עבור ההנפקות של דורדאש ו-Airbnb - "יותר" אינו בהכרח יותר טוב

אפקט "רובין הוד" עזר להזניק את השווי בהנפקותיהן לאחרונה של DoorDash ו-Airbnb • במוקדם או במאוחר כוח הכבידה ייכנס לפעולה

AIRBNB / צילום: דאדו רוביק, רויטרס
AIRBNB / צילום: דאדו רוביק, רויטרס

אם החברות דורדאש (DoorDash) ו-Airbnb לא יספקו את מה שהבורסה מצפה מהן, זה יהיה בגלל שהמשקיעים מצפים ליותר מדי.

אין ספק בכלל שהעניין בהנפקות לציבור של החברות עלה השנה מאוד. ביום הראשון של המסחר, מניות Airbnb ננעלו ביותר מפי שניים מכפי שתומחרו רק יום קודם. דורדאש, חברת משלוחי המזון, סגרה את המסחר ביום חמישי ב-82% מעל מחירה בהנפקה. Airbnb שווה היום יותר מפי 5 ממה שההערכה הכספית של גובה החוב שלה הייתה באפריל, כך לפי PitchBook, והחברה שווה יותר מהשווי המשוקלל של כמה מהמתחרות הגדולות שלה מקרב חברות המלונות.

סוחרים בבורסה לא ממהרים לרכוש מניות אלה רק בשביל הכיף. הריבית הנמוכה הכריחה כמעט את כל מי שמבקש להשיג תשואות נאות השנה לפנות לשוק הציבורי, מה שמסביר את מספר השיא של חברות "בלנק צ'ק" שהגישו תשקיף לאחרונה. אך נראה שהשבוע האחרון מסמן את המגמה המרכזית של 2020, ובעיקר את האצת המעבר לקמעונות מקוונת.

המגפה הפכה בתי עסק שעניינם להקל על הדרך שבה אנו נוסעים ואוכלים ליותר מאטרקטיביים - לטווח הקרוב נראה שאלה חברות חיוניות. ושלא כמו חדי קרן דוגמת אובר (Uber) וליפט (Lyft), אשר עדיין צריכות להציג רווחים, גם דורדאש וגם Airbnb הציגו רווחים בחלק מהשנה והצליחו להאפיל על מתחרותיהן.

כאשר כל כך הרבה צרכנים בורחים מהערים הגדולות בחודשים האחרונים, Airbnb צמצמה את השאיפות שלה להפוך לקונגלומרט אירוח, והיא משקיעה יותר מאמץ באפשרויות שהיא מציעה לשהייה בסביבה ביתית באזורים מרוחקים יחסית. דורדאש מקדמת בברכה את הבריחה מהערים, מאחר שהחברה בנתה על השוק הפרברי מאז הקמתה.

מה יקרה כשהחיים יחזרו למה שאנו זוכרים מפעם?

זו לא בהכרח חשיבה כלכלית יוצאת דופן שהביאה את שתי החברות האלו להצליח לעומת המתחרות שלהן; הן פשוט זיהו ביקוש איפה שחברות אחרות לא ראו אותו. לפיכך, הימור גם על דורדאש וגם על Airbnb כיום הוא הימור על כך שרבות מהמגמות שהחלו בעקבות המגפה, כמו יציאה מהערים ועבודה מרחוק, יהפכו למצב קבוע.

אז מה יקרה אם החיים כפי שאנו זוכרים אותם יחזרו למה שהיו פעם? אמנם דורדאש צמחה במהירות לפני המגפה, אך אפילו אלו שהשקיעו בחברה מוקדם מודים שהצמיחה העצומה שלה במכירות השנה קשורה במידה רבה לעליית הביקוש למגורים בפרברים. באופן מעניין, בעוד שAirbnb הדגישה את הנוכחות שלה מחוץ לערים הגדולות, רוב הבתים המוצעים באפליקציה שלה נמצאים סביב מרכזים עירוניים גדולים. לאחר המגפה, העסק של Airbnb שוב ייאלץ להתחרות במלונות, אשר תיירים רבים מתגעגעים אליהם.

כששמע על מחיר הפתיחה של המניה, בראיון עם בלומברג ביום חמישי נעתקו מילותיו של מנכ"ל Airbnb מפיו. לכשהתעשת אמר כי יחד עם מחיר מניה גבוה יותר, מגיעות ציפיות גבוהות יותר.

בשלב מסוים, הערכות השווי של החברות החדשות האלו ישקפו שהסיכויים הופכים נגדן בלי קשר לאיך יתגלגלו הדברים במציאות.