חמאה | בלעדי

יבוא חמאה חופשי לישראל יבוטל – במקומו תקרה של 8,000 טון

לגלובס נודע כי שרי האוצר והחקלאות הגיעו להבנות בנוגע למשבר החמאה, במסגרתן נקבע כי יבוטל הפטור המלא על מכס על יבוא חמאה לישראל, ובמקומו הוחלט על כמות שנתית של 8,000 טון • מדובר על פשרה בין עמדת האוצר לבין הלחצים מצד משרד החקלאות וענף החלב

חמאה / צילום: שני מוזס
חמאה / צילום: שני מוזס

הקלה עבור המחלבות, אכזבה ליבואניות: מסתמן כי תבוטל ההחלטה על יבוא חמאה חופשי לישראל. לגלובס נודע כי שרי האוצר והחקלאות הגיעו להבנות בנוגע למשבר החמאה, במסגרתן נקבע כי יבוטל הפטור המלא על מכס על יבוא חמאה לישראל ותקבע תקרה ליבוא חמאה פטור ממכס. מדובר בהבנות שהושגו בדיון שהתקיים ביום חמישי האחרון בהשתתפות השרים ישראל כ"ץ אלון שוסטר והגיעו עתה לידי גלובס. עם זאת, ההבנות הללו כפופות לחתימת שני השרים, ולאישור וועדת הכלכלה.

ההחלטה הזו למעשה מגיעה לאחר שרק לפני חודש הצהיר שר האוצר כי הוא יאריך את הפטור המלא ממכס על יבוא חמאה לתקופה של שנתיים שקודמו בתפקיד אישר כהוראת שעה לתקופה של שנה שמסתיימת בסוף החודש. במקום זה, סיכמו עתה שני משרדי הממשלה על יבוא בהיקף של כ-8,000 טון בשנה, כמות הגבוהה מזו שקיווה לה נציגי ענף החלב בהיקף שביקשו מכסות בהיקף של 6,000-6,500 טון בשנה.

עם זאת, כדי להשאיר פתח למקרה של מחסור, הוסכם כי אם היקף היבוא השנתי של חמאה יחצה את ה-8,000 טון, תיערך בחינה מחודשת של המדיניות. כאמור, ההבנות ההלו הושגו במסגרת פגישה שנערכה בין שני המשרדים בה לקחו חלק השרים וגורמים מקצועיים נוספים ועדיין לא ברור האם תתבצע חלוקה של הכמות המדוברת, או רק חובת דיווח ומעקב.

בתוך כך, הושגו בין משרדי האוצר והחקלאות הבנות גם בנוגע להמשך הדיונים סביב מתווה החלב. לגלובס נודע כי שני המשרדים הסכימו ביניהם להאריך את הוראת השעה לקביעת מחיר המטרה בחצי שנה בכפוף לאישור וועדת הכלכלה. זאת לאחר שבאוצר התנגדו להארכה מבלי שהושגו הסכמות ראשוניות עקרוניות.

ממשרד האוצר לא נמסרה תגובה עד רגע זה. ואולם, אחרי הפרסום בגלובס, חשבון הטוויטר של שר האוצר התייחס לפרסום כשהוא טוען: ״נושא יבוא החמאה טרם סוכם סופית. הודעתי על עמדתי בעד יבוא רוחבי פתוח של חמאה לישראל בשנתיים הקרובות, ואפשרתי לשר החקלאות שימוע בנושא בהתאם לכללים המקובלים. התחלנו בשימוע ובסוף התהליך אודיע את עמדתי״.

בהקשר זה, מעניין לבחון כי בניגוד לטרמינולוגיה שבה השתמש השר עד היום בחשבון הטוויטר שלו ובבמות אחרות - יבוא חופשי - הפעם נבחרה טרמינולוגיה אחרת - יבוא רוחבי פתוח.

אלעד מלכא, מנכ"ל "האינטרס שלנו - הלובי שלך בכנסת", מסר הערב בעקבות הפרסום: ״שימוע לקראת יבוא חמאה כבר התקיים, שימוע נוסף לא יחדש דבר. שר האוצר צריך להחליט האם בכוונתו למנוע יבוא ולהעדיף את האינטרס של כמה אלפי אנשים על פני 99.9% מהציבור הישראלי או שמא את הציבור הישראלי כולו״.