ארגון העיתונאים דורש להוביל מהפכה במועצת העיתונות ולהחליף את המנכ"ל

יאיר טרצ’יצקי מארגון העיתונאים: המועצה פועלת ללא תוכנית עבודה וללא יעדים • השבוע תיערך אסיפה שבה צפוי להגיע לשיא הוויכוח בין מבקשי השינוי לבין המתנגדים • גם גלובס שותף ליוזמה • נשיאת המועצה דליה דורנר: לא אגיב לפני שייערך הדיון

יו"ר ארגון העיתונאים, יאיר טרצ'יצקי / צילום: שלומי יוסף
יו"ר ארגון העיתונאים, יאיר טרצ'יצקי / צילום: שלומי יוסף

ביום שני השבוע אמורה להתקיים אסיפה דרמטית של מועצת העיתונות, במהלכה יגיע לשיא ויכוח נוקב שמתנהל בשבועות האחרונים מתחת לרדאר בסוגיות שנוגעות להתנהלות המועצה ולאופן שבו הציבור מתייחס אליה.

הדיון מתקיים לאחר שבשנים האחרונות הפכה התקשורת מאוסף של גופי תוכן שמסקרים את החיים במדינה, לגורם שגם הוא מסוקר. מערכות הבחירות התדירות, אי היציבות השלטונית, כניסתם של אנשי תקשורת מזן חדש למערכות החדשות ובעיקר חשיפת תיקי ה-1000 וה-2000, גילו לציבור הרחב שגם כלב השמירה של הדמוקרטיה זקוק להשגחה בכל מה שנוגע לאתיקה מקצועית.

באופן פרדוקסלי, דווקא בתקופה כזאת, מועצת העיתונות - הגוף שאמור להיות אמון על התוויית קוד אתי של העיתונות - נתפס כגוף חסר שיניים. חברים בולטים במועצה בהם ארגון העיתונאים, תאגיד השידור הציבורי, גלובס ונציגי ציבור שונים כמו ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר, פועלים כדי לבצע רפורמה משמעותית באופן פעילותה. בין היתר דורשים אותם גורמים למנות למועצה מנהל מקצועי בתשלום.

"מוקפת באנשים מיושנים ונפוחים"

הוויכוח על תפקיד המועצה והשינויים הדרושים מתחדד על רקע פרסונאלי: הדמות הדומיננטית והמזוהה ביותר עם מועצת העיתונאים היא השופטת בדימוס דליה דורנר, שמחזיקה בתפקיד הנשיאה. דורנר, כך נראה, איננה ששה להוביל שינויים, זאת למרות הביקורת שנשמעת מתוך המועצה על אופן ניהולה.

"הגברת דורנר מנהלת את מועצת העיתונות כמו חצר ביזנטית", אומר שלא לייחוס גורם בתעשייה. לדבריו, "היא קובעת הכול ומוליכה מהלכים בצורה ריכוזית ואלימה. היא לא מעודדת תהליכים של התמקצעות ומקצוענות. דורנר עקשנית ומוקפת באנשים מיושנים ונפוחים ש'השתלטו' על המועצה ולכן המועצה לא מנוהלת".

יו"ר ארגון העיתונאים, יאיר טרצ'יצקי, שלח באחרונה לחברי המועצה מכתב ביקורתי תחת הכותרת "מועצת העיתונות - הליקויים והתיקונים".

במכתב של טרצ'יצקי נכתב כי "בשבועות האחרונים התעורר דיון סוער במועצת העיתונות סביב הצורך להביא איש מקצוע שיוציא לפועל תהליך שינוי במועצה. הדיון נולד ביוזמת קבוצה גדולה של חברים בולטים מקרב המו"לים, נציגי הציבור והעיתונאים, שחושבים כי המועצה כמעט שאינה מתפקדת ורחוקה מאוד ממימוש הפוטנציאל שיש לה ותולים זאת בין היתר בהיעדר איש מקצוע מתאים בעל ניסיון בקידום תהליכי שינוי וניהול עמותות בעלות אופי פעולה דומה".

במכתב מאשים טרצ'יצקי כי המועצה מתנהלת מזה שנים ללא ניהול בסיסי אלמנטרי: ללא תוכנית עבודה וללא תקציב, ללא יעדים ומדדים, ללא כל תוכנית להגדלת ההכנסות וללא קריטריונים שקופים וברורים לתשלום דמי חבר.

לטענת טרצ'יצקי, הפעילות שנעשתה הייתה זניחה ושולית - בעיקר סדרת סיורים למועצות מקומיות. עוד נטען כי המועצה מבזבזת משאבים למשל על שכירת משרד יקר במרכז תל אביב, ואפילו נכשלת בהנגשת תקנון האתיקה לציבור העיתונאים. נציין כי בספטמבר אושר במליאת המועצה תקנון האתיקה החדש של המועצה, אבל על-פי הנטען לא נעשה דבר כדי להנגיש אותו לציבור הרחב, לציבור העיתונאים ולכלי התקשורת, והתקנון החדש לא זכה לשום תהודה או חשיפה.

