האם בקפריסין באמת מתים פחות מקורונה, ובכמה?

בקפריסין באמת מתים הרבה פחות מקורונה. אז למה ליברמן צריך להגזים? • המשרוקית של גלובס

אביגדור ליברמן, ישראל ביתנו / צילום: שלומי יוסף
אביגדור ליברמן, ישראל ביתנו / צילום: שלומי יוסף

"סבא שלי נורא זקן, הוא בערך בן אלף". "דודה שלי גרה במגדל מה-זה גבוה, אולי איזה שני קילומטר". ילדים וילדות אוהבים לדבר בגוזמאות. לפעמים הם גדלים ונכנסים לפוליטיקה. יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן רצה להמחיש למאזינות גלי צה"ל כמה חמור הכישלון של הממשלה בבלימת הקורונה, ובחר להשוות אותנו למדינות איים. "ניקח עוד כמה מדינות כמו אוסטרליה, כמו ניו-זילנד", הוא הדגים, "יש מדינות שידעו להתנהג ולהתנהל. גם אם לוקחים את השכנה שלנו, קפריסין - תשווה כמה מתים שם לכל מיליון איש וכמה אצלנו. אצלנו דומני פי 40!".

פי 40 למיליון איש! יכול להיות שהסיכוי למות מקורונה בקפריסין קטן פי 40 מאשר בישראל? נסתכל במספרים.

כשסופרים תמותה, אפשר להתכוון לשני דברים: קצב התמותה הנוכחי (כמה נפטרו אתמול או בשבוע האחרון), ומספר הקורבנות מאז תחילת המגפה. ליברמן, לשאלתנו, הבהיר שהוא התכוון למדד השני.

לפי נתוני ארגון הבריאות העולמי, עד תחילת השבוע מתו מקורונה 2,906 ישראלים לעומת 59 קפריסאים - פי 49! לפני חודש הפער היה אפילו כפול. כמעט מחצית מהפטירות בקפריסין התרחשו בגל קטן שהחל בנובמבר. עד 7 בנובמבר דווח שם רק על 26 קורבנות קורונה.

אבל רגע. ליברמן דיבר על מתים למיליון, ובקפריסין יש הרבה פחות נפשות מאשר בישראל. כל נתוני התחלואה שמתפרסמים לגבי קפריסין נוגעים לחצי הדרומי של האי, שבשליטת הממשלה הריבונית. בשטח הזה התגוררו לפני שנה (הנתון הטרי ביותר שמצאנו) 888 אלף נפש, לעומת יותר מתשעה מיליון בישראל. נעשה חשבון: עד כה, מכל מיליון ישראלים מתו מקורונה 318. מכל מיליון קפריסאים - 66 בערך. בישראל באמת יש סיכוי גבוה בהרבה למות מקורונה, אבל רק פי 4.8. כשישראל הייתה בסוף הגל השני וקפריסין ערב הגל הנוכחי, היחס הזה הגיע ל-10 בערך.

ליתר ביטחון, חזרנו על התרגיל עם נתונים משני מאגרים פופולריים אחרים, של אוניברסיטת אוקספורד ושל "פייננשל טיימס". למרות סטיות קלות בתוצאות, המסקנות היו זהות.

בשורה התחתונה: דברי ליברמן לא נכונים ברובם. מספר הישראלים שמתו מקורונה גבוה כמעט פי 50 ממספר הקפריסאים, אלא שקפריסין קטנה פי 10. היא אכן בטוחה יותר, אך "רק" פי 4.8 יחסית לגודל האוכלוסייה.

תחקיר: אוריה בר-מאיר