נובמבר של שיאים: שבע חברות הצטרפו לבורסה בת"א באמצעות הנפקות ראשוניות

המצטרפות החדשות גייסו יחד בחודש שעבר כ-1.4 מיליארד שקל • מספרי המגייסות בחודש החולף ומתחילת השנה שוברים את השיאים שנרשמו בקיץ 2007

הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: שלומי יוסף, גלובס
הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: שלומי יוסף, גלובס

בהלת גיוסי ההון של חברות מקומיות בתל אביב באה לידי ביטוי בהצטרפותן למסחר של שבע חברות חדשות באמצעות הנפקת מניות ראשונית (IPO) בנובמבר - שיא חודשי שלא נרשם בבורסה המקומית מאז חודש יוני 2007.

הבורסה בת"א גם עושה דרכה לשבור שיא שנתי מאז 2007 במספר החברות החדשות המצטרפות למסחר באמצעות גיוס הון ראשוני, עם 21 חברות מתחילת השנה (ושתיים נוספות ברישום כפול), ושלל הנפקות נוספות ניצבות בפתח וחלקן אף צפויות להיסגר לפני סיומה של 2020.

אותן שבע חברות חדשות מנובמבר, בעיקרן חברות טכנולוגיה מענפי פעילות שונים, גייסו יחד סכום של כ-1.4 מיליארד שקל, בהנפקות שמרביתן נהנו מביקושי יתר משמעותיים.

מנתוני הבורסה עולה, כי מבחינת סכומי הגיוס, בראש עומדת דווקא חברת תעשייה, פולירם פלסטיק, שבעלי מניותיה - קרן פימי וחברת רם און - ביצעו הצעת מכר למניותיה בהיקף של קרוב ל-350 מיליון שקל.

אחריה ניצבות כמה חברות טכנולוגיה - אקופיה, אקוואריוס מנועים, ג'נסל, יומן אקסטנשנס והייקון מערכות, שכל אחת מהן גייסה סכומים בטווח של כ-280-150 מיליון שקל.

גיוסים אלה נתמכו גם בכיוון השוק הכללי, אחרי שהבורסה בתל אביב סיכמה את נובמבר בעלייה נאה של כ-12%, בהשפעת הודעת חברת התרופות פייזר על תוצאות חיוביות בניסוי שנעשה בחיסון לווירוס הקורונה, והודעות ברוח דומה שפרסמו חברות תרופות אחרות בהמשך.

העליות החודשיות מקזזת את התשואה השלילית של הבורסה מתחילת השנה לכ-13%, וזאת כחלק ממהלך התאוששות ממשבר הקורונה שפקד אותה מוקדם יותר השנה.

המנפיקות נהנות מתנאים תומכים

עוד לפני התחזקות המגמה החיובית במסחר מהשבועות האחרונים, המנפיקות בתל אביב, שכאמור בלבן ניצבות חברות טכנולוגיה, נהנות זה כמה חודשים מתנאי שוק תומכים הכוללים את שינוי שיטת ההנפקות (לדרך של הצעה לא אחידה), ריבית נמוכה בשוק, ביקושים גבוהים להשקעות בתחומים שנהנו מעדנה בפעילות בעקבות משבר הקורונה ועוד.

במבט קדימה, בשלב הנוכחי נראה שתיאבון המשקיעים לא נפסק וגם דצמבר כבר נפתח בסערה, וכעת עומדת על הפרק הנפקת האקוויטי הראשונית הצפויה להיות הגדולה ביותר השנה, של חברת האנרגיה הירוקה נופר אנרג'י, בהובלת אוריון חיתום. זאת, עם פרסום תשקיף ציבורי ראשון של החברה, לקראת השלמת הגיוס.

ככל הידוע מתכננת נופר לגייס כ-500 מיליון שקל לפי שווי חברה של כ-2 מיליארד שקל "לפני הכסף", במהלך שיתבצע גם הוא בדרך של הצעה לא אחידה (Book Building), ואשר יכלול גם הצעת מכר מצד בעליה הנוכחיים, בהיקף של כמה עשרות מיליוני שקלים.

תחום האנרגיה הירוקה נהנה גם הוא מפופולריות גדולה בשוק ההון בתל אביב כבר תקופה ממושכת, מה שככל הנראה יסייע לנופר להשלים את הנפקתה כמתוכנן ובקלות.

