצפויה ביכולת הייצור של אנל מזכירה צעד דומה של חברת איברדרולה הספרדית, כמו גם את הבטחות ענקיות הנפט בריטיש פטרולאום (BP) ורויאל דאטש של (Royal Dutch Shell) להשקיע יותר בייצור אנרגיה עם חתימת פחמן נמוכה.

חלקה של האנרגיה המתחדשת בייצור חשמל צפוי לגדול ל־33% עד 2025, מ־27% כיום, כך לפי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה.

מניותיה של אנל עלו ב־4% ביום שלישי ומתחילת השנה ב־18%. במדד חברות האנרגיה של סטוקס אירופה 600 עלו מניות אנל ב־5%.

העלייה גרמה לאנל, יחד עם איברדרולה ונקסט ארה, להצטרף לשורותיהן של כמה מחברות האנרגיה בעלות הערך הרב ביותר בעולם, בתקופה בה חברות הנפט המסורתיות קיבלו מכה ממגפת הקורונה. המגפה ייבשה את הביקוש לנפט ועשויה להגביר את קצב המעבר לאנרגיה עם חתימת פחמן קטנה, כאשר יותר ממשלות מתחילות לכלול בחבילות הסיוע שלהן צעדים ירוקים.

באיחוד האירופי, למשל, התחייבו להוציא כשליש מקרן הסיוע בגובה כ־750 מיליארד יורו על פתרון שינוי האקלים.

אנל גם הודיעה ביום שלישי שהיא תאיץ את צעדיה לעזוב את הפחם לחלוטין. החברה היא אחת מחברות החשמל המיוצר מפחם הגדולות ביותר באירופה אך כעת מתכננת להיגמל ממנו לחלוטין עד 2027, שלוש שנים לפני היעד שהציבה לעצמה לפני כן. בחברה אמרו שהצעד יעזור לקדם את ייצור החשמל ללא פליטה ל־85% מכלל הייצור עד שנת 2030, לעומת רק 66% כיום.

בהתחשב בתוכנית ההשקעות של אנל, הנתח שלה בשוק צפוי להגיע לקרוב מ־5% בעשור הקרוב, לעומת כ־2.8% כיום, אמר סטראצ'י. "אנחנו עדיין נהיה השחקנים הגדולים ביותר בהפרש ניכר", אמר.