היסטוריה בהתהוות? הצעת חוק להענקת רשת ביטחון לעצמאים בזמן חירום הונחה על שולחן הכנסת

ח"כ מיקי זוהר הניח הצעת חוק שתעניק פיצוי לעצמאים שנפגעו כלכלית באירועי חירום • לדברי יו"ר ההסתדרות שיזם את ההצעה, "בישראל אין ילדים חורגים, וגם לציבור העצמאים מגיע ביטחון סוציאלי"

חנויות סגורות בעקבות הסגר / צילום: כדיה לוי, גלובס
חנויות סגורות בעקבות הסגר / צילום: כדיה לוי, גלובס

האם הבשורה לעצמאים תגיע דווקא ממסדרונות ההסתדרות? ביוזמת יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, הניח היום (ב') יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר הצעת חוק שתעניק רשת ביטחון לעצמאים בזמן אירוע חירום, ותמנע את המשבר הבא. ההצעה גובשה בחודשים האחרונים בשיתוף-פעולה בין בר-דוד, ח"כ זוהר ופורום העצמאים בהסתדרות בראשות רמי בז'ה.

הצעת החוק נועדה להעניק רשת ביטחון לעצמאים באירועי חירום כדי לאפשר להם קיום בכבוד, ולמנוע את סגירתו הקבועה של העסק. על פי ההצעה, הגדרתו של אירוע חירום כוללת: מלחמה, אסון טבע, שיטפון, מגפה או רעידת אדמה, שמשבשים את שגרת החיים או את הפעילות הכלכלית. רשת הביטחון תוענק לעצמאים שהכנסתם נפגעה, ובהם: שכיר בעל שליטה, עוסק פטור, עוסק מורשה, בעל עניין ופרילנסרים.

עצמאי שניזוק יוכל לבחור פיצוי מבין שלושה מסלולים: מסלול שכר עבודה, מסלול מחזורים ומסלול הוצאות, בדומה למסלולים שנקבעו בפיצוי שניתן לעסקים עקב הפסד או מניעת רווח במבצע "צוק איתן" ב-2014. תקופת הפיצוי תוגדר כתקופת אירוע החירום או התקופה שבה הופעלו סמכויות חירום.

על פי הצעת החוק, את ההכרזה על אירוע החירום תבצע הממשלה עד ה-5 בחודש העוקב. אם הממשלה לא תעשה כן, ועדת הכלכלה בכנסת תהיה רשאית להכריע בעניין. הפיצוי על החודש הראשון ישולם בתוך 15 יום ממועד הכרזת אירוע החירום.

עוד על פי ההצעה, עד למועד תשלום הפיצוי, העצמאי יהיה זכאי לדמי קיום מינימליים בגובה הכנסתו הממוצעת, כפי שדווחה למוסד לביטוח לאומי בשלושת החודשים שקדמו לאירוע החירום, אך לא פחות משכר המינימום.

הצעת החוק הייתה אחת התכניות הראשונות עליהן הכריזו בהסתדרות עם פתיחת פורום העצמאים . הפורום נפתח באוגוסט השנה ואמור לתקן עוולות היסטוריות עבור העצמאים, ובין היתר לסייע במאבק להעניק רשת ביטחון סוציאלי לכלל העצמאים בישראל. הדבר הראשון שמתכוון הפורום לקדם היא חקיקת רשת ביטחון לעצמאים בימי משבר. הכוונה היא לקידום חקיקה חוק שיכלול דמי אבטלה לעצמאים בשעת מלחמה או מגפה, בדומה לרשת הביטחון הקיימת לשכירים במדינה, אך בשלב הראשון לא מדובר ברשת ביטחון מלאה גם לימי שגרה. בהמשך מתכוונים לבחון בפורום מנגנונים נכונים שיכללו פתרונות לטובת עצמאים שנפלו או נכשלו בימי שגרה.

הפורום הוקם על רקע קול הזעקה הרם שעלה מקרב כל ארגוני העצמאים על היחס למגזר העסקים בתקופה זו. לאורך כל חודשי המשבר נערכו הפגנות ומיצגי מחאה ונוהלו משאים ומתנים עם הממשלה לתיקון העוולות ההיסטוריות המפלות עצמאים, ובעיקר לסיוע בתקופת משבר. לאורך כל התקופה קראו כל ראשי ארגוני העצמאים לממשלה לפעול להגנת זכויות העצמאים, תוך הסדרת פיצוי הולם בגין פגיעה בהיקף הפעילות העסקית ויצירת מנגנון דמי אבטלה על פי אותם כללים שמעגנים את הזכות לשכירים, ובר-דוד הצטרף לקריאות אלה.

לדברי יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, "זה יום היסטורי. ציבור העצמאים אינו שונה מציבור השכירים וגם לו מגיע ביטחון סוציאלי. בתקופת החירום הזו והמשבר העמוק שבו אנחנו נמצאים, העצמאים שנפגעו כלכלית לא צריכים לצאת להפגין או להקים אוהלים כדי לקבל את מה שמגיע להם. חובתנו המוסרית והאזרחית לדאוג לאוכלוסיית העצמאים. במדינת ישראל אין ילדים חורגים, ואזרחים צריכים להיות שווי זכויות".

יו"ר הקואליציה, ח"כ מיקי זוהר הוסיף, כי "לאחר שבשבוע שעבר הגשתי את הצעת החוק לדמי אבטלה לעצמאים, הצעת חוק זו היא סגירת מעגל והשלמת המשימה של כולנו למנוע את המשבר הבא. הצעת חוק 'רשת ביטחון לעצמאים' תמנע כאוס מיותר כפי שחווינו במשבר הקורונה. בעקבות השותפות האמיצה שנוצרה ביני ליו״ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ועבודתנו המשותפת ביחד עם פורום העצמאים בהסתדרות, הצלחנו לקדם את הצעות החוק הכה חשובות לציבור העצמאים והעסקים הקטנים במדינת ישראל".

יו"ר פורום העצמאים בבית ההסתדרות, רמי בז'ה: "נוכח עשרות אלפי העסקים שנסגרו ועוד עצמאים רבים שצפויים להצטרף למעגל, הצעת החוק ההיסטורית היא ציונות נטו".