מקאן תל אביב מחזיר לעובדים רטרואקטיבית את הקיצוץ בשכר בשל הקורונה

משרד הפרסום היה מהראשונים לקצץ בשכר העובדים, וכעת הוא הראשון שמחזיר את השכר לרמתו לפני המשבר • למרות הערכות בתחילת המשבר, חלק גדול מלקוחות המשרד לא קיצצו את תקציב הפרסום, והמשרד גם הצליח לגייס לקוחות חדשים • השיחה

עמית משיח, מנכ"ל מקאן / צילום: איל יצהר, גלובס
עמית משיח, מנכ"ל מקאן / צילום: איל יצהר, גלובס

עם פרוץ משבר הקורונה היה משרד הפרסום מקאן תל אביב הראשון שביצע צעדים של התייעלות וקיצוצי עובדים, וכעת הוא הראשון לאותת על שינוי מגמה: לגלובס נודע כי מנכ"ל קבוצת מקאן, עמית משיח, הודיע לכל העובדים כי קיצוץ השכר עליו הוחלט בתחילת המשבר יבוטל והעובדים יקבלו את מלוא שכרם רטרואקטיבית שבעה חודשים אחורה. נראה כי זהירות היתר וההערכות כי היקפי הפעילות של המשרד ירדו כתוצאה מהמשבר התבדו. חלק ניכר מלקוחות מקאן המשיך לעבוד כרגיל, המשרד פיצה על ירידת הפעילות של אחרים בגיוס לקוחות חדשים, ואילו הפעילות הדיגיטלית של הקבוצה בעולם גדלה משמעותית.

במקאן  פוטרו כ-35 מתוך 400 שעובדים בקבוצה, ושכרם של כל המשתכרים מעל 10,000 שקל קוצץ. בנוסף, נערך שינוי בצמרת הניהולית של המשרד, במסגרתו מחלקת האסטרטגיה של המשרד שבה לניהול מנהלת האסטרטגיה המיתולוגית אתי עבדי, וחלק מהמנהלים הבכירים האחרים פוטרו.  נזכיר כי מקאן הייתה הסנונית הראשונה שסימנה קו שנקטו בשלב מאוחר יותר כל משרדי הפרסום לאחר פרוץ המשבר, שכלל בין היתר קיצוצי שכר רוחביים ופיטורים של עובדים. לעיתים הייתה זאת זהירות מהלא ידוע, במקרים אחרים שימשה הקורונה עבור חלק מהמשרדים הזדמנות לוותר על כוח-אדם יקר ולאלץ את המערכות להתייעל.

רוב הצעדים ננקטו בתחילת המשבר, שאמנם לא התנהג דומה למשברים אחרים מסוגו, כלומר לא הייתה הדממת פרסום מוחלטת, אבל היקפי הפרסום ירדו, ולו רק בגלל קטגוריות שלמות כמו תיירות נופש, תרבות, ותעופה שנעצרו. עם זאת בהמשך התברר כי המפרסמים הסתגלו למצב החדש במהירות יחסית והחלו לפרסם בתקופות שבין הסגרים, לעיתים ברמה שההיצע לפרסום היה נמוך מהביקוש. נדגיש כי עיקר הפרסום הועבר לשני ערוצים עיקריים - לטלוויזיה ולדיגיטל. 

מקאן איננו השחקן הטלוויזיה הגדול היחיד שהחזיר את תנאי העובדים למתכונתם שמלפני המשבר: בהדלקת הנרות שנערכה בקשת לרגל חג החנוכה קיבלו העובדים הודעה כי הקיצוץ בשכר עליו הוחלט בתחילת משבר הקורונה מבוטל. עם זאת קשת לא החזירה לעובדים כסף רטרואקטיבית. 

 עמית משיח מנכ"ל הקבוצה אישר את הידיעה ואמר: "עובדי קבוצת מקאן נתנו תרומה יוצאת דופן בשנה של משבר בריאותי וכלכלי, ואנו רואים מחובתנו להשיב להם את השכר המגיע להם".

חדשות טובות

עשרות גופים במשק נרתמו לפרויקט של ויצו, במסגרת מאבקה באלימות. אלפי מארזי סופגניות נרכשו ע"י הארגונים, ואת הרווחים ממכירתם תפנה ויצו לתמיכה בנשים נפגעות וילדיהן.