תחילת הסוף? בריטניה אישרה לשימוש את חיסון הקורונה של פייזר

המדינה הראשונה בעולם המערבי שתחסן את תושביה מפני נגיף הקורונה תהיה בריטניה • 40 מיליון מנות מהחיסון של פייזר וביונטק כבר נרכשו, והן יחולקו תחילה לאוכלוסיות בסיכון מרבי מהנגיף

החיסון של חברת "ביונטק" ופייזר / צילום: אתר החברה
החיסון של חברת "ביונטק" ופייזר / צילום: אתר החברה

בריטניה היא המדינה הראשונה בעולם המערבי שאישרה חיסון נגד נגיף הקורונה (קוביד-19) ופותחת את הדרך לחסינות הציבור, כאשר המוצר המשותף של פייזר וביונטק שאושר יינתן תחילה לאוכלוסיות שמוגדרות בסיכון המרבי מהנגיף.

החיסון של פייזר וביונטק אושר לשימוש חירום ע"י הרשות הרגולטורית לתרופות וטיפול רפואי בבריטניה (MHRA), טרם אישורו בארה"ב ובאיחוד האירופי. ה-MHRA קיבלה את הסמכות לאשר את החיסון לפני 1 בינואר 2021 תחת הנחיות רגולטוריות מיוחדות - שכן בשנה הבאה תהפוך הרשות לאחראית הבלעדית לתחומי הרפואה והבריאות בבריטניה לאחר הברקזיט. האישור ניתן במהירות שיא של כשבוע בלבד.

מנות החיסון הראשונות יחולקו כבר בימים הקרובים, מוסרים גורמים בפייזר. בריטניה רכשה 40 מיליון מנות מהחיסון, שהציג יעילות של 95% במניעת הנגיף בשלבים המתקדמים של הניסוי בו.

משלוח החיסונים לבריטניה יתחיל מיידית, ו-10 מיליון מהם צפויים להגיע למדינה עוד החודש. היתר יישלח בהמשך בשלבים "על מנת להבטיח חלוקה הוגנת באזורים גיאוגרפיים שונים בהתאם להסכמים שנחתמו", לדברי חברת התרופות.

גם ארה"ב, שהזמינה 100 מיליון מנות, ואירופה, שרכשה 200 מיליון מנות, צפויות לאשר את החיסון בשבועות הקרובים.  ישראל אמורה לקבל 8 מיליון מנות במהלך 2021.

החיסון של פייזר וביונטק השיג יעילות של מעל 95% בניסוי שלב 3. מתוך כמעט 44 אלף המתנדבים שחוסנו בניסוי חלו בקורונה רק 170 בני אדם. מתוכם, 162 היו בקבוצת הביקורת וקיבלו פלציבו ורק 8 היו בקבוצת הניסוי. חלוקה דומה נשמרה גם במבט רק על אלפי המתנדבים שמעל גיל 65. עשרה מבין החולים חלו במחלה בדרגה חמורה. מהם רק אחד היה בין מקבלי החיסון, והיתר היו בקבוצת הביקורת.

התופעות הנפוצות ביותר היו עייפות אצל 3.7% מהמטופלים וכאב ראש אצל 2% מהמטופלים. מעניין כי מתחסנים מבוגרים יותר דיווחו על תופעות לוואי פחות חמורות דווקא. באף אחד מהמתנדבים לא נרשמה תופעת לוואי חמורה המצדיקה לעצור את הניסוי. 

החיסון של פייזר הוא המסובך ביותר לשינוע מבין כל החיסונים שמפותחים לקורונה, זאת משום שהוא דורש הקפאה במינוס 70 מעלות. 

בריטניה היא מדינת המקור של החיסון של אוניברסיטת אוקספורד וחברת אסטרהזנקה. במהלך החודשים האחרונים נשמעו ביקורות לפיהן בריטניה נותנת העדפה לאסטרהזנקה, למשל בכך שהייתה הראשונה לאשר לה להיכנס לניסוי, ושחידשה את הניסוי של אסטרהזנקה אחרי שעלה חשש לתופעת לוואי חמורה, מהר יותר מכפי שהניסוי חודש על ידי ה-FDA, רשות המזון והתרופות האמריקאית. בריטניה גם הזמינה כמויות גדולות יחסית של החיסון של אסטרהזנקה מראש, כפי שהיה צפוי שיקרה מחברה מקומית. בהיותה המדינה הראשונה לאשר את החיסון של פייזר, מאותתת בריטניה שאם היא מקבלת בזרועות פתוחות את החיסון של אסטרהזנקה, למרות ביצועיו שהיו בינתיים הפחות חזקים מבין החיסונים שהציגו תוצאות ניסויים מתקדמים, הרי שזה לא על חשבון החיסונים האחרים.