שיכון ובינוי ואדלטק השלימו את המימון לרכישת תחנות רמת חובב

מימון עסקת הענק בוצע על ידי סינדיקציית מלווים שאורגנה על ידי בנק מזרחי טפחות ובנק דיסקונט

תחנות הכוח שנמכרו , רמת חובב / צילום: יוסי וייס
תחנות הכוח שנמכרו , רמת חובב / צילום: יוסי וייס

שותפות שיכון ובינוי ואדלטק השלימה את הליך המימון לרכישת תחנות הכוח של חברת החשמל ברמת חובב בתמורה לכ-4.25 מיליארד שקל. כזכור, ביוני השנה זכו אדלטק ושיכון ובינוי במכרז לאחר שגברו על הצעות שהגישו קבוצת OPC וקרן נוי, וקבוצת מבטח שמיר, רפ"ק ו- PMEC הסינית. 

מכירת תחנות הכוח ברמת חובב היא חלק מהרפורמה במשק החשמל - שבמסגרתה צפויה חברת החשמל לרדת לנתח של 35% מהייצור עד 2026.

רמת חובב היא אחד מאתרי היצור הגדולים במדינה הפועלים על גז טבעי. מותקנים בה כ- 1,150 מגאווט ביחידות יצור, מהן 2 מחזורים משולבים ו-4 יחידות טורבינות פתוחות. שווין של התחנות ברמת חובב נרשם בספרים של חברת החשמל על 1.86 מיליארד שקל, כך שהמכירה הניבה לחברת החשמל רווח של 2.5 מיליארד שקל.

מימון עסקת הענק בוצע על ידי סינדיקציית מלווים שאורגנה על ידי בנק מזרחי טפחות ובנק דיסקונט.

לקראת ההשלמה חתמו בשבוע שעבר קרן ההשקעות Keystone של נבות בר, רוני בירם וגיל דויטש וקבוצת מנורה מבטחים על הסכם עם קבוצת אדלטק להעמדת הלוואה בהיקף של למעלה מ-250 מיליון שקל תשמש את קבוצת אדלטק למימון חלק מהשקעתה ברכישת תחנות הכוח רמת חובב. במסגרת המימון, תעמוד ל-Keystone ולמנורה מבטחים הזכות להמרת חלק מההלוואה להון בשותפות שבאמצעותה עתידה קבוצת אדלטק להחזיק בתחנה. 

את הגז הטבעי ירכשו התחנות מחברת האנרגיה אנרג'יאן, המחזיקה במאגרי כריש, תנין וכריש צפון. ההסכם עם אנרג'יאן, שהיקפו נאמד בכ-2.5 מיליארד דולר, כלל שני הסכמי מכר, לאספקה של 1.4 BCM בשנה. בהסכם הראשון אנרג'יאן תספק גז בכמות של 0.7-1 BCM בשנה, לתחנת הכוח ברמת חובב, לתקופה של 20 שנים. ההסכם השני הוא לאספקת גז לחברה משותפת של אדלטק ושיכון ובינוי שתרכוש גז לתחנות כוח אחרות, בהן אלו של אדלטק (רמת נגב אנרגיה ואשדוד אנרגיה), ותחנת הכוח אתגל של שיכון ובינוי, שנמצאת בהקמה ואמורה להתחיל לפעול בסוף שנת 2022. הסכם זה הינו לתקופה של 15 שנים. במקביל ועד למועד הפעלת מאגר כריש-תנין בעוד כחצי שנה, חתמה השותפות על הסכם לרכישת גז ממאגר לוויתן בהיקף של כ-190 מיליון דולר. 

אורי אדלסבורג, יו"ר אדלטק, מסר כי "אנו גאים להיות שותפים אסטרטגיים בפיתוח פרויקטים מורכבים בתחום האנרגיה בישראל. ובכלל, להיות שותפים מובילים בקידום שוק האנרגיה הישראלי".

תמיר כהן, יו"ר שיכון ובינוי, מסר: "השלמת עסקת הרכישה של תחנת הכוח ברמת חובב היא צעד משמעותי במימוש אסטרטגיית ההתרחבות של שיכון ובינוי בתחומי האנרגיה, הן בייצור חשמל ממקורות אנרגיה מתחדשת והן בייצור חשמל מגז טבעי, וכי בכוונת החברה להמשיך ולהרחיב את אחזקותיה במספר תחנות כוח נוספות בישראל המונעות בגז טבעי". 

את שותפות אדלטק ושיכון ובינוי ליוו בעסקה עו"ד עמית קריספין ממשרד עו"ד KRB ואורי מנדל ואורן טל ממשרד יוסי לוי ושות'.