נשיא לשכת המסחר של דובאי: לא נחרים מוצרים ישראליים מהגדה

חמאד בועמים, נשיא ומנכ"ל לשכת המסחר של דובאי, אומר בראיון בלעדי לגלובס כי המפעלים הישראליים בגדה מספקים עבודה לעשרות אלפי פלסטינים ולכן לא יחרימו את הסחורה שלהם • זאת, על רקע ההצהרה של בחריין שמוצרים מהגדה המערבית אינם רצויים

נשיא ומנכ"ל לשכת המסחר של דובאי, חמאד בועמים, ורון תומר, יו"ר התאחדות התעשיינים / צילום: התאחדות התעשיינים
נשיא ומנכ"ל לשכת המסחר של דובאי, חמאד בועמים, ורון תומר, יו"ר התאחדות התעשיינים / צילום: התאחדות התעשיינים

נשיא ומנכ"ל לשכת המסחר של דובאי חמאד בועמים אומר לגלובס כי ארצו לא עושה הבחנה ביבוא מישראל בין מוצרים שיוצרו מאזורים שונים לרבות מיהודה ושומרון ומהגולן. בראיון בלעדי לגלובס אמר בועמים כי אין סיבה לעשות את ההבחנה וכי המדיניות הזו מבוססת על העיקרון של הכלכלה המובילה, משמע לשפר את המצב הכלכלי של כל המעורבים מתוך ידיעה כי שיפור כזה יקדם גם את התחומים האחרים לרבות זה הפוליטי. לדבריו, המפעלים הישראליים בגדה מספקים עבודה רבה לעשרות אלפי פלסטינים והכוונה היא לסייע לכלכלה הפלסטינית ולא לפגוע בה. "אנחנו שוק פתוח במלוא מובן המילה - וזה אומר שככל שהמסחר רחב יותר ומסייע יותר לאוכלוסיות השונות באזור, כך עדיף".

הדברים נאמרו על רקע נסיגה של בחריין בשבוע שעבר מהודעה דומה של שר המסחר, התעשייה והתיירות הבחרייני זיאד אל זיאני. אל זיאני אמר בעת ביקור בישראל כי אין הבחנה לדידו במוצרים הבאים מישראל וכי אלה מהגדה או מרמת הגולן לא יסומנו ומכירתם תתאפשר כמו כל סחורה ישראלית אחרת. הדברים עוררו ביקורת, בעיקר מצד הפלסטינים, וכעבור יממה פרסמה סוכנות הידיעות הבחריינית הודעת הסבר כי דברי השר אל זיאני לא הובנו כהלכה, וכי המוצרים מההתנחלויות לא רצויים.

בועמים אמר כי לאיחוד האמירויות ולדובאי כוונות להביא ביחד עם ישראל פרויקטים לפיתוח האזור כולו, ולקידום הכלכלה בדיוק במקומות שהקידום הזה דרוש, במיוחד בשטחי הרשות הפלסטינית. הוא הביע תקווה כי בקרוב גם הפוליטיקאים הפלסטינים יבינו כי הצטרפות למהלך של הסכמי השלום חיונית לעמם, ובמקום לבקר ישתפו את הכלכלה שלהם במהלכים. "היתרונות של ההסכמים הנוכחיים ואלה שיבואו עבור הפלסטינים הם גדולים במיוחד, ויש להם פוטנציאל לעשות את השינוי הנחוץ לאזור".

הוא גילה כי בין אנשי העסקים הרבים המגיעים בחודשים האחרונים לאמירויות יש לא מעט פלסטינים, שברובם מקיימים שותפות עם ישראלים כדי לקדם עסקאות ושיתופי פעולה עם המגזר העסקי הפלסטיני. אנשי עסקים פלסטינים, המגיעים דרך ירדן או בדרכים אחרות, מבצעים בפועל את מה שהפוליטיקאים צריכים לדבריו לקדם, לשתף פעולה כלכלית, למכור, לקנות ולייצר, כדי לשפר את ההווה ולבנות את העתיד.

בועמים אמר עוד כי מדינות ערביות נוספות מגלות עניין רב במתרחש בין ישראל לאמירויות ועם הזמן, מי בקרוב ומי בטווח ארוך יותר, הן יצטרפו כל אחת בהתאם לדרך שתתאים לה.

נשיא התאחדות התעשיינים רון תומר, שנפגש עם בועמים בדובאי, אמר לגלובס כי הגישה הזו מעודדת וכי בין השאר תפקיד התעשיינים, הסוחרים ואנשי העסקים באזור לספק לפוליטיקאים את החזון הכלכלי שיקדם את המלכים המדיניים.

"זוהי לא רק חתימה עסקית, זוהי אמירה לעולם"

אמירתו של בועמים קיבלה ביטוי מעשי השבוע בחתימת הסכמי יצוא של יין, דבש, שמן זית וטחינה מהשומרון לאיחוד האמירויות לאחת מחברות האחזקות הגדולות באיחוד האמירויות Fam Holding, המוערכת בלמעלה מ-3 מליארד שקל ומי שנבחרה על ידי מגזין "Forbes" לאחת מ-100 חברות המובילות בצמיחה במזה"ת.

ההסכם נחתם בין דבש פרדייז שבצפון השומרון, יקב טורא יקב הר ברכה, יקב תום ויקב ארנון מגבעות איתמר ל-יו"ר קבוצת Fam Holding ד"ר פייסל עלי מוסא. מסא אמר במפגש החתימה: "אם הייתם שואלים אותי לפני שנה אם הייתי חולם שדבר כזה היה יכול לקרות, הייתי אומר לכם שלא. השגנו מטרה גדולה היום, הפכנו את חזון המדינות שלנו לפרקטיקה, זוהי רק התחלה של עסקים בין שתי מדינות, זוהי לא רק חתימה עסקית, זוהי אמירה לעולם, שאנחנו אחים אמיתיים, אנחנו חברים אמיתיים ואנחנו רוצים לעשות יחד עסקים ולחיות בשלום. אנחנו משנים את העתיד. אנחנו מזמינים עוד ישראלים לעשות איתנו עסקים. בעתיד נפתח קשרים נוספים ביננו לביניכם, בין פאם הולדינג לחברות ישראליות אחרות, בכל התחומים, רפואה, טכנולוגיה, הייטק, ועוד".

דבש פרדייס מהישוב חרמש שבצפון השומרון מייצר כ-50 טון דבש בשנה. יקב טורא הוא יקב בעל שם עולמי שזכה עד כה בכ-80 פרסים בינלאומיים ב-10 השנים האחרונות. ורד בן סעדון, הבעלים של יקב טורא: "אנחנו שמחים ומתרגשים להגיע לדובאי עם היינות של יקב טורא. מאז ומעולם יין חיבר בין אנשים, יקב טורא זוכה להטביע חותם היסטורי ביחסים בין העמים".

גילוי מלא: הכותב הוא אורח של בנק הפועלים במימון מלא של גלובס