לטענת טרצ'יצקי, קיימים ליקויים חמורים בהרכב מליאת המועצה: באופן מסורתי המועצה בנויה תוך שמירה על יחס חברים של 40% נציגי ציבור, 30% מו"לים ו-30% עיתונאים, כדי לייצר איזון בין בעלי העניין השונים במועצה. אבל מזה זמן מה שהאיזון הזה הופר וכיום היחס עומד על 40% למו"לים, 30% לנציגי הציבור ו-30% לעיתונאים.

טרצ'יצקי טוען כי מנכ"ל המועצה מנסה למסמס צירוף עיתונאים נוספים, באופן שמספרם יהיה שווה למספר המו"לים. לצד זה, לא ברור מה הקריטריונים לקבלת חברים למועצה ועל-פי מה מחושב מספר הנציגים שמגיע לכל חבר.

לשם המחשה הוא מציג את אתר "מגפון" שלטענתו לא ברור אם ניתן להגדירו כמערכת עיתונאית, אין לו עיתונאים בשכר ומספר הקוראים שלו כמעט זניח. ל"מגפון" יש שני נציגים במליאת המועצה בדיוק כמו לתאגיד השידור הציבורי, הארץ, גלובס וישראל היום, שגדולים ממנו פי מאה ויותר. גם במשבצת העיתונאים ישנם ליקויים, משום שלשני גופים שאינם מייצגים עיתונאים - האגודה לתקשורת קהילתית והאיגוד הישראלי לעיתונות תקופתית - מוקצים שלושה מקומות במליאה.

טרצ'יצקי קובל בנוסף על היעדר נוכחות ציבורית של המועצה. לדבריו, למועצה יש צוות תגובות פעיל, אבל לתגובות אין הד תקשורתי ולמועצה אין נוכחות משמעותית ברשתות החברתיות.

לטענתו, "הליקויים האלה ואחרים משקפים כשל מנהיגותי של כלל החברים במועצה, שאפשרו למצב להגיע עד הלום, דווקא בתקופה שעולם העיתונות נמצא במשבר חריף וזקוק למועצה חיונית ומתפקדת".

גם אלונה בר און, מו"ל גלובס, שלחה מכתב לחברי המועצה

כאמור הגופים שמבקשים שינוי, בהם ארגון העיתונאים תאגיד השידור הציבורי וגלובס רואים בשכירת איש מקצוע בתשלום מפתח לביצוע השינוי, זאת לאחר שבעבר הועלו הצעות לצעדים שמרביתם לא יושמו.

"כך יקרה גם הפעם אם לא נשכור איש מקצוע שיש לו את הניסיון, את הידע ואת הכישורים כדי להוציא לפועל את התהליך הנדרש", כותב טרצ'יצקי. בעבר היה למועצת העיתונות מנכ"ל בתשלום, אך כיום היה היא מנוהלת על-ידי מוטי רוזנבלום שעושה את תפקידו בהתנדבות.

טרצ'יצקי וגורמים אחרים במועצה גיבשו המלצות לשינויים הדרושים, אלא שכאמור הם חוששים שדורנר מנסה למסמס את התהליך כדי לשמור על מעמדה.

המאבק בין מבקשי השינוי במועצה לבין דורנר ומצדדיה אמור להגיע לשיא באסיפה אותה כינסה דורנר, כדי לדון בין היתר במתווה השינויים שיש לקדם. כינוס האסיפה נעשה לאחר שקבוצת האופוזיציה איימה כי תכנס אסיפה בעצמה מתוקף חוק העמותות שמאפשר לכנס מליאה בהתאם לדרישה של 10% מהחברים, כדי לדון בשינוי האסטרטגי שעל המועצה לעבור.

מיעוט קולני שלא משקף את הרוב


בתגובה למכתבו של טרצ'יצקי, דורנר הפיצה בין חברי המועצה את טיוטת ההצעה לשינוי כפי שהועברה לה על-ידי טרצ'יצקי. היא טענה שהבקשה למנות איש מקצוע מהווה ניסיון להדיח את המנכ"ל הנוכחי וסוג של אי אמון בה עצמה. בהמשך הועברו ההצעות לוועדת האסטרטגיה של המועצה, שאימצה את רובן ורק אז קבעה דורנר מועד לאסיפה בה אמור הדיון להתמקד בהמלצות שגיבשה הוועדה.

במועצת העיתונאים מעדיפים בשלב הזה לא להגיב, וממתינים לתוצאות האסיפה - שם יועלו להצבעה גם הצעתה של השופטת דורנר כפי שגובשה על-ידי ועדת האתיקה וגם הצעתו של טרצ'יצקי שתכלול מינוי מנהל בתשלום.

שלא לייחוס טוענים מקורבים למועצה כי טרצ'יצקי וחבריו הם מיעוט קולני שאיננו משקף את רוב חברי המועצה, ומזכירים שהוא וחברים נוספים ליוזמה הצביעו בעד צירופם של כלי תקשורת קטנים למועצה - אותם כלי תקשורת שלשיטתם מקבלים כעת ייצוג יתר.
דליה דורנר, נשיאת מועצת העיתונות, מסרה שלא תגיב לדברים לפני הדיון.

מוטי רוזנבלום, מנכ"ל מועצת העיתונות, סירב להגיב לידיעה. 

*** גילוי מלא: ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר חיברה את הקוד האתי של גלובס