"יותר פוליטיקה מתכנון, יותר נזק מתועלת": מחאת ראשי הערים נגד המטרו

ראשי הערים שבתחומן יעבור המטרו מותחים ביקורת חריפה גם על הליכי התכנון הלא משתפים, וגם על התוואי המתוכנן, שלדבריהם מפספס מקומות חשובים • נת"ע: היו מאות פגישות עם נציגי הרשויות

מטרו / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק
מטרו / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק

שרת התחבורה מירי רגב אמנם אמרה לאחרונה בוועידת גלובס כי לא תקדם את תוכנית המטרו, אולם בינתיים תכנון הפרויקט ממשיך להתקדם - ואף לספוג ביקורת חריפה מכיוונים שונים. בשתי ישיבות שנערכו בשבועות האחרונים בכנסת, האחת בוועדת הכלכלה והשנייה בוועדה לביקורת המדינה, נמתחה ביקורת על היעדר שיתוף ציבור והיעדר שיתוף של ראשי הערים בתהליך התכנון. עכשיו, כשהתוואי של שלושת קווי המטרו המתוכננים, M1, M2 ו-M3 כבר פורסם והופקד להתנגדויות, מתבהרות גם הטענות באשר לתוואי עצמו.

התכנון הבעייתי של קווי המטרו
 התכנון הבעייתי של קווי המטרו

ראשי הערים שדיברו בשבוע שעבר עם גלובס הבהירו את הקונצנזוס: יש צורך אדיר במטרו ומדובר בפוטנציאל לפיתוח אורבני, אך אנשי חברת נת"ע מנותקים ואינם מחוברים לשטח. ראשי הערים חשים שלא מקשיבים להם, ולא מעוניינים בדעתם ובהיכרות שלהם עם הדברים מקרוב. חשוב היה להם להדגיש שנקודת המוצא היא לא "נימביסטית" ושהתלונות ענייניות, מהותיות, וקשורות לתכנון מיטבי של עריהם.

ראשון לציון, רז קינסטליך: "אין תחנה במערב ל-100 אלף תושבים"

רז קינסטליך, ראש העיר ראשון לציון, מתוסכל ממיקום הדיפו באתר תחנת הרכבת ראשונים, שלידו ממוקם גם מרכז עזריאלי, שאותו הוא מגדיר כ"מרכז העיר": "הדיפו זה שם מאוד יפה למוסך גדול. הם שמו אותו בפריים לוקיישן, באזור מעולה, בסמיכות למגורים.

רז קינסטליך, ראש עיריית ראשל"צ   / צילום: איל יצהר, גלובס
 רז קינסטליך, ראש עיריית ראשל"צ / צילום: איל יצהר, גלובס

"ביקשנו להעביר את זה לדופן העיר. אנחנו מתנגדים לזה כרשות ואני אישית נלחם בזה. אין אחד שיגיד שיש היגיון לשים את הדיפו מול מתחם ראשונים".

עניין נוסף שמטריד את קינסלטיך הוא היעדר תחנה במערב העיר: "יש לנו למעלה מ-100 אלף תושבים במערב העיר ואין היגיון שהם לא ייהנו מהמטרו. כאילו לא חשבו על כלום כשעשו תכנון לעיר כזאת גדולה. מהכוח שנתנו לנת"ע הם מרגישים שהם בעלי עוצמה והם לא צריכים לספור אף אחד".

הוד השרון, אמיר כוכבי: "קיבלנו תחנה בשכונת וילות, שזה מיותר"

אמיר כוכבי, ראש עיריית הוד השרון, מאשים את מתכנני נת"ע בתכנון שלא יוכל למנף את יתרונות העיר: "כשנכנסתי לתפקידי כראש עיר קו המטרו עבר ברחוב הבנים, שהוא אמנם מרכזי יחסית, אבל מאופיין בבנייה נמוכה, בלי צפי לפיתוח עתידי. הייתה גם תחנה בכפר מל"ל, שזה מושב של 80 משפחות. הבנתי שנת"ע משתמשים בנתונים שהם במקרה הטוב שגויים - גם לגבי מה קורה כעת בשטח, ובטח לגבי העתיד. הצלחנו לבטל את התחנה בכפר מל"ל, ובמקומה קיבלנו תחנה בשכונת הווילות רמת הדר, שזה לא פחות מיותר.

 אמיר כוכבי / צילום: כדיה לוי, גלובס
  אמיר כוכבי / צילום: כדיה לוי, גלובס

"עמדתי היא שקו המטרו, כדי שהוא יוכל לשרת את העיר, חייב לעבור באזור התעשייה הדרומי, שם יש צפי למיליון מ"ר בנויים ו-6,000 מ"ר בנייה למגורים, עוד לפני שאני מגדיל את זכויות הבנייה בגלל המטרו. המטרו לא רק שלא רואה את העיר, אלא גם לא רואה את הצרכים של המדינה. בסופו של דבר, אחת הסיבות שהמדינה מתכננת את המטרו היא כדי לפתח אזורים ולהגדיל הכנסות".

