במשרד השיכון מאשרים: ללא תקציב מדינה תוכנית הדיור בפריפריה תתקע

שר האוצר כ"ץ חתם על התוכנית, אך טרם אושר תקציב שיתמוך בתוכנית הדיור החדשה

שר השיכון יעקב ליצמן / צילום: אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות
שר השיכון יעקב ליצמן / צילום: אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות

באיחור של שלושה חודשים חתם שר האוצר, ישראל כ"ץ, על מתן אישורו לתוכנית "דיור במחיר מופחת" שמקדם שר השיכון יעקב ליצמן. ואולם חלק משמעותי בתוכנית, שכולל עשרות מכרזי מקרקעין, בעיקר בפריפריה, לא אפשריים לביצוע. זאת כיוון שהתוכנית מתבססת על שיווק קרקעות תוך סבסוד בעלויות פיתוח. אלא שנכון לעכשיו טרם נקבעה מסגרת תקציבית לתוכנית. החתימה של כ"ץ נדרשה כדי לאשר את החלטת מועצת מקרקעי ישראל מספטמבר השנה לתוכנית שמחליפה את "מחיר למשתכן", שהסתיימה ביוני השנה.

מתווה "דיור במחיר מופחת" כולל חלוקה של המדינה לשלושה אזורים, בהם יתבצעו שיטות שיווק שונות של הקרקע: פריפריה, אזורי ביקוש ואזורי יוקרה. בפריפריה תימשך שיטת ההגרלות לזכאים ויתקבלו הנחות על דירות, אם כי במחיר נמוך מאשר במחיר למשתכן. התחרות על הקרקע בין הקבלנים המתמודדים תהיה באחת מכמה חלופות, שיותאמו למידת הביקוש של הקרקע. בחלופה הראשונה התחרות תהיה על גובה תשלום הוצאות הפיתוח. בחלופה השנייה המדינה תקבע מחיר קרקע מינימלי והוצאות פיתוח, והיזמים יתמודדו על מחיר למ"ר ותשלום נוסף עבור הקרקע. בחלופה השלישית התחרות תהיה על מחיר הקרקע.

ממשרד השיכון נמסר לגלובס כי, "חתימת שר האוצר מאפשרת שיווק מכרזים בכל הארץ בהתאם לתוכניתו של השר, ובימים אלו כבר משווקים מכרזי לאזורי הביקוש. מכרזי הקרקע אשר תלויים בסבסוד פיתוח ומתן מענקי מקום דורשים קבלת אישור תקציבי. עם קבלת אישור זה ישווקו מכרזים נוספים באזורי עדיפות לאומית".

גם אם יימצא התקציב הדרוש להוצאתם לדרך של מכרזי הקרקעות התקועים של תוכנית הדיור החדשה, בחלקי הארץ השונים, כלל לא בטוח שמדובר בבשורה מרעישה. בדיקת גלובס מראה, כי בעוד שבפריפריה מחירי דירות שיימכרו לפי "דיור במחיר מופחת", יהיה דומים לאלה של דירות שנמכרו במסגרת "מחיר למשתכן", כשמדובר במרכז הארץ דירות שנמכרו לפי "מחיר למשתכן" עשויות להימצא כזולות, לעתים בעשרות אחוזים לעומת דירות שמיועדות להימכר ב"דיור במחיר מופחת".