פייק ניוז | ניתוח

בדיקת עובדות: 3 אמירות "לא מדויקות" נוספות בנאום נתניהו

כמה זמן החזיקה ממשלתו הקודמת של נתניהו, מה הוסכם לגבי מינויים, וכמה מטוסים ישראליים עברו בשמי ערב הסעודית • מהדורת הטלוויזיה תיקנו חלק מדברי נתניהו, אך לא את כולם • צוות המשרוקית של גלובס מצא לפחות עוד שלושה נושאים בהם רה"מ לא דייק

"אסור לגרור את המדינה לפוליטיקה של בחירות. זה אפשרי, כי עד לפני שנה ניהלתי ממשלה שהחזיקה מעמד חמש שנים תמימות"

הטענה של נתניהו מטעה לחלוטין. הממשלה הקודמת, ממשלת ישראל ה-34, אכן החזיקה מעמד חמש שנים - מ-14 במאי 2015 עד ה-17 במאי 2020. אבל אורך החיים החריג שלה לא נבע מהימנעות מבחירות, אלא להיפך. הוא היה תוצאה של העובדה שבתקופת כהונתה, היו שלוש מערכות בחירות. ההחלטה הראשונה לפזר את הכנסת התקבלה ב-26 בדצמבר 2018, כשלוש וחצי שנים אחרי הקמת הממשלה. מאז ועד הקמת הקואליציה עם כחול לבן, במאי 2020, הממשלה תפקדה כממשלת מעבר.

"כחול לבן חותמים על הסכמים קואליציוניים ומפרים אותם מהיום הראשון. למשל, ההסכם על המינויים"

נתניהו לא פירט אילו הסכמים כחול לבן הפרה "מהיום הראשון". ההפרה הבולטת ביותר של סעיף בהסכם הקואליציוני נוגעת להסכמה להעביר תקציב דו-שנתי, ל-2020 ול-2021, "לא יאוחר מ-90 יום ממועד השבעת הממשלה".

שר האוצר מהליכוד, ישראל כ"ץ, לא קיים את הסעיף הזה. בסוף יולי 2020 אמר ראש אגף התקציבים שאול מרידור - שהתפטר מאז - כי העבודה על התקציב עדיין לא החלה. אנשי ליכוד התנגדו למימוש הסיכום על תקציב דו-שנתי, והמשיכו בכך גם אחרי שבאוגוסט כלכלנים רבים, כולל בכירי אוצר, סברו שאין טעם להעביר תקציב ל-2020 בלבד. להרחבה בנושא.

נתניהו הסביר ש"בהסכם על המינויים" הוא מתכוון לוועדה "שתמנע מכרזים תפורים של חבר מביא חבר". ייתכן שהוא מבלבל בין שתי ועדות שונות שמדובר עליהן בהסכם - אחת שנועדה לצמצם רגולציה, והאחרת לקבוע נהלים למינויים בשירות הציבורי.

על האחרונה נאמר רק כך: הצוות שיוקם כדי לנסח את קווי היסוד של הממשלה יגבש גם "כללים לביצוע מינויים בכירים בשירות הציבורי הטעונים אישור ממשלה לתקופה שלאחר תקופת החירום. הרכב הצוות יהיה שוויוני בין הגושים". בהסכם לא נאמר דבר על טיב הכללים שהצוות ינסח.

אותה "ועדת מינויים" אכן לא הוקמה בגלל מחלוקות, אבל לא ברור שכחול לבן אשמה בכך. אף שבליכוד הטילו כבר מזמן את האחריות על השותפים, גורמים אחרים גרסו שנתניהו סיכל את הקמת הוועדה בכך שסירב ליצור מנגנון שוויוני. להרחבה בנושא.

"אנחנו פותחים את קווי התעופה לאמירויות ולבחריין. מטוסים ישראליים טסים יום-יום מעל סעודיה"

עד נאום נתניהו, היו שלוש טיסות בלבד מעל סעודיה. טיסה אחת לדובאי יצאה ביום שלישי האחרון, אחרי שהאישור ניתן ברגע האחרון, ושתי טיסות נוספות יצאו ביום רביעי. כולן של חברת ישראייר. לוח הטיסות אמור להתרחב ולכלול גם את ארקיע, אם כי נכון לעכשיו האישור הוא לשבועיים בלבד.