למה בנת"ע לא מוכנים להעביר את התחנה לאזור התעשייה הדרומי?
"התחושה העיקרית היא שנת"ע פשוט לא אוהבים שמתעסקים להם בתכנון ולא חושבים שראשי עיריות צריכים להיות מעורבים. כשאני רואה שההתעקשות של נת"ע לא להעביר את הקו עוד קילומטר וחצי דרומה נובעת מזה שהם קיבלו משימה ממחוז ת"א להעביר את המטרו באזור עיר התע"ש, אז זה חוסר הבנה מוחלט של המציאות. העיר הזאת לא תקום. להוד השרון יש שלושה אזורי תעסוקה והמטרו לא עובר באף אחד מהם. מבחינת הוד השרון, המטרו כרגע מיותר".

רמת גן, כרמל שאמה הכהן: "תחנה אחת בלבד לעיר? זה גודל הניתוק"

כרמל שאמה הכהן, ראש העיר רמת גן, לא מקמץ במילים נגד נת"ע: "מי שחי עם נת"ע, וזה כמעט כל ראשי הערים, יודע שזה הגוף העסקי שמתנהל עם הכי הרבה שחצנות, יהירות, דורסנות וכוחנות. אולי צריך חלק מהדברים בשביל לנהל הקמה של תשתיות על כאלה, אבל לא במינון שלהם".

כרמל שאמה הכהן, ראש עיריית רמת גן / צילום: איל יצהר, גלובס
 כרמל שאמה הכהן, ראש עיריית רמת גן / צילום: איל יצהר, גלובס

איפה הבעיה עם המטרו ברמת גן?
"העיר היא לב ליבו של גוש דן. עיר עם 200 אלף תושבים, עם עשרות אלפי מועסקים, שני בסיסי צבא ובית החולים הגדול במזרח התיכון ועוד מיליון תוכניות למיליוני מ"ר של תעסוקה, ועדיין, התוכנית המקורית הייתה למקם תחנת מטרו אחת בלבד ברמת גן. זה מראה את גודל הניתוק. אחרי שהפעלנו לחץ והצפנו את הנושא לפני שר התחבורה ובכירים אחרים, שדרת מקבלי ההחלטות הבטיחו לנו שישנו. יש פה יותר פוליטיקה מתכנון ויותר נזק מתועלת".

טייבה, שועאע מסארווה מנסור: "אנחנו תמיד מחוץ לכל תכנון אורבני"

שועאע מסארווה מנסור, ראש עיריית טייבה, מצר על כך שהמטרו מדלג על עירו: "אתה יודע שלטייבה המטרו לא מגיע? זה פרויקט שמראה על חשיבה נכונה וקידמה. אבל יש להצטער על כך שהתכנון לא כלל את כל גוש דן, ולא יגיע לטייבה, שהיא בירת המשולש, העיר הכי גדולה של המגזר הערבי כאן. אנחנו נשארים תמיד מחוץ לכל תכנון אורבני. הייתי שמח שמישהו יתעשת ויקשיב לקול של תושבי טייבה. אנחנו מבקשים שתהיה אצלנו תחנה שתשרת יותר מ-200 אלף תושבים".

גני תקווה, ליזי דלריצ'ה: "שכחו אותנו. רק מבקשים עוד דירות"

ליזי דלריצ’ה, ראשת מועצת גני תקווה, זועמת על כך שבעירה אין תחנה למטרו: "התחנה הקרובה אלינו היא בתוך קריית אונו. לו הייתה זזה 200 מטר הייתה נותנת מענה לשני היישובים והייתה עוזרת לפתח את כל האזור הצפוני שלנו. בכנס שבו הוצג פרויקט המטרו לראשונה, גיליתי ששכחו את גני תקווה. אני לא מבינה איך יכול זה שמבקשים מגני תקווה לבנות עוד יחידות דיור בשכונות הצפוניות והמזרחיות ולא שמים לנו תחנה של המטרו. מתכננים יישובים מנותקים מהעם? אנחנו יודעים איפה אנחנו שמים מרכזי מסחר, בנייה רוויה, אנחנו מכירים את צרכני המטרו. הגשתי ערעור וזה היה נראה כמו צ’ק ליסט. שמעו אבל לא הקשיבו".

