ההשקעות בזמן הקורונה מעידות: שוק חברות ה-API נמצא בנסיקה

עסקים רבים האיצו את הנוכחות בדיגיטל מאז פרוץ המגפה • המרוויחות הן חברות שמאפשרות למפתחים להתחבר לפיתוחים קיימים, לחסוך זמן ולעבוד ביעילות

חנויות האפליקציות של גוגל ואפל./ צילום:  Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב
חנויות האפליקציות של גוגל ואפל./ צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב

שנת 2020 הובילה חברות ועסקים רבים להאיץ את הנוכחות הדיגיטלית שלהם, ולהשקיע בצורה מוגברת בתשתיות מקוונות. היצירתיות של מפתחי התוכנות הפכה לגורם מכריע מתמיד ביכולת של עסקים לספק ללקוחותיהם פתרונות דיגיטליים טובים - ובמהירות.

בשל כך, חברות API - Application Programing Interface, המסייעות למפתחים להתחבר ליישומים חיצוניים כדי להוסיף פונקציונליות, לייעל ולזרז את תהליכי פיתוח - נמצאות בתנופה. את העלייה הזן ניתן לראות הן בהשקעות ציבוריות והן בהשקעות פרטיות בחברות API.

בתגובה לשינויים המהירים המתרחשים בעולם, היכולת לשחרר אפליקציות ואתרים חדשים במהירות אינה עוד בגדר יתרון, אלא צורך הישרדותי של ממש. עסקים רבים התקשו לפעול במרחב הפיזי בשנת 2020, והדיגיטל הפך למוטו: "לעשות או למות". חברות משקיעות כיום הון רב מבעבר כדי לתמוך במעבר מוגבר לעולם הדיגיטלי, וענף ה-API, המסייע למפתחים לעשות זאת ביעילות ובמהירות, זוכה להצלחות מרשימות הודות לכך.

ממשקי תכנות המאפשרים חיבור ליישומים חיצוניים (APIs) הם למעשה ערכות שמפתחים יכולים להתחבר אליהן כ"שירות", במקום לבנות פונקציות מסוימות מאפס. כך, למשל, במקום שמפתחי תוכנה יצטרכו לבנות שירותי דוא"ל, מערכת לניהול משתמשים או מעקב אחר נתוני מיקום בתוך האפליקציות והתוכנות שהם עומלים עליהן - הם יכולים להתחבר לממשקים קיימים, ולקצר את זמן הפיתוח של מוצרים חדשים.

חביבות המשקיעים

ממשקי API קיימים כבר מספר שנים, ויצרו ערך כלכלי אדיר שזינק בשנת 2020. Twilio ו- SendGrid, חברות המציעות ממשקי API לתקשורת, הונפקו כבר בשנים 2016 ו-2017 בהתאמה, תמורת מיליארדי דולרים.

השנה, חברת סליקת כרטיסי האשראי מבוססת הAPI-, Stripe, גייסה 600 מיליון דולר לפי הערכת שווי של 36 מיליארד דולר, והמתחרה שלה, Adyen, הגיעה לשווי שוק של 46 מיליארד דולר - עלייה של 114% בשנת 2020. שתי החברות הגיחו לשוק כשהייחוד שלהן הוא סביב הצעת שירותי סליקה באמצעות API, והוכיחו את הצורך לכך בשוק.

הדחיפה המואצת לדיגיטל בשנת 2020 יוצרת סביבה מצוינת לחברות שיוצרות כלי API. במגזר הפרטי, ההשקעות בחברות API זינקו בשנת 2020 והגיעו לכ-2.1 מיליארד דולר ב-11 החודשים הראשונים של השנה, עלייה של 23% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, על פי נתונים מתוך אתר Crunchbase. בסך הכול, בשנים 2016-2020, ההשקעות בחברות API זינקו ביחס להשקעה הפרטית בטכנולוגיה בכלל.

בתקופה של מספר חודשים, ותוך כדי התפשטות מגפת הקורונה, החברות RapidAPI, Postman ו-Auth0 גייסו סבבי הון מרשימים, ונראה כי אמון המשקיעים בתחום לא ירד עקב המשבר. RapidAPI הישראלית, שהיא חנות מקוונת של APIs, עמדה במרכז הצמיחה של התחום השנה, ודיווחה על שילוש בקצב הההרשמה ל-API בתשלום בחצי הראשון של 2020 (גילוי נאות: הקרן שבה אני שותף משקיעה בחברה).

גם במגזר הציבורי, מספר חברות ש-API הוא חלק משמעותי בעסקיהן הציגו ביצועים מרשימים. חברות ציבוריות המפתחות ממשקי API כמו Okta, Adyen, Twilio ו-Bandwith, צמחו בין 90% ל-180% בשלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2020.

בוויזה לוטשים עיניים

מלבד סימני הצלחה בשוק הפרטי ובשוק הציבורי, איתותים מעודדים נראים גם בתחום המיזוגים והרכישות. ענקית כרטיסי האשראי VISA, למשל, מנסה להיכנס לתחום, והיא הכריזה השנה על תוכניותה לרכוש את Plaid, חברת טכנולוגיה המשתמשת בממשקי API כדי לקשר בין חשבונות בנק של צרכנים לאפליקציות פיננסיות ותשלומים.

ואולם, בעקבות המהלך הגישה רשות ההגבלים העסקיים האמריקאית תביעה נגד ויזה. ניתן לראות בחשש של הרשות אישור לחשיבות שממלאים ממשקי ה-API בעולם העסקי הדיגיטלי, חשוב עד כדי כך שהוא יכול לאיים על התחרותיות במשק.

המעבר לדיגיטל, הסתמכות על תוכנות והעלייה בשימוש באינטרנט - הם מגמות שכאן כדי להישאר. לכן, סביר לחזות שחברות רבות בתחום ה-API ימשיכו לצמוח בשנים הקרובות, ויספקו שפע של הזדמנויות. 

הכותב הוא שותף מנהל בקרן הון הסיכון Grove Ventures