היסטוריה: בשר המיוצר במעבדה יימכר לראשונה בעולם

בשר מתורבת, הגדל במעבדות ללא הרג בעלי חיים, אושר היום למכירה בסינגפור • החברה הראשונה שתשווק את המוצר היא חברת Eat Just האמריקאית

מעבדה שמייצרת בשר מתורבת בסינגפור / צילום: Reuters, Travis Teo
מעבדה שמייצרת בשר מתורבת בסינגפור / צילום: Reuters, Travis Teo

בשר מתורבת, הגדל במעבדות ללא הרג בעלי חיים, אושר היום למכירה בסינגפור. בכך הופכת סינגפור למדינה הראשונה בעולם שמאפשרת שיווק של בשר המופק במעבדה לאחר שנים רבות של מרוץ פיתוח עולמי בתחום, ותחום הפודטק רושם פריצת דרך משמעותית שבכוחה לסמן את הדרך ליתר מדינות העולם.

החברה הראשונה שתשווק את המוצר היא חברת Eat Just האמריקאית, שהצליחה להשיג את אישור סוכנות המזון בסינגפור לאחר בדיקות בטיחות מזון. המוצר הראשון שיונח על מדפי המרכולים הוא בשר עוף המופק מתאים חיים בביוריאקטורים במעבדות.

רשות המזון הסינגפורית הודיעה כי במקביל לאישור מוצרי העוף, היא בוחנת אישור מוצרי בשר ושרימפס מתורבתים של שתי חברות נוספות. לדברי הסינגפורים, רצונה של המדינה להיות הראשונה בעולם לאשר בשר מתורבת נובע מהצורך האדיר בה לביטחון תזונתי - ההבטחה שלכל אזרח יש היצע מזון מספק. כיום 90% מהמזון הנמכר במדינה - מיובא לשטחה.

בעולם שבו האוכלוסייה גדלה ואיכות החיים עולה ברמתה, הביקוש למזון צפוי לעלות משמעותית. זאת, במקביל להתפרצויות מגפות חוזרות ונשנות במשק החי, אשר מעלות את מחירי המזון במיוחד בעיתות משבר וגורמות כמובן לסיכון בריאותי משמעותי. לכן, למען הבטחת הביטחון התזונתי של תושביה, סינגפור הציבה לעצמה כיעד לייצר מקומית 30% מהמזון שלה עד 2030, והיא מאמינה כי בשר מתורבת הוא חלק מרכזי מהגשמת היעד הזה.

החיסכון הסביבתי גם הוא משמעותי. נכון להיום, כ-130 מיליון תרנגולות נשחטות מדי יום למאכל אדם, ו-4 מיליון חזירים. פינוי שטחי משק החי מחקלאות ישחררו בחזרה לציבור שטחים רבים וכך גם משאבים - מרבית שטחי המזון המגודל בעולם משמשים להאבסת משק החי וגידולו.

מחקרים מראים כי קיצוץ בצריכת בשר חיוני בהתמודדות עם משבר האקלים, ויש מדענים הגורסים כי זוהי הפעולה הסביבתית הטובה החשובה והאפקטיבית ביותר שיכול אדם פרטי לבצע באורח חייו כדי להיטיב עם הסביבה.

האישור הראשון עשוי לפתוח דלת לחברות נוספות, גם מישראל, שממתינות לאישורי רגולטורים בעולם. נכון להיום, גם בישראל ישנה תעשייה מתקדמת הממתינה לאישורי ה-FDA האמריקאי או משרד הבריאות הישראלי.

ישראל נחשבת למובילה עולמית בטכנולוגיות מזון שיאפשרו להאכיל את אוכלוסיית העולם הגדלה באופן בר-קיימא. "כסטארט-אפ ניישן מתבקש שישראל תהיה ראש החץ בתחום הפודטק, ובשר מתורבת יכול להיות מנוע צמיחה אדיר לתעשיית המזון הישראלית", אומר ניר גולדשטיין, מנכ"ל The Good Food Institute בישראל. "ישראל נחשבת למובילה עולמית בתחום הבשר המתורבת, עם 4 מתוך 8 החברות הראשונות בעולם".

לדבריו, "את ההודעה מסינגפור אנחנו מקבלים ברגשות מעורבים. מצד אחד, אחרי שנים של ציפייה, מהפכת הבשר המתורבת סוף-סוף מגיעה לשוק, וזה מרגש ופורץ דרך. מצד שני, ישראל מתחילה לאבד את ההובלה, ואנחנו צופים כי סטארט-אפים ישראלים ייאלצו להעתיק את מפעליהם לסינגפור ולשווקים אחרים שיאשרו למכור בשר מתורבת, אלא אם כן משרד הבריאות יחל לפעול להאצת הרגולציה בנושא".

שוק הפודטק העולמי נהנה בשנים האחרונות מהשקעות משמעותיות וגדלות. ברבעון הראשון של 2020 ההשקעות בחברות חלבון אלטרנטיבי עמדו על 930 מיליון דולר, סכום העולה על סך כל ההשקעות בתחום בשנת 2019 כולה. בתוך כך, פירמת הייעוץ AT Kearney חוזה כי שוק הבשר המתורבת יבנה נתח שוק של 35% מכלל תעשיית הבשר עד שנת 2040, ויוערך בסכום של 630 מיליארד דולר.

מדוח נוסף, של חברת השירותים הפיננסיים הבינלאומית ברקליס, עולים נתונים המחזקים את ההערכות כי חלבון אלטרנטיבי הוא הזדמנות שוק עולמית הצומחת במהירות. לפי הדוח, שוק הבשר המתורבת עשוי להגיע לשווי של 140 מיליארד דולר בעשור הקרוב, סכום המקביל לכ-10% ממכירות הבשר העולמי.