לקראת ההנפקה, Airbnb ודורדש מכוונות להערכות גבוהות מהצפוי

Airbnb מתכננת לפרסם טווח של בין 30 ל־33 מיליארד דולר, בעוד דורדש מבקשת להיות מוערכת בין 25 ל-28 מיליארד דולר

AIRBNB / צילום: דאדו רוביק, רויטרס
AIRBNB / צילום: דאדו רוביק, רויטרס

החברות Airbnb ודורדש (DoorDash) מתכננות לפרסם הערכות שווי בטווח גבוה מהצפוי לקראת ההנפקות שלהן. מדובר באחד הסממנים של שוק שמתחזק עקב הנפקות חדשות.

Airbnb מתכננת לפרסם טווח של בין 30 ל-33 מיליארד דולר - תוך שימוש בספירת מניות מדוללת לגמרי. סטארט-אפ שיתוף הבתים מתכננת להציג את ההערכה ביום שלישי ברוד שואו שלה בפני משקיעים, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא. מדובר בסכום מעט גבוה מ-30 מיליארד דולר שאנשים המכירים את ההנפקה מקרוב חשבו שיוכרז.

בחברת דורדש, בינתיים, מתכננים להכריז על יעד של בין 25 ל-28 מיליארד דולר על בסיס מדולל לגמרי, לקראת הרוד שואו למשקיעים ביום שני. מדובר בעלייה מ-25 מיליארד אליה ציפו אנשים המכירים את הנושא מקרוב.

באופן טיפוסי, חברות מבקשות לקבוע טווחים שמרניים יחסית בהתחלה, כך שיהיה להן מקום לתמחר את המניות בחלק הגבוה של הטווח או מעט מעליו לפני שהמסחר מתחיל.

לא ברור עדיין מה יהיו טווחי מחירי המניות שהחברות יחשפו.

Airbnb ודורדש נמצאות בדרכן להנפקות באמצע דצמבר - לרוב חודש שקט מבחינת הנפקות. ההכרזות יהוו אקורד סיום הולם לשנה שהיו בה הנפקות רבות. כמות שיא של כסף גויסה בהנפקות חדשות בבורסה האמריקאית, תוצאה של הערכה גוברת של מניות טכנולוגיות שגרמה לחברות פרטיות רבות להצטרף לשוק הציבורי.

עוד אחד מהגורמים שדוחפים לשיא הוא תפקוד הבורסה. מדד נאסד"ק הגיע לשיא חדש ביום שישי, על אף המסחר המקוצר (בגלל חג ההודיה). מדד S&P 500 מתקרב גם הוא לשיא, וממוצע דאו ג'ונס עבר בפעם הראשונה את רף 30 אלף הנקודות.

בינתיים השנה, יותר מ-149 מיליארד דולר גויסו ב-383 הנפקות בבורסות בארה"ב, הרבה יותר מהשיא הקודם לשנה שלמה שנקבע בעת בועת הדוט-קום ב-1999, כך לפי נתונים של חברת Dealogic המגיעים עד שנת 1985.

גם Airbnb וגם דורדש הצליחו להתמודד עם מגפת הקורונה בגלל, בין היתר, שיותר אנשים נמנעים ממלונות לטובת דירות לנופש או לשהיות ארוכות ויתר, ומזמינים מזון כדי להימנע מלבקר במסעדות.

Airbnb הוערכה ב-31 מיליארד דולר בסבב השקעות בשנת 2017. הערכת השווי של החברה המבוססת בסן פרנציסקו ירדה ל-18 מיליארד כאשר נפח ההזמנות צנח בתחילת המגפה ונסיעות ברחבי העולם פסקו לחלוטין.

מנכ"ל Airbnb בריאן צ'סקי לווה במהירות שני מיליארד דולר, הפחית באופן קיצוני את ההוצאות, פיטר רבע מעובדי החברה והעביר פרויקטים רבים שאינם בליבת העסקים של החברה להשהיה. הזמנות של בתים בAirbnb קפצו בחזרה בקיץ, אם כי הן לא הגיעו אפילו קרוב לרמה שלפני המגפה, כאשר יותר ויותר אנשים מעדיפים בתים פרטיים בתור המקום לבלות בו חופשה.

דורדש היא השחקנית הגדולה בשוק שילוח המזון מדלת לדלת

עבור דורדש, הערכה של יותר מ-25 מיליארד דולר תמשיך את הצעידה כלפי מעלה של החברה. הערכת השווי של החברה המבוססת בסן פרנסיסקו כבר קפצה השנה ל-15 מיליארד אחרי שהייתה שווה רק 1.4 מיליארד דולר בשנת 2018. הקפיצה השנה הגיעה בעקבות כניסת החברה לשוק שילוח המזון מדלת לדלת. כיום דורדש היא השחקנית הגדולה ביותר בתחום זה.

עבור שתי החברות, הרוד שואו למשקיעים ייראה שונה ממה שהיה נראה בעולם שלפני הקורונה. מנהלים בשתי החברות ישווקו את מניותיהם לקרנות הון סיכון ומשקיעים בפגישות זום, במקום בסיבוב הופעות ברחבי המדינה.

שתי החברות לבסוף יקבעו את מחיר ההנפקה הראשונית על בסיס משוב ממשקיעים ברוד שואו. חברות מורגן סטנלי וגולדמן סאקס מובילה את ההנפקה הראשונה של Airbnb, בעוד גולדמן וחברת JPMorgan Chase מובילות את ההנפקה של דורדש.