ביל גייטס: חלוקת החיסונים יכולה להיות מוזרה בגלל התנהלות ממשל טראמפ

כרגע מה שמסתמן בארה"ב הוא שהפצת החיסון תועבר לגורמי ממשל ברמת המדינה או המחוז • מומחי בריאות מביעים חשש כי השיטה הזו תמנע התחסנות של הציבור בזמן סביר • גייטס הזכיר כי נכון לרגע זה, האמצעים הבטוחים ביותר להימנע מהידבקות בנגיף היו ונשארו ריחוק חברתי ועטיית מסכות

ביל גייטס / צילום: שאטרסטוק
ביל גייטס / צילום: שאטרסטוק

ביל גייטס, המייסד השותף של מיקרוסופט, אומר שנראה ש"כמעט כל סוגי החיסונים יהיו מוצלחים" במניעת הידבקות בנגיף הקורונה. הדברים נאמרו על ידי גייטס בראיון שנערך עימו ב-NBC. הקרן על שם ביל ומלינדה גייטס התחייבה לתרום יותר מ-400 מיליון דולר למאבק הגלובלי בנגיף הקורונה.

יצרניות התרופות פייזר ומודרנה ביקשו רשות לשימוש חירום בחיסונים שפיתחו מהרשות הפדרלית למזון ותרופות. אך ישנם עדיין מחסומים רבים לפני שניתן יהיה להכריז על קץ המגפה, כולל מציאת פתרון שיאפשר לחסן כמות מספיק גדולה של אזרחי ארה"ב.

בשלב הראשון של החלוקה, עובדי מערכת הבריאות ואזרחים הנמצאים בסיכון יקבלו את החיסון, כולל אזרחים וותיקים ואנשים הסובלים ממחלות רקע. המרכז לביקורת מחלות העריך שכל המבוגרים בארה"ב יוכלו להיות מחוסנים בהמשך שנת 2021.

הפצה מורכבת

לדברי גייטס, הפצת החיסון לציבור עלולה להיות "מורכבת וקצת מוזרה" מפני של"מרכז לביקורת מחלות של ארה"ב" לא היה תפקיד ברור ומוגדר במהלך המשבר הבריאותי. "הממשל הפדרלי משך ידיו מנושאים רבים במהלך המגפה", גייטס אמר למגישה, סוואנה גאת'רי.

"כשנעשה את הפוסט-מורטם של המגפה, יהיו הרבה נושאים, כמו העברת מסרים מבולבלת והיעדר מנהיגות, שייפלו לפתח הרשות המבצעת", ביקר גייטס את התנהלות ממשל טראמפ בשנה האחרונה. "נקווה שבפעם הבאה נצליח יותר".

כרגע מה שמסתמן בארה"ב הוא שהפצת החיסון תועבר לגורמי ממשל ברמת המדינה, המחוז או העיר. אלה אמורים להחליט מי יקבל את החיסון ראשון ואמורים להפיץ אותו, על פי קווים מנחים שמתווה המכרז לביקורת מחלות. מומחי בריאות מביעים חשש כי השיטה הזו תמנע התחסנות של הציבור האמריקאי בזמן סביר.

"לממשלה הפדרלית יש יותר משאבים מאשר למדינות", אמר גייטס. "להעביר את זה למדינות משמעותו שלא נצליח בצורה מושלמת, אבל הדבר ייעשה ככה". גייטס הזכיר כי נכון לרגע זה, האמצעים הבטוחים ביותר להימנע מהידבקות בקורונה היו ונשארו ריחוק חברתי, שטיפת ידיים ועטיית מסכות.

נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן כבר החל לעבוד עם פקידי ממשל האחראים על הנושא של הפצת החיסונים, "כך שהממשל החדש לא יבזבז זמן ויתחיל לספק תוצאות לעם האמריקאי מהר ככל האפשר", אמר דוברו של ביידן טי ג'יי דאקלו.