גוגל ופייסבוק יפצו בעשרות מיליוני אירו כלי תקשורת בצרפת ובבריטניה מדי שנה

לאחר שהפסידה בהליך משפטי בצרפת, גוגל חתמה על הסכם זכויות יוצרים שבמסגרתו תפצה כלי תקשורת בעבור השימוש בתוכן שלהם • בין העיתונים: "לה מונד", "לה פיגארו" ו"ליברסיון" • מעבר לתעלה: גם פייסבוק תשלם מיליוני ליש"ט למו"לים

דוכן עיתונים / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאטיב
דוכן עיתונים / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאטיב

בעקבות הלחץ הרגולטורי עליה ולאחר שהפסידה בהליך משפטי במדינה, חברת גוגל וכמה מהעיתונים המרכזיים בצרפת הודיעו באחרונה על הסכם זכויות יוצרים, שבמסגרתו תפצה החברה את כלי התקשורת בעבור השימוש בתוכן שלהם במסגרת שירותי החיפוש והחדשות שלה.

בין כלי התקשורת הצרפתים החתומים על העסקה נמצאים העיתונים "לה מונד", "לה פיגארו", "ליברסיון" וכן כמה מגזינים ביניהם "ל'אקספרס". החברה האמריקאית מסרה כי היא "ממשיכה לנסות ולהגיע להסכם כולל" עד סוף השנה. היא גם הבהירה כי מדובר ב"הסכמים אינדיבידואלים" עם כל אחד מכלי התקשורת, ולא חלק מהסכם קיבוצי. תוקף ההסכמים שנחתמו הוא שלוש שנים.

עד כה לא פורסמו הסכומים שיועברו למערכות העיתונים עמם נחתמו ההסכמים החדשים. בעבר העריכו המו"לים הצרפתים את הסכום שגוגל צריכה לשלם להם, בהתבסס על השימוש שהיא עושה במידע, ב-155 מיליון אירו בשנה, שהם מחצית מאובדן ההכנסות המוערך מפרסום דיגיטלי. ארגון-הגג של המו"לים בצרפת ממשיך לנהל משא-ומתן עם החברה על הסכם כולל.

גוגל ניהלה קרב משפטי ארוך בצרפת כדי להימנע מתשלום כלשהו, אולם הפסידה בבית המשפט לערעורים בפריז באוקטובר האחרון.

בית המשפט: ניצול לרעה של הכוח

בית המשפט פסק כי על גוגל לשוב למשא-ומתן עם המו"לים הצרפתיים על פיצוי כספי, בהתאם לחוק זכויות היוצרים החדש שצרפת אימצה, ושהיה הראשון באירופה להתבסס על דירקטיבה אירופית שנכנסה לתוקף ביוני 2019. הדירקטיבה האירופית אמורה להיות מיושמת בכל חברות האיחוד עד יוני 2021; היא מעגנת לראשונה את הזכות לפיצוי בעבור "זכויות יוצרים שכנות" (Neighboring Rights), ומאפשרת לכלי תקשורת לדון ישירות עם גוגל ופלטפורמות מקוונות אחרות על הפיצוי המגיע להם, או לחבור לאיגוד של כמה כלי תקשורת שידונו בעניין באופן קיבוצי. מדינות נוספות באיחוד כבר נמצאות בהליכי חקיקה מתקדמים.

בית המשפט בפריז פסק כי הצעד שנקטה גוגל בתגובה לחוק - העלמת התוכן העיתונאי המקוון מתוצאות החיפוש והחדשות שלה - הוא ניצול לרעה של כוחה, והכריח אותה להשיב את המצב לקדמותו.

מאז הפסיקה באוקטובר התחדש המשא-ומתן בין גוגל לבין שורת כלי תקשורת. לפי הדיווחים בצרפת, גוגל הייתה מוכנה לשלם כ-25 מיליון אירו בשנה לכל כלי התקשורת המרכזיים בצרפת - רשימה רחבה יותר מאלה שגובשה עמם ההסכמה הנוכחית - בעבור השימוש בתוכן. ייתכן כי החברה מתכננת לחתום על הסכמים נפרדים נוספים עם כלי תקשורת שונים.

