ביידן ממשיך למלא את הצוות הכלכלי של ממשלתו

הבחירות החדשות של ג'ו ביידן כוללות את נירה טנדן שצפויה לכהן כראשת המשרד לתקציב ולניהול, ואת ססיליה ראוז שצפויה לכהן כראשת מועצת היועצים הכלכליים

ג'ו ביידן / צילום: Rogelio V. Solis, AP
ג'ו ביידן / צילום: Rogelio V. Solis, AP

נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן מתכוון למנות קבוצה מגוונת של יועצים כלכליים שישרתו לצד ג'נט ילן, בחירתו לשרת האוצר, לקראת התמודדותו עם ההשלכות הכלכליות של מגפת הקורונה, כך אמרו ביום ראשון אנשים המקורבים להחלטות.

ביידן ימנה את נירה טנדן, כיום נשיאה ומנכ"לית של המרכז להתפתחות אמריקאית, מכון מחקר הנוטה שמאלה מבחינה פוליטית, לכהן כראשת המשרד לתקציב ולניהול. הוא צפוי למנות את ססיליה ראוז, כלכלנית המתמחה בתעסוקה מאוניברסיטת פרינסטון, לתפקיד ראשת מועצת היועצים הכלכליים, אמרו האנשים המקורבים לנושא.

הנשיא הנבחר מתכנן לבחור באדוייל "וולי" אדיימו, יועץ כלכלי בינלאומי בכיר ששירת בתקופת ממשל אובמה, לכהן כסגן הראשי של ילן במשרד האוצר. לצד ראוז ימנה ביידן שני יועצים כלכליים שייעצו לו במהלך הקמפיין לבחירות, ג'ארד ברנסטיין והת'רבושי, אמרו האנשים המכירים את הנושא.

ביידן וסגנית הנשיא הנבחרת קמאלה האריס צפויים להציג את המינויים הכלכליים העיקריים שלהם ביום שלישי בווילמינגטון, דלוואר. הממשל שלו צפוי להתמודד עם תחזיות כלכליות עגומות, כאשר מיליוני אמריקאים עדיין מובטלים והעלייה בתעסוקה צפויה להאט לקראת החורף, אחרי שכמות המועסקים עלתה בקיץ באופן חד כשההתאוששות מהקורונה החלה להיות מורגשת.

אנשים המכירים את החשיבה של צוות המעבר תיארו את בחירותיו של ביידן כצוות המסוגל לעבוד בעתות משבר, שיוכל לעזור לו להתקדם מהר בתוכנית "לבנות בחזרה טוב יותר" שלו. התוכנית אמורה לעודד תעסוקה תוך צמצום חוסר השוויון החברתי. המקורבים אמרו שביידן צפוי להכריז על חברים נוספים בצוות המדיניות הבכיר שלו בבית הלבן בעתיד הקרוב.

הצוות יצטרך להתמודד עם החלטות קשות לגבי כמה הממשלה הפדרלית צריכה ללוות ולהוציא, כשמקרי הקורונה נמצאים שוב בעלייה.

התוכנית של ביידן תלויה במי ישלוט בסנאט

בזמן הקמפיין אמר ביידן שיעלה את המיסוי על תאגידים, על רווחים על הון ועל משקי בית המרוויחים יותר מ־400 אלף דולר בשנה, אך הוא צפוי להיתקל בהתנגדות עזה מצד רפובליקאים, שעוד יש להם סיכוי לחטוף לו את השליטה בסנאט אם ינצחו במרוץ אחד לפחות מתוך שניים הצפויים להתרחש בג'ורג'יה בינואר.

ביידן דיבר לעתים קרובות על כלכלה בקמפיין וסיפר אנקדוטות על הקשיים הכלכליים של אביו. את הצוות שלו בחר על פי המומחיות שלהם והישגים קודמים אך גם בגלל הרקע ממנו הגיעו וסיפורם האישי, כך מסרו המקורבים.

כמה מהמועמדים קובעים רף חדש: ילן תהיה האישה הראשונה שתעמוד בראש משרד האוצר. אדיימו, שהיגר לארה"ב מניגריה כשהיה ילד, יהיה סגן השר השחור הראשון במשרד. ראוז תהיה האישה השחורה הראשונה שעומדת בראש הוועדה וטנדן תהיה האישה השחורה הראשונה והאישה הראשונה ממוצא אסיאתי העומדת בראש המשרד לתקציב וניהול.

מוקדם יותר החודש אמר ביידן שבחירתו לתפקיד שרת האוצר תהיה מקובלת גם על האגף הליברלי וגם על האגף המתון במפלגה הדמוקרטית. ילן זכתה לשבחים בפי ליברלים כגון הסנאטורית אליזבת' וורן ממסצ'וסטס. בשנת 2014 אושרה על ידי הסנאט כראשת הפדרל ריזרב בתמיכה של כמעט תריסר רפובליקאים.

ברנסטיין, שכיהן ככלכלן ראשי של ביידן בעת שזה היה סגן נשיא של אובמה, כיהן בעבר כעמית בכיר במרכז לתקציב ולעדיפויות מדיניות והוא מועמד חביב על הליברלים במפלגה. בושי היא נשיאה ומנכ"לית של מרכז וושינגטון לצמיחה בת קיימא, עמותה מחקרית שעזרה לייסד בשנת 2013 על מנת לחוקר את הקשר בין צמיחה לחוסר שוויון.

אך חלק מהמינויים של ביידן עשויים להיות נתונים לעינם הבוחנת של רפובליקאים כמו גם ליברלים בתוך המפלגה שהזהירו ש"כוח אדם הוא המדיניות" וביקרו את הפוטנציאל לדלתות מסתובבות בין התעשייה לממשלה.

אדיימו, שמאז שנת 2019 שירת כנשיא הקרן שהקים הנשיא לשעבר ברק אובמה, עבד כיועץ בכיר בחברת בלקרוק (BlackRock Inc), חברת ניהול הנכסים הגדולה בעולם ב־2017 וב־2018, כולל תפקיד בו ניהל את הצוות של לארי פינק, מנכ"ל ויושב ראש החברה.

טנדן הייתה יועצת להילרי קלינטון ובעבר הייתה מסוכסכת עם מקורביו של הסנאטור מוורמונט ברני סאנדרס, שהתחרה מול קלינטון על ראשות המפלגה בשנת 2016. במהלך ממשל אובמה, הייתה טנדן אחת האדריכליות העיקריות של חוק ביטוח הבריאות, הידוע כ־Obamacare , חוק שהרפובליקאים ניסו לבטל כמה פעמים.