החיסון לקורונה של סינופארם נמצא יעיל ב-86% בניסוי באמירויות

הניסוי בחיסון של החברה הסינית נערך ב-31 אלף מטופלים באיחוד האמירויות • החיסון כבר משווק מסחרית בסין

החיסון לקורונה של סינופארם / צילום: Reuters, Tingshu Wang
החיסון לקורונה של סינופארם / צילום: Reuters, Tingshu Wang

ניסוי שלב III שנערך באמירויות בחיסון של חברת סינופארם הסינית, הראה כי החיסון יעיל ב-86%. החיסון של סינופארם כבר משווק מסחרית בסין על ידי סינופארם, שהיא חברה בבעלות ממשלתית, אולם עד כה לא נעשה בו ניסוי שלב III מקיף. המוצר כבר אושר לשימוש מסחרי באמירויות.

הניסוי נערך ב-31 אלף מטופלים, בדומה לניסויים של מודרנה ופייזר. על פי דיווח האמירויות, בקבוצת הניסוי לא היו כלל מקרים של קורונה חמורה, וזאת לעומת קבוצת הביקורת.

יעילות של 86% היא מעט נמוכה מזו שהשיגו החיסונים של מודרנה ופייזר האמריקאיות, אולם זו יעילות בהחלט מתקדמת על הדעת לחיסון למגפה, בעיקר כל עוד היצע החיסונים היעילים יותר אינו צפוי לכסות את כל אוכלוסיית העולם. החיסון של סינופארם מבוסס על וירוס מוחלש, שיטת חיסון קלאסית ומוכרת יותר מהחיסונים של פייזר ומודרנה. ההצלחה של חיסון בשיטה שלישית, מעידה על תגובה טובה של המחלה לחיסונים ומעלה את הסיכוי שחיסונים נוספים, המיוצרים בשיטות שונות ולכל אחד יתרונות וחסרונות שונים, יהיו יעילים. החיסון של סינופארם ניתן לשינוע בטמפרטורות של מקרר רגיל, ולכן הוא מתאים גם למדינות בהן אין תשתיות טובות של שינוע בקור.

עוד לפני קבלת התוצאות הללו, שהן תוצאות ראשונות מניסוי שהראה יעילות של החיסון במניעת הדבקות בעולם האמיתי (ולא רק העלאת נוגדנים), אישרו כמה מדינות, כולל האמירויות עצמן, להתחיל לחסן בו. בסין הוא כבר מסחרי כאמור כמה חודשים. במרוקו החל קמפיין במסגרתו ינתן החיסון בשאיפה ל-80% מאזרחי המדינה.

סינופארם עורכת ניסויים קליניים ב-50 אלף מתנדבים במוצר בברזיל ובאינדונזיה. בנוסף, היא קיבלה אישור לערוך ניסויים נוספים בטורקיה ובנגלדש. החברה מסרה כי היא תשווק את החיסון למדינות אפריקה, אשר ברבות מהן לסין יש דומיננטיות כלכלית. עם חלק מן המדינות הללו כבר נחתמו הסכמים מסחריים לרכישת החיסון. חברה סינית אחרת, Cansino, עורכת ניסויים ברוסיה, סעודיה ומקסיקו.

המאבק הבין גושי מי יגיע לחיסון קודם, הועם קצת עם ההפסד של דונלד טראמפ, שקראת לקורונה "הוירוס הסיני", בבחירות לנשיאות ארה"ב. עם זאת, כל אחת מן החברות המסחריות היא גם שגרירה דיפלומטית של מדינת המוצא שלה, במדינות שתלויות בחיסונים לשם חזרה לשגרה.