עוד שלב בדרך להתחלת הפעילות: הבנק הדיגיטלי מבקש להיות חבר בורסה

מדובר בצעד שהיה צפוי, ושנעשה במטרה לאפשר לבנק לעסוק במתן שירותי מסחר ללקוחותיו, לאחר שיחל לפעול במהלך הרבעון האחרון של 2021

אמנון שעשוע, חברת מובילאיי / צילום: רפי קוץ, גלובס
אמנון שעשוע, חברת מובילאיי / צילום: רפי קוץ, גלובס

הבנק הדיגיטלי הראשון שנמצא בהליכי הקמה ושבבעלות פרופ' אמנון שעשוע "מצטרף כחבר בבורסה". כך הודיעה היום הבורסה, שבניהול איתי בן-זאב, שציינה כי הבנק שבניהול גל בר דעה "הגיש בקשה להתקבל כחבר בבורסה בתל אביב" וש"בכוונת הבנק הדיגיטלי להצטרף גם כחבר במסלקת הבורסה". הבנק הדיגיטלי אמור להתחיל לפעול במהלך הרבעון האחרון של 2021.

מדובר בצעד שהיה צפוי, ושנעשה במטרה לאפשר לבנק לעסוק במתן שירותי מסחר ללקוחותיו, לאחר שיחל לפעול. בהקשר זה מציינים היום הבנק והבורסה שהודעתם המשותפת כי הפיכת הבנק לחבר בורסה "תאפשר ללקוחותיו לפעול במסחר בבורסה בתל-אביב בניירות ערך, לרבות קרנות נאמנות, וכן להשתתף בהנפקות". הבקשה טעונה את אישור דירקטוריון הבורסה, שבראשות יו"ר הבורסה אמנון נויבך.

לדברי בר דעה מדובר ב"צעד נוסף של הבנק הדיגיטלי הראשון (בהקמה) שנועד לבסס את מגוון השירותים הדיגיטליים שהבנק יספק ללקוחותיו", תוך שהוא מוסיף כי "נעודד תחרות בענף הבנקאות, בעו"ש, באשראי וגם בשירותי מסחר". עוד הוא הבטיח כי "הבנק הדיגיטלי יציע שירותים דיגיטליים חדשניים למסחר בניירות ערך, ינגיש את המסחר בבורסה לקהל הרחב ויתחרה בשחקנים הקיימים ובתי ההשקעות". נציין כי שירותי המסחר של חברי הבורסה של בתי ההשקעות זולים משמעותית מאלה של הבנקים.

מנכ"ל הבורסה בן-זאב מסר היום כי "התוכנית האסטרטגית של הבורסה היא להגדיל את מספר חברי הבורסה ולעודד שחקנים נוספים להיות חלק משוק ההון הישראלי. הצטרפותו של הבנק הדיגיטלי הראשון היא צעד נוסף בחדשנות הטכנולוגית בשוק ההון, המאפשר ללקוחות הריטייל גישה דיגיטלית, נוחה וידידותית למסחר בבורסה".

בספטמבר 2019 הודיעו בנק ישראל והפיקוח על הבנקים על כך שנתנו אישור לבנק חדש בישראל כשהכריעו בעד מתן רישיון בנק לבנק הדיגיטלי של מריוס נכט, ממייסדי צ'ק פוינט, ושל שותף המיעוט שלו דאז אמנון שעשוע, ממייסדי ומנהלי מובילאיי ואורקם. מאז שעשוע לקח על עצמו את חלקו של נכט בבנק, וכיום הבנק הדיגיטלי הראשון שייך לו. בהמשך לאישור הטננטיבי שנתן בנק ישראל לבנק החדש שאמור להתחיל לפעול לקראת סוף השנה הבאה, ניתן לו קוד בנק על ידי בנק ישראל, וזאת על מנת שיוכל לפעול במערכות התשלומים השונות ולספק מספרי חשבון ללקוחותיו. בדצמבר אותה שנה, לפני כשנה, קיבל הבנק הדיגיטלי רישיון מבנק ישראל לפעול כבנק עצמאי וצפוי להתחיל את פעילותו ברבעון האחרון של 2021. בינואר השנה "התקשר הבנק עם חברת המחשוב הבינלאומית TCS להקמת תשתית טכנולוגית לבנק ולאחרונה התקשר הבנק עם חברת ישראכרט להנפקה ותפעול כרטיסי אשראי".

כפי שנמסר בעבר מבנק ישראל, "על פי התכנית העסקית שאותה הציגו היזמים לפיקוח על הבנקים, בכוונתם להקים בנק דיגיטלי, ללא סניפים, ולהתמקד במתן שירותי בנקאות למשקי בית, ובכלל זה העמדת אשראי, קבלת פיקדונות, ניהול חשבונות עו"ש, ומתן שירותי קניה ומכירה של ניירות ערך". הנקודה האחרונה היא שקשורה למהלך שמוביל הבנק החדש שטרם החל לפעול מול הבורסה. עוד ציינו בבנק ישראל ב-2019 כי "בשלב הראשון הבנק מתכנן להתמקד במשקי בית, ולהציע שירותי אשראי, פיקדונות, תשלומים, ניירות ערך, ושירותים בנקאיים נוספים. בשלב השני הבנק מתכנן לספק שירותי בנקאות גם לעסקים קטנים".

כיום יש בבורסה לניירות ערך בתל אביב 11 חברי בורסה שהם בנקים - כולל חבר של אגוד, שמוזג לאחרונה לתוך מזרחי טפחות, וחבר בורסה של בנק ישראל. לצד זאת יש בבורסה עוד 3 חברי בורסה של "בנקי חוץ", 7 חברי בורסה שאינם בנקים (בעיקר בתי השקעות מקומיים), ו-3 חברים מרחוק (FLOW טריידרס, ג'פריס ומריל לינץ' אינטרנשיונל). בסך הכל יש בבורסה 24 חברי בורסה שאליהם יצטרף הבנק הדיגיטלי הראשון. לפני כחצי שנה הבורסה גם דיווחה על הצטרפותה של ברק קפיטל כחבר בורסה נוסטרו. ככל הידוע ביחס לברק קפיטל - הם עדיין לא השלימו את על ההיערכות שלהם כחברי בורסה. במסלקת הבורסה חברים 5 חברים שאינם בנקים, 2 בנקי חוץ, 10 חברי שהם בנקים ועוד חבר משמורן אחד שאינו חבר בורסה - יורוקליר בנק.