פשרה בייצוגית נגד מקדונלד'ס: תשלם מיליון שקל לעמותות הפועלות למניעת עישון ולנזקקים

בבקשה לאישור ההסכם שהוגשה השבוע התחייבה רשת המזון המהיר לפעול למניעת עישון בשטחיה החיצוניים • עוד הוסכם כי הרשת תממן קמפיין פרסום ארצי להעלאת המודעות לאיסור על העישון בהיקף של כ-5 מיליון שקל

סניף מקדונלד'ס / צילום: shutterstock
סניף מקדונלד'ס / צילום: shutterstock

סוף לעישון בשטחים החיצוניים בסניפי רשת מקדונלד'ס: לפי בקשה לאישור הסכם פשרה שהוגשה השבוע לבית המשפט המחוזי בחיפה, מקדונלד'ס התחייבה לפעול למניעת עישון בשטחיה החיצוניים. עוד הוסכם כי רשת המזון המהיר תעביר תרומה של רבע מיליון שקל לאגודה למלחמה בסרטן ועמותת אוויר נקי, ו-750 אלף שקל במנות מזון שיועברו לעמותת "פתחון לב" וארגון "לתת".

במסגרת הבקשה לאישור התובענה הייצוגית נטען כי הרשת הפרה את החוק למניעת עישון במקומות ציבוריים. הבקשה הוגשה על ידי עורכי הדין עומר פיינטוך ורם גורודיסקי נגד הרשת ובעליה עמרי פדן המיוצגים על ידי משרד מ.פירון ושות'.

המבקשים טענו כי בסניפי רשת המזון המהיר מעשנים בשטחים החיצוניים, וכי בזמן הגשת הבקשה לא היה אפילו שלט אחד בכל סניפי הרשת האוסר על העישון בשטחים החיצוניים.

טענה נוספת התייחסה לכך שהרשת פונה לקהל של ילדים באמצעות ארוחות ייעודיות, מתנות ומבצעים, ולכן הדרישה לקיים את הוראות החוק למניעת עישון מקבלת משנה תוקף. העישון פוגע ישירות בקטינים היושבים בחלקים החיצונים, ואף בכאלו שעוברים באזורים בדרכם לסניף.

המבקשים טענו כי לפי החוק, הרשת נדרשת להקצות אזור ללא עישון בכל מקומות הישיבה מחוץ למסעדה, ובלבד שאזור העישון לא יעלה על 25% מכל השטח החיצוני המיועד ללא מעשנים. לבקשה צורפו ראיות מעשרות סניפי הרשת, המתעדות את ההפרות במתחמי הסניפים.

לפי ההסכם, הרשת הודתה כי לא ידעה על תחולת החוק במתחמים החיצוניים ולא אסרה את העישון. עוד הוסכם כי הרשת תממן קמפיין פרסום ארצי, רחב היקף ואינטנסיבי להעלאת המודעות לאיסור על העישון בהיקף של כ-5 מיליון שקל. הרשת התחייבה לפרסם על העלונים המודפסים המונחים על מגשי האוכל מסרים בדבר סכנות העישון ואיסור העישון בשטחים החיצוניים של הרשת.

פרסום נוסף ייעשה על גבי מסכי המחשב ושלטים בסניפי הרשת ובאתר האינטרנט של הרשת, בו יופיע באנר קבוע "במקדולנד'ס לא מעשנים גם בישיבה החיצונית", ולצידו לחצן למידע על נזקי העישון.

עורך הדין עומר פיינטוך מסר: "הציבור הלא מעשן זכאי גם הוא לשבת במקומות החיצונים הפתוחים במסעדות ובתי קפה ולא להיחשף לעישון המזיק, החוק מסדיר זאת בצורה ברורה. הבעיה היא שמחזיקי המקום לא פועלים למניעת העישון המזיק בשטחים הפתוחים של המסעדות.

"הסדר הפשרה הזה חשוב עוד יותר, דווקא כיום בתקופת הקורונה, כאשר נוצר מצב שהציבור כולו מעדיף לשבת במקומות הפתוחים של מסעדות ובתי קפה. 80% מהציבור אינו מעשן, ולפיכך חשוב כי ציבור הלא מעשנים יוכל ליהנות מאוויר נקי מעישון בשטחים הפתוחים".