חלק מהמו"לים הודיעו כי הם מסרבים לחתום על הסכמים עם החברה בשל "התנאים הגרועים" שהיא מציעה להם, וקראו למדינה להתערב ולקבוע מהו הפיצוי ההוגן שמגיע להם. "אם המדינה לא תתערב, נפנה לבתי המשפט, ואנחנו מוכנים לעשות זאת בשמם של המו"לים הקטנים שלא יקבלו פיצוי הולם ובשם העיתונאים שנפגעים גם הם מההסכמים", כתב ב"ליברסיון" דניאל קרטינסקי, המנכ"ל והבעלים של החברה המוציאה לאור את המגזינים "אל" "מריאן" ואחרים.

גם סוכנות הידיעות הצרפתית (AFP), למשל, שהייתה מעורבת במאבק המשפטי נגד גוגל, טרם הגיעה להסכמה עם החברה. היא דורשת מהחברה האמריקאית 20 מיליון אירו מדי שנה על השימוש בחומריה, שהם כפול מהסכום שהחברה משלמת כיום. "יש לנו הרגשה שהגישה (שלהם) השתנתה בחודשים האחרונים", אמר מנכ"ל AFP לתקשורת הצרפתית.

מנכ"ל גוגל בצרפת, שהודיע על ההסכמים, סירב לפרט את הסכומים שיועברו לעיתונים ולמגזינים, אך ציין כי התשלום השנתי שהוסכם עמם מבוסס על פרמטרים כמו מספר ידיעות המתפרסמות ביום, מספר הגולשים בחודש וגם "התרומה של המו"לים למידע בתחום הפוליטיקה ובכלל". הוא גם ציין כי מ-2013 ועד כה השקיעה גוגל 85 מיליון אירו בתקשורת הכתובה הצרפתית, בין השאר על-ידי תוכניות לדיגיטליזציה של העבודה במערכות.

פייסבוק תשלם עשרות מיליונים למו"לים בריטיים

מעבר לתעלה, ענקית הטכנולוגיה פייסבוק הודיעה כי חתמה על הסכם רחב-היקף עם כלי תקשורת ממוסדים רבים בבריטניה להשתמש בתוכן העיתונאי שלהם. לפי הדיווחים, שווי ההסכם הוא "עשרות מיליוני ליש"ט" מדי שנה, והחברה תקים שירות חדשות חדש שיהיה חלק מהפלטפורמה המקוונת, ויציג בעיקר דיווחים ותוכן עיתונאי ממקורות אמינים וידועים, יחד עם חדשות שייבחרו לפי אלגוריתמים של החברה בהתאם לפרופיל המשתמש.

בין כלי התקשורת שישתתפו בשירות החדש יהיו ה"גרדיאן", ה"דיילי מירור", ה"אינדיפנדנט" ומגזינים כמו "אקונומיסט" וכן מו"לים המפרסמים עיתונים אזוריים בממלכה. השירות יושק ככל הנראה בינואר הקרוב.

לפי דיווח ב"גרדיאן", חלק מכלי התקשורת הבריטיים העריכו כי ירוויחו "מיליוני ליש"ט בשנה" מהעסקה החדשה, שכוללת התחייבות רב-שנתית, וכי "העלות הכוללת לפייסבוק מדי שנה תעמוד על עשרות מיליוני ליש"ט".

בריטניה אינה מחויבת לחוק האירופי בנוגע לזכויות היוצרים, משום שהיא פרשה מהאיחוד האירופי בתחילת השנה, אך ממשלתה מפעילה לחץ רגולטורי רב על פייסבוק בנוגע להכנסות מפרסום ואחריות לתוכן, שלפי הדיווח ב"גרדיאן" הוא הרקע להסכם שפורסם השבוע.