ליזי דלריצ'ה / צילום: שלומי יוסף
 ליזי דלריצ'ה / צילום: שלומי יוסף

כפר סבא, רפי סער: "הם סימנו את המטרה, ואנחנו נלחמים"

רפי סער, ראש עיריית כפר סבא: "המטרו מגיע לכפר סבא לכמה תחנות, אבל המפגש הפחות נעים שלנו הוא עם ההחלטה הבלתי נתפסת על הצבת דיפו בשטח של 400 דונם במערב העיר, מרחק של 250 מבתי התושבים של השכונה הירוקה. זה דורס את כל השטחים החקלאיים של גן חיים ושדה ורבורג, כשיש לפחות שתי אלטרנטיבות מצוינות למיקום שלו. גם מוסדות התכנון אמרו שהאופציה הכי טובה היא בפאתי טירה ואז זה ישרת גם את היישוב. האופציה השנייה היא באזור התעסוקה של בנימין.

רפי סער / צילום: שלומי יוסף
 רפי סער / צילום: שלומי יוסף

"הבעיה העיקרית היא חוסר השיתוף. הולכים להקים מטרו שיגיע לכפר סבא בעוד 20 שנה, ולכן הליכי התכנון צריכים להיות נכונים, צריך שיהיה שיתוף של העיריות ושל התושבים. לבוא ולהחליט מלמעלה, זה עובד הפוך. הם סימנו את המטרה, קבעו שהמטרו יהיה במערב כפר סבא, ומאותו רגע אנחנו צריכים להילחם בהם".

רעננה, חיים ברוידא: "עמימות וחוסר שקיפות משווע"

לחיים ברוידא, ראש עיריית רעננה, יש ביקורת בעיקר על אופן קידום התכנון: "האופן שבו קודם המטרו זה כמו שאדריכל ייכנס אליי הביתה ואני אומר לו אחת, שתיים, שלוש, ארבע, והוא עושה מה שבא לו. לכל אורך התהליך הייתה עמימות וחוסר שקיפות משווע. הנתיב המקורי, שאני ידעתי עליו, הגיע מכיוון הרצליה והייתה לו פנייה לכיוון רחוב אחוזה ומשם עד לרחוב עקיבא, עד לאזור התעשייה של רעננה, והכול מתחת לכבישים. לפתע, באישון לילה, הנתיב שונה והוא חותך עכשיו מתחת לשכונת 2005 ואז לאחוזה בנקודה הרבה יותר מזרחית, ואז הוא שוב פולש לשטח של בתים.

"הניסיון במדינת ישראל במטרו הוא אפס. אסור שזה יקרה. אי אפשר ליפול יום אחד על אלפי תושבים ולהגיד שזה עובר מתחת לבית שלהם".

זהר ינון, מנכ"ל אונ' בר אילן: "נזק שיגרום לסגירת האוניברסיטה"

זהר ינון, מנכ"ל אוניברסיטת בר אילן, מציג לתוואי המטרו התנגדות מסוג שונה: "התוואי הצפוני של M2 אמור לחצות את קמפוס אוניברסיטת בר אילן מדרום לצפון, עם תחנה בין שני מגדלי המעונות בצפון הקמפוס. בניגוד לכל האמירות על שיתוף ציבור, לא נעשתה פה שום עבודה רצינית מקדימה".

  ואיפה הפגיעה בכם?

"כשאתה מתכנן תוואי של מטרו בסמיכות למבנים רגישים, למשל, בנייני מעבדות שבהם מתקיימת פעילות מחקרית מדעית, יש צורך לעשות בדיקות רעידות וויבראציות רבות. ברגע שהרכבת תעבור מתחת ל-150 בנייני המעבדות שלנו תהיה פגיעה אנושה ביכולת לבצע מחקר. מדובר בנזק של מאות מיליוני שקלים בשנה. זה יגרום לסגירת האוניברסיטה". 

תגובת נת"ע: "הטענות לא תואמות את המציאות"

מנת"ע נמסר: "הטענות של כמה מראשי הערים אינן תואמות את המציאות. במהלך תכנון הקווים נפגשו נציגי נת"ע עם ראשי הרשויות וצוותיהם מאות פעמים. תכנון קווי המטרו מבוסס על תוכנית אסטרטגית של משרד התחבורה והאוצר, המבוססת על ביקושים, תחזיות אוכלוסייה ותעסוקה, ודרישת הרשויות אל מול האילוצים ההנדסיים. המטרו עתיד לשרת עשרות מיליוני נוסעים מדי שנה, וצר לנו כי יש המבקשים לפגוע בקידומו עקב התעקשות הנובעת מהסתכלות מקומית עירונית או nimby במקרים אחרים".

לפי מידע שמסרה בכנסת קרן כץ גנני, מ"מ סמנכ"ל לענייני תכנון בנת"ע, עד כה התקיימו 270 פגישות עם נציגים של רשויות מקומיות. ואולם, הצגת הפרויקט לציבור נעשתה רק אחרי שהתוכניות הופקדו, ובאופן מצומצם ומוגבל. לפי המצגת של נת"ע, במהלך חודש יולי 2020 נערכו 10 מפגשים וירטואליים עם תושבים מרשויות שהמטרו עבור בתחומם, נערכו פרסומים בעיתונות ונתלו שלטים לאורך תוואי המטרו.