ראשי הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות באולטימטום לנתניהו: תקציבים עכשיו, או שכולנו מתפטרים

לגלובס נודע כי הסחבת בהעברת תוכנית החומש לרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות הובילה את ראשיהן להציב אולטימטום לראש הממשלה • התוכנית הקודמת הסתיימה ב-2019, ועל אף שיש הסכמות על המסגרת החדשה, הן מתעכבות בשל אי העברת תקציב המדינה

ראשי הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות מתכוונים להגיש התפטרות קולקטיבית למשרד הפנים במחאה על אי העברתה של תוכנית החומש למגזר שלהם, והסחבת הממשלתית בטפול בבעיות השורש שהחמירו בתקופת הקורונה. תוכנית החומש של החברה הדרוזית והצ'רקסית הסתיימה ב-2019 ואף שיש מסגרת לתוכנית חדשה, בשל מערכות הבחירות ואי אישורו של תקציב מדינה בשנתיים שחלפו, רוב התכניות לפיתוח לחינוך ולתעסוקה הופסקו. הממשלה אישרה העברה של 200 מיליון שקל למהלך 2020 כתקציב ביניים, ולפני כחודש אישרה העברה דומה. אלא שהסכומים הללו לא מספקים את ראשי הרשויות שמסבירים כי משבר הקורונה פגע בהם באופן חריף וביחד עם הפסקת פרויקטים הקשורים בתוכנית החומש המצב ביישוביהם קשה.

ראש הרשויות עלו הבוקר לירושלים וחסמו את הכניסה אל משרד ראש הממשלה במהלך ישיבת הממשלה. הם נשאו שלטים שבהם נכתב, בין השאר, "די לשקרים!" ו"די לבגידה!".

"הגיע הזמן שנתניהו יבין, אנחנו לא בכיס שלו"

יו"ר פורום ראשי הרשויות ג'אבר חמוד אמר בהפגנה: "נתניהו אישר 7.4 מיליארד שקל למגזר הערבי וכשזה מגיע אלינו - זה נדחה שוב ושוב. הגיע הזמן שנתניהו יבין, אנחנו לא בכיס שלו. כבר יותר משנה, הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות מתנהלות ללא תקציב רב שנתי, נתניהו התחייב לאשר את התוכנית בתוך חודשיים מכינון הממשלה, אבל לא קיים והותיר את עשרות הרשויות עם קופות מדולדלות, במאבק מול הקורונה. הוא הבטיח להסדיר את מעמדם האזרחי של בני העדה - ולא קיים, הבטיח לתקן את חוק קמיניץ - ולא קיים. הבטחות נתניהו נשארו על הקרח, היישובים שלנו התייבשו וכשדרשנו לאשר את תוכנית החומש - זרקו לנו כמה שקלים ואמרו שנחכה לאישור תקציב המדינה. אנחנו סיימנו לחכות, עכשיו רה"מ יצטרך להקשיב. נילחם על הזכויות באותה נחישות שבה אנו נלחמים על ביטחון ישראל!".

הדרוזים והצ'רקסים זועמים כי לדבריהם גם בטרם אישור התקציב הממשלה אישרה 7.4 מיליארד שקל תוכנית רב שנתית למגזר הערבי. חובה לומר כי אין מדובר בתקציב חדש לחברה הערבית, אלא בהחלטה להאריך את תוכנית החומש שלה בשנה נוספת למימוש התקציבים שכבר אושרו בעבר. הדרישה שהם מעלים: לאשר את תוכנית החומש 2024-2020 מיד או לחילופין לאשר תקציב ביניים דו-שנתי בסך מיליארד שקל. בנוסף, הם דורשים להביא בתיאום איתם להסדרת מעמדם של בני העדה כאזרחים שווי זכויות ולבטל את חוק קמיניץ לאכיפה בתחום הבנייה.

בקיץ הושבתו הרשויות במהלך מחאה שנמשך כמה שבועות. השביתה נגמרה בסופו של דבר לאחר הבטחות שקיבלו, בין השאר, משר הפנים אריה דרעי להביא לאישור הממשלה סעיף הקובע כי המנהלת תביא לאישור הממשלה תוכנית חומש לרשויות עד אמצע חודש יולי, בסמוך לקביעת מסגרת תקציב המדינה.

אלא שתקציב לא אושר בקיץ, והמשבר הזה ממחיש עד כמה נחוצה מסגרת תקציבית מאושרת שבלעדיה, מגזרים שלמים נקלעים למשברים ובורות שההיחלצות מהם תעלה הרבה יותר.