דוד אמסלם: החלטתי לבטל את נבחרת הדירקטורים של רשות החברות הממשלתיות

השר אמסלם הודיע כי הוא מתכוון לפתוח את ההתמודדות על מקום בדירקטוריונים של החברות הממשלתיות לכל מי שירצה לכך - גם אם אין לו רקע בתחום • לגלובס נודע כי הרקע להתקפה היא פסילתו של אנדריי אוזן מלכהן כיו"ר רכבת ישראל, בשל זיקתו הפוליטית לליכוד

דוד אמסלם / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
דוד אמסלם / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

דוד אמסלם, שר הדיגיטל הלאומי, הממונה גם על רשות החברות הממשלתיות ונציבות שירות המדינה, הודיע היום (ה') בציוץ בטוויטר כי הוא מבטל את נבחרת הדירקטורים, המהווה מעין "בנק" של אנשי מקצוע שנבחרו לפי קריטריונים מקצועיים למינוי כדירקטורים בחברות הממשלתיות.

למרות דבריו לא ברור האם בסמכותו לבטל את הנבחרת עצמה, או שהשר אמסלם מתכוון למנות דירקטורים בחברות ממשלתיות שלא נמצאים בנבחרת.

לגלובס נודע כי מאחורי ההתקפה של השר אמסלם עומדת פסילתו של אנדריי אוזן לתפקיד יו"ר חברת רכבת ישראל. אוזן נפסל על רקע זיקה פוליטית לליכוד, ופסילתו מעוררת זעם רב במפלגה. 

נבחרת הדירקטורים הוקמה ביוזמתם של מי שהיה אז שר האוצר יאיר לפיד ומי שהיה בזמנו מנהל רשות החברות אורי יוגב והיא לא עוגנה בחקיקה, אלא אושרה בהחלטת ממשלה.

כבר היו בעבר ניסיונות לעקוף את הנבחרת. כך לדוגמה שר האוצר ישראל כ"ץ מינה בתפקידו הקודם במשרד התחבורה דירקטורים שלא באמצעות הנבחרת. המשנה ליועץ המשפטי לממשלה דאז, אבי ליכט, קבע בחוות דעת שאם ממנים דירקטורים שלא באמצעות הנבחרת, הם צריכים לעמוד בקריטריונים של הנבחרת.

רוח הדברים של הודעתו של השר אמסלם מהבוקר מנוגדת לכאורה לחוות הדעת של ליכט ועד כה לא נשמעה תגובת משרד המשפטים לנושא.