דוח: "מחלת הדיפלומטים האמריקאים" בסין ובקובה כנראה קשורה למתקפת אנרגיה מכוונת

פאנל מדעי פירסם מסקנות לגבי תסמינים שנחוו על ידי דיפלומטים אמריקאים בסין ובקובה

בניין מחלקת המדינה של ארה"ב בוושינגטון / צילום: Mark Van Scyoc
בניין מחלקת המדינה של ארה"ב בוושינגטון / צילום: Mark Van Scyoc

קבוצת מדענים אמריקאית הגיעה למסקנה שסוג של אנרגיה מכוונת הייתה ככל הנראה הסיבה לכמה תסמינים רפואיים, כולל סחרחורת ואובדן זיכרון, שנחוו על ידי דיפלומטים אמריקאים שהוצבו בקובה ובסין.

בהערכה חדשה שפורסמה בשבת על ידי פאנל של האקדמיות הלאומיות למדעים, הנדסה ורפואה, זיהו מדענים "אנרגיית גלי רדיו מכוונת, בפולסים" כהסבר הסביר ביותר לסדרת סימפטומים שחוו דיפלומטים שהוצבו במתקנים אמריקאים. מדובר בקטגוריה רחבה של אנרגיה שיכולה לכלול גם אנרגיית מיקרו־גלים.

המדענים הסיקו שהתסמינים שנחוו על ידי כמה דיפלומטים אמריקאים וקנדיים, שכללו סחרחורת, עייפות, בחילות, חרדות, קשיים קוגניטיביים ואובדן זיכרון "לא היו דומים לאף הפרעה מוכרת בספרות הרפואית הנוירולוגית או הכללית".

בפאנל ישבו 19 מדענים ומומחים רפואיים שקיבלו משימה מהסנאט האמריקאי לייעץ לממשלה לגבי הסיבות לתסמינים שנחוו על ידי אנשים שהוצבו במתקנים דיפלומטיים בחו"ל.

הקבוצה אמרה שהתחלת התסמינים הפתאומית מתאימה ל"מתקפת אנרגיית גלי רדיו מכוונת" ופחות לחשיפה מקרית או סביבתית, אך הוסיפו שיש לבצע מחקר נוסף. בעבר, ממשלות כולל ממשלת ברה"מ לשעבר והממשלה האמריקאית, עשו ניסויים באנרגיה מכוונת ככלי נשק אפשרי או ככלי לריגול או ככלי לשליטה בהמונים.

"בגלל שהוועדה לא יכלה להעריך תסריטים ספציפיים שמעורבים בהם גורמים עוינים, הצעה טובה אחת היא שיבוצעו מחקרים עוקבים בנושא זה על ידי מומחים פרטניים עם האישורים הנחוצים, כולל אלה שעובדים מחוץ לממשלת ארה"ב, שתהיה להם גישה לכל החומר הרלוונטי", כתב בהקדמה לדוח דיוויד רלמן, פרופסור לרפואה באוניברסיטת סטנפורד ויושב ראש הפאנל המדעי.

טראמפ האשים - בקובה הכחישו

התסמינים שנחוו על ידי הדיפלומטים האמריקאים וקציני מודיעין המוצבים בקובה החלו בשנת 2016 וגרמו לקרע ביחסים בין שתי המדינות, אשר החלו בתהליך פיוס זהיר תחת ממשלו של ברק אובמה אחרי עשורים של עוינות במסגרת מתחים של המלחמה הקרה.

הנשיא טראמפ האשים את קובה באופן פומבי באחריות לתקריות, האשמה שהוואנה דחתה. מאוחר יותר, דיפלומטים אמריקאים בסין חשו באותם תסמינים, וגם קציני מודיעין שעבדו על מבצעים הקשורים לרוסיה ברחבי העולם דיווחו על תסמינים כאלה.

ועדת המדענים בחנה אפשרויות אחרות, כולל חשיפה לכימיקלים, מחלות מידבקות או אפילו סברה שהתסמינים נגרמים על ידי גורמים פסיכולוגיים או חברתיים, אך היא הסיקה שחשיפה לקרינת גלי רדיו היא ככל הנראה הסיבה.

המסמך שפורסם בשבת נותן תוקף לממצאים שמוקדם יותר נמצאו על ידי צוות רפואי אחר. דאגלס ה' סמית', אשר פרסם מחקר על הנושא בשנת 2018 במגזין רפואי, אמר אז שחשיפה למיקרוגלים, סוג של אנרגיה בתדר רדיו, הייתה ככל הנראה הסיבה לתסמינים.