דווקא עכשיו: דרושים עובדים עם מוגבלות

לפי דיווח נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, הוצאו לחל"ת בסוף הרבעון הראשון של פי ארבעה יותר עובדים עם מוגבלות בהשוואה לעובדים ללא מוגבלות • עובדים עם מוגבלות יכולים להציע הרבה מאוד למקום העבודה

עבודה משרדית / צילום: Shutterstock
עבודה משרדית / צילום: Shutterstock

קורות חיים הם מסמך מרתק שבו מפורטים כישורים וניסיון, לעומתם מודעות דרושים תמיד יפרטו את הדרישות הקבועות שכל מעסיק חולם למצוא בקרב עובדיו. מפתיע אם כן שהראשונים לצאת לחל"ת היו עובדים עם מוגבלות, שהרי הם מביאים למקום העבודה חריצות, מוטיבציה גבוהה, דיוק שלא יסולא בפז ונאמנות מהסוג שלא מחפש לאתר את המקום הבא. אלה הן בדיוק אותן תכונות שכל מעסיק מבקש והדבר אינו מתיישב בהלימה עם דיווח נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, לפיו הוצאו לחל"ת בסוף הרבעון הראשון של השנה פי ארבעה יותר עובדים עם מוגבלות בהשוואה לעובדים ללא מוגבלות בשל משבר הקורונה.

מזה מספר חודשים יודעים עובדים עם מוגבלות, אלה מהם שהוצאו לחל"ת, שהסיכוי לשוב למקום העבודה שלהם הולך ויורד. זאת משום שמן הידועות היא העובדה שאנשים עם מוגבלות הם האחרונים לחזור לשוק התעסוקה לאחר השבת היקפי העבודה לשיעורים של לפני תקופות משבר.

לצערי מסתמנת מגמה לפיה יהיו מעסיקים שכלל לא יחזירו עובדים עם מוגבלות לעבודה וזאת למרות שמוגבלויות מסוגים שונים "מפצות" ביכולות אחרות שאין לאנשים בדרך-כלל. גם לעיוור, לחירש, לאדם שיושב בכיסא גלגלים או לעובד עם אוטיזם - יש מה להציע ואפילו בערכים שעולים על המקובל וזאת משום יכולות יוצאות דופן המביאות לחידוד מיומנויות. למעשה, ישנם תפקידים שרק עובד עם מוגבלות יכול למלא, כגון, רמות דיוק בלתי-אנושיות-כמעט בהרכבת חלקים עדינים ורגישים, חזרתיות ללא לאות על אותה הפעולה ועוד.

שוק העבודה מציע למעסיקים כ-780 אלף עובדים עם מוגבלות, מחצית משיעורם באוכלוסייה. עובדים "בפוטנציה" אלה מוצאים את עצמם ללא אופק תעסוקתי יותר מאחרים על אף העובדה ששכרם נמוך בדרך-כלל וקידומם איטי. קשה להשלים עם העובדה שממילא היצע משרות עבור אנשים עם מוגבלות נפתח והואץ רק בעידודו של חוק שהורחב בשנים האחרונות, במטרה לעודד גיוון תעסוקתי, ולא באופן אורגני כמתבקש במדינה מתוקנת ומתוך הבנה חברתית וראיה עסקית מקיפה מצדם של מעסיקים.

התייחסות לעובדים עם מוגבלויות שלא דרך המוגבלות שלהם אלא דווקא דרך היתרונות בהעסקתם תביא לעליה בשיעורי הפריון והדבר יהיה נחוץ בעיקר לאחר תקופת המשבר בה אנו שרויים כעת. מהצד של המעסיקים עובר מסר חד ומובהק ליתר עובדי החברה ולשוק כולו לגבי זהותם האישית והתאגידית והערכים עליהם משתיתים את התרבות הארגונית, והרי אין הנחתום מעיד על עיסתו (אבל מעשיו עשויים לשקף עמדה). מקומות עבודה שדואגים להעסיק עובדים עם מוגבלות מצביעים על פתיחות, רגישות וגישה סובלנית, שוויונית ומכילה.

יכולים לשמש עוגן

שוק העבודה עובר תהפוכת רבות, ודווקא על רקע חוסר היציבות הכללי, עשויים עובדים עם מוגבלות לשמש עוגן. אם עובדים שואפים כיום "לסיים קדנציה", "לסמן וי" ולעבור הלאה, מבלי לחשוב על המשמעות כלפי המעסיק מבחינת משאבים, אנרגיות ועלויות, הרי שעובדים עם מוגבלות מטבעם מחבקים את השגרה ומתרחקים משינויים, הרגלי היום יום מהווים עבורם בטחון ורוגע, בעיקר בהשוואה לתהליכים ארוכים ומורכבים שמצריך חיפוש מקום העבודה הבא. זאת, מעבר לערכיות ברמה גבוהה המכתיבה נאמנות והוקרת תודה. הרפתקאות איתור עבודה, מציאת האתגר הבא וקידום אינן בסט המטרות שלהם.

משימות רבות עומדות בפני מנהיגי ישראל בשנים הקרובות, שיקום והצמחה אכן יקרו וכחלק מזה מתחייב שינוי תודעתי בתחומים רבים. בשוק התעסוקה נדרש שינוי גישה על מנת שלא תתבצע העסקה מתוך חסד או חוק שנכפה, מכתיב וכופה, אלא משום שמדובר בתועלת ממשית לעסקים, ביתרון הגלום בעובדים חרוצים, נאמנים, בעלי מוטיבציה גבוהה ויכולות מיוחדות. האין זה מה שמעסיקים מפרטים במודעות הדרושים? 

הכותבת היא מנכ"לית כפר עידוד