אחרי גוגל: ארה"ב מגישה תביעת ענק גם נגד פייסבוק ודורשת לפרקה

רשות הסחר הפדרלית וקואליציה של תובעים כלליים מ-48 מדינות בארה"ב הגישו תביעה נגד ענקית הרשתות החברתיות • לפי התביעה, החברה ניהלה קמפיין רב-שנים לחסל תחרות ע"י רכישת חברות טכנולוגיה שעשויות לפגוע בדומיננטיות שלה

מנכ"ל ומייסד פייסבוק, מארק צוקרברג / צילום: רויטרס Leah Millis
מנכ"ל ומייסד פייסבוק, מארק צוקרברג / צילום: רויטרס Leah Millis

פחות מחודשיים אחרי שמשרד המשפטים הגיש תביעת הגבלים עסקיים נגד גוגל, כעת הממשל האמריקאי לוקח גם את פייסבוק לבית המשפט. רשות הסחר הפדרלית (FTC) וקואליציה של תובעים כלליים מ-48 מדינות בארה"ב הגישו היום (ד') תביעה נגד פייסבוק.

לפי התביעה, ענקית הרשתות החברתיות ניהלה קמפיין רב-שנים לחסל תחרות על-ידי רכישת חברות טכנולוגיה שעשויות לפגוע בדומיננטיות שלה באחד הימים. ספציפית התביעה תוקפת שתי רכישות גדולות של פייסבוק בשנים האחרונות - וואטסאפ ואינסטגרם. התביעה עשויה לחייב את פייסבוק למכור את השליטה בשתי האפליקציות. פייסבוק שילמה מיליארד דולר על רכישת אינסטגרם ועוד 19 מיליארד על וואטסאפ.

ה-FTC מסר כי הוא מבקש צו קבוע שיוביל לניתוק של וואטסאפ ואינסטגרם מפייסבוק. בנוסף ה-FTC מבקש לאסור על פייסבוק להטיל תנאים אנטי תחרותיים על מפתחי אפליקציות עצמאיים.

"מאז שגברה על המתחרה מייספייס והשיגה כוח מונופוליסטי, פייסבוק פנתה לשחק משחק הגנתי דרך אמצעים אנטי תחרותיים", ה-FTC כותב בתביעה. "לאחר שזיהתה שני איומים תחרותיים משמעותיים לכוחה הדומיננטי - וואטסאפ ואינסטגרם - פייסבוק פנתה למחוץ את האיומים על-ידי רכישת החברות, באופן ששיקף את עמדתו של המנכ"ל מארק צוקרברג, כפי שבוטאה באימייל מ-2018 כי 'עדיף לקנות מאשר להתחרות'".

פייסבוק הודיעה כי היא נמצאת תחת חקירה של רשות ה-FTC ביולי 2019. הקואליציה של התובעים הכלליים בראשות התובעת הראשית של ניו יורק הודיעה זמן קצר לאחר מכן על החקירה שלה.

תת-הוועדה להגבלים עסקיים ביקרה את הפיקוח בעבר של ה-FTC על הרכישות של פייסבוק. הוועדה שדנה ארוכות בנושא ענקיות הטכנולוגיה מצאה מסמכים פנימיים של פייסבוק שמראים שמנהלי החברה היו מודאגים מעלייתה של אינסטגרם. בהתכתבות אחת בין מנכ"ל אינסטגרם לבין משקיע, המנכ"ל הביע דאגה כי אם לא יסכים למכור את החברה, צוקרברג יכנס "למצב השמדה".

התביעה הוגשה בבית משפט במחוז קולומביה. התביעה הנוכחית שממשיכה כאמור את התביעה נגד גוגל מבטאת שוב את אובדן הפופולריות של ענקיות הטכנולוגיה בארה"ב בקרב הציבור וגם בקרב הרגולטורים והמחוקקים, לצד החשש מכוחן הגובר.