אנשים עם מוגבלות הם הראשונים לצאת והאחרונים לחזור אל מעגל העבודה - וזה חייב להשתנות

על פי נתונים עדכניים שפרסם משרד המשפטים, שיעור העובדים עם מוגבלויות שהוצאו לחל"ת עומד על פי 4 לעומת יתר העובדים • אסור לקבל את המצב הזה כגזירה - הן כחברה שדואגת למרקם העדין בה אך, גם כחברה וכפרטים שיש להם עניין לא לפגוע בקופת המדינה

מגפת הקורונה טלטלה את המשק, פלטה עובדים ממקומות העבודה היציבים שלהם והביאה לסגירה של מספר לא מבוטל של עסקים. הנתונים מדברים על 27 אלף עסקים שנסגרו מתחילת השנה ועוד 48 אלף עסקים שעתידים להסגר עד סופה.

מצב העסקים ואותה הטלטלה הובילה לגלי פיטורים בכלל האוכלוסייה העובדת. עם זאת, יש לתת את הדעת על אוכלוסייה אחת שמאז ומעולם הייתה ממודרת משוק העבודה ובמאמצים רבים שהשקיעה המדינה חל שיפור בשנים האחרונות. עד להופעת המגפה.

תקופת הקורונה הובילה את אותה אוכלוסייה ואת כלל העוסקים בשיפור מצב אותה אוכלוסייה, אל מצב חדש וקשה.

אנשים עם מוגבלות מהווים 20% מהאוכלוסייה בגילאי העבודה. מספרים לא מבוטלים שאסור לנו להתעלם מהם. הן כחברה שדואגת למרקם העדין בה אך גם כחברה וכפרטים שיש להם עניין לא לפגוע בקופת המדינה. אדם עם מוגבלות שאינו עובד מחד ישען יותר על קצבאות ומאידך יצרוך פחות. שוו בנפשכם כי הינכם נטולי הכנסה, הרי לא תאותו להזמין אוכל בחוץ, לצרוך שירותי פנאי או כל הוצאה שנחשבת מותרות. אדם עם מוגבלות שאינו עובד לא יתרום להכנסות המשק.

על פי נתונים עדכניים שפרסם משרד המשפטים, שיעור העובדים עם מוגבלויות שהוצאו לחל"ת עומד על פי 4 לעומת יתר העובדים!

אנשים עם מוגבלויות אכן פחות רוכשים השכלה גבוהה, כמו כן הם נמצאים לא אחת בקבוצת סיכון. עובדות ש"מקלות" על פליטתם מהמשק. עם זאת, סדר גודל של פי 4 הוא ללא ספק נתון מדאיג אשר עשוי להחזיר אותנו שנים אחורה בהם קבוצה זו הייתה ממודרת משוק העבודה ומהחברה.

האתגר שהעסקת עובדים עם מוגבלות

העסקת עובדים עם מוגבלות דורשת פתיחות, בכל שלב. הן בשלב קריאת קורות החיים שעשויים לשקף למשל פער במהלך השנים בהם חווה האדם את המשבר ונפלט משוק העבודה. הן בשלב הראיון. כמה מאיתנו, עם יד על הלב, יראו מועמד על כיסה גלגלים נכנס אל ראיון העבודה ויוכלו לראות מעבר למגבלה? כמה מאיתנו יחשבו מיד על העלויות הגבוהות והמאמצים הכרוכים בהעסקה כזו ולא על פתיחת הדלת לאדם עם מגבלה אשר דלתות רבות מדי נסגרו יותר מדי פעמים בפניו? ולרוב ללא הצדקה.

קרוב ל-80% מהאנשים עם מוגבלות "רכשו" את המגבלה במהלך חייהם. כלומר לא אחת מדובר באנשים שעברו כברת דרך, רכשו מקצוע, היו על מסלול בטוח של פיתוח קריירה עד שפגש אותם המשבר, יהיה פיזי, נפשי, כתוצאה מאירוע, תאונה או מחלה פנימית שהופיעה בלי שיבחרו בכך.

נכון לשנת 2019, 17% מהאנשים עם מוגבלות חמורה דיווחו כי אינם מצליחים לכסות הוצאות חודשיות למזון, לחשמל, לטלפון ודומיהם. זאת - לעומת 5% בלבד מהאנשים ללא מוגבלות. הנתונים עדיין אינם ברורים באשר למצב העוני לאחר תקופת הקורונה אך נוכל בקלות להסיק לאור נתוני האבטלה בקרב אנשים עם מוגבלות בתקופת הקורונה, כי קיימת החמרה.

השבוע יחול היום הבינלאומי לציון זכויות אנשים עם מוגבלות. הקדישו דקה לחשוב על כל המוחות הטובים שאנחנו מפסידים, על הידיים המוכשרות והידע האדיר שאנחנו עשויים לפספס. תנו הזדמנות לעצמכם ולנו כחברה ואפשרו יותר דלתות פתוחות לאנשים עם מוגבלות להיכנס בשערי שוק העבודה או לחזור אל מעגל העבודה ומכך גם לחברה. זה משתלם לכולנו כחברה, זה משתלם לקופת המדינה. 

הכותבת היא עו"ס קלינית, פעילה חברתית ומנהלת מקצועית של תוכנית ממשלתית לעידוד העסקת עובדים עם מוגבלות