פעילותה של נופר, שבשליטת המייסד והיו"ר עופר ינאי, מתרכזת בפעילות ייזום והשקעה במערכות סולאריות (פוטו-וולטאיות) בישראל ובאירופה, וכן בהקמה, הפעלה ותחזוקה של מערכות סולאריות בישראל.

בחודשים האחרונים סיכמה נופר על השקעה של כ-225 מיליון שקל מקרן נוי, שבמסגרתה רכשה הקרן מהחברה ומבעל השליטה בה מניות שהיוו כ-25% מהונה של נופר באותה עת, בעסקה ששיקפה לנופר שווי חברה של פחות מ-1 מיליארד שקל.

עוד לפני נופר, בחודשים האחרונים השלימו בהצלחה הנפקות ראשוניות כמה חברות אנרגיה ירוקה קטנות יותר, בהן דוראל ומשק אנרגיה, שמניותיהן נהנו מעליות חדות מאז החלו להיסחר.

פעילות נרחבת גם בגיוסים המשניים

גם החברות שכבר נסחרות בבורסה נהנות מתנאי השוק הייחודיים, המסייעים להן בביצוע גיוסי הון משניים - פעילות שגם היא מתאפיינת בהיקפים אינטנסיביים בחודשים האחרונים, ובסיכום נובמבר הגיעו גיוסים אלה לכ-700 מיליון שקל.

במרכז גיוסי ההון המשניים בנובמבר ניצבו שלוש חברות - פתאל החזקות, שגייסה יותר מ-300 מיליון שקל בהנפקת אג"ח להמרה, קבוצת ביטוח ישיר הפרטית, שמכרה ממניות מימון ישיר שבידיה תמורת יותר מ-150 מיליון שקל, וחברת הלוגיסטיקה והשילוח אוריין, שהנפיקה לכמה גופים מוסדיים נתח משמעותי ממניותיה תמורת כ-100 מיליון שקל.

הגיוס שביצעה פתאל החזקות במהלך נובמבר התבצע כחלק ממהלכי החברה שבשליטת המייסד דוד פתאל, הננקטים בניסיון להתאושש מהמשבר העמוק שאליו נכנסה בעקבות משבר הקורונה, אשר פגע אנושות בעסקי המלונאות שבהם היא פועלת.

קבוצת ביטוח ישיר הפרטית, שבשליטת צור שמיר שבשליטת משפחת שנידמן, השלימה מוקדם יותר השבוע מכירה של כ-12% ממניות מימון ישיר תמורת כ-153 מיליון שקל למוסדיים, באמצעות הצעה לא אחידה להצעת מכר.

מימון ישיר הינה חברת אשראי צרכני חוץ-בנקאית מובילה, שמניותיה הונפקו לראשונה בבורסה בסוף אוגוסט השנה.

החברה, שבניהולו של ערן וולף, הונפקה לפי שווי של קצת פחות ממיליארד שקל, וזאת למרות שטרום הקורונה היא הייתה לקראת הנפקה ראשונית בשווי של כ-1.5 מיליארד שקל. הפער בתמחור קרה בעקבות משבר הקורונה, שהשפיע לרעה על מצב כל נותני האשראי במשק, ובכללם מימון ישיר. עם זאת, זמן קצר לאחר ההנפקה המניה נסקה, והגיעה לסביבות השווי שאותו ביקשו לקבל בחברה טרום משבר הקורונה.

עוד מהימים האחרונים: אוריין, שבשליטת המנכ"ל חן למדן, עדכנה על הקצאת כ-21% מהונה לכמה גופים מוסדיים, בראשם מור בית השקעות, הפניקס, מגדל וילין לפידות, וזאת במטרה לחזק את ההון והאיתנות הפיננסית של החברה, הנערכת בין היתר לקראת השקעות משמעותיות במרכזים לוגיסטיים שהיא מקימה במודיעין ובקריית אתא. חלקו של למדן בחברה לאחר ההקצאה יעמוד על כ-53%.

עוד בסיכום נובמבר, בין החברות הדואליות בלט גיוס הון משני בהיקף של כ-1 מיליארד שקל שביצעה חברת האנרגיה אורמת טכנולוגיות.