פחות חל"ת, יותר פיטורים והתאוששות קלה: 603 אלף מחוסרי עבודה

עפ"י סקר כוח-האדם של הלמ"ס למחצית הראשונה של נובמבר, שיעור האבטלה הרחב בישראל עומד על 14.6% - נתון חיובי לעומת המחצית השנייה של אוקטובר • את השיפור ניתן לייחס לשחרור המגבלות על המשק ולחזרה ההדרגתית של מערכת החינוך

לשכת התעסוקה בתל אביב / צילום: כדיה לוי, גלובס
לשכת התעסוקה בתל אביב / צילום: כדיה לוי, גלובס

התאוששות קלה בשוק העבודה: על-פי סקר כוח-האדם של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה למחצית הראשונה של נובמבר  2020, שיעור האבטלה הרחב בישראל עומד על 14.6% - שהם 603 אלף מחוסרי עבודה.

מדובר בנתון חיובי לעומת המחצית השנייה של אוקטובר, אז עמד מספר מחוסרי העבודה על 732 אלף איש. את השיפור במצב ניתן לייחס לשחרור המגבלות על המשק ולחזרה ההדרגתית של מערכת החינוך.

המספרים הנוכחיים מעודדים בהשוואה לתחזית בנק ישראל, שהעריך לפני מספר שבועות כי עד לסוף השנה שיעור האבטלה (בהגדרה הרחבה) יגיע ל-17%-20%.

למרות השיפור, הנתונים הללו עדיין מדאיגים ממספר סיבות. ראשית, עדיין מדובר במספרים גבוהים מאוד בהשוואה לערב המשבר. אז, שיעור האבטלה הסתכם בפחות מ-4%. שנית, מספר "הבלתי מועסקים" - אנשים שאיבדו את עבודתם לצמיתות (ולא בסטטוס של חל"ת) - דווקא עלה בכ-14 אלף איש בתחילת נובמבר. במילים פשוטות, אנשים רבים חזרו מהחל"ת, אך גם מספר המפוטרים עלה.

חזרה משמעותית מהחל"ת ויותר מפטרים

אם עד המשבר הנוכחי היה נתון אחד עיקרי ששיקף את מצב האבטלה במשק - הבלתי מועסקים לפי הגדרות הלמ"ס - מודל החל"ת והמשבר בשוק התעסוקה שינו את התמונה. איך כן מודדים? באמצעות "שיעור האבטלה הרחב". זהו נתון המאגד שלוש קבוצות של מחוסרי עבודה, מעין פירמידה עם שלוש שכבות.

הראשונה היא הבלתי מועסקים בהגדרה הקלאסית, זו ששיקפה את שיעור האבטלה במשק ערב המשבר. על-פי הגדרות הלמ"ס, קבוצה זו כוללת מועסקים בני 15 ומעלה שלא עבדו כלל בשבוע שקדם לסקר, והם מחפשים עבודה. בקבוצה זו כאמור חלה הרעה בשבועיים הראשונים של נובמבר לעומת המחצית השנייה של אוקטובר. מספר הבלתי מועסקים עלה מ-192 אלף איש (4.8%) ל-205.8 אלף איש (5.1%).

השכבה השנייה כוללת את העובדים בני ה-15 ומעלה שמצויים בחל"ת. על-פי הגדרות הלמ"ס, מדובר ב"מועסקים שנעדרו זמנית מעבודתם כל השבוע בגלל סיבות הקשורות בנגיף קורונה". בקבוצה זו חל שיפור משמעותי בזכות פתיחת המשק, ובמחצית הראשונה של נובמבר היא מונה כ-302 אלף מחוסרי עבודה - 135 אלף פחות בהשוואה למחצית השנייה של אוקטובר.

לבסוף, בקבוצה השלישית והאחרונה נמנים האנשים שאיבדו את עבודתם מאז חודש מרץ אך לא חיפשו עבודה בארבעת השבועות שקדמו לסקר, בין אם בגלל ייאוש ובין אם בגלל סיבות אחרות. בקטגוריה זו שיפור קל. במחצית הראשונה של נובמבר מספר האנשים בקבוצה זו עומד על כ-95 אלף איש, זאת לעומת כ-104 אלף בסוף אוקטובר.

בשורה התחתונה, בשלוש הקבוצות יחד נמצאים 603 אלף מחוסרי עבודה במחצית הראשונה של נובמבר.

סקר כוח-האדם נערך באופן שוטף על-ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. במחצית הראשונה של חודש נובמבר 2020 רואיינו באופן שוטף כ-10,300 בני 15 ומעלה. במחצית השנייה של חודש אוקטובר 2020 רואיינו באופן שוטף כ-8,800 בני 15 ומעלה.

אוכלוסיית הסקר כוללת את התושבים הקבועים של מדינת ישראל, תיירים ותושבים ארעיים השוהים בישראל יותר משנה ברציפות. הסקר מאפשר מעקב אחר ההתפתחות בכוח העבודה, גודלו ותכונותיו, היקף האבטלה ועוד.