ישראייר | פיצ'ר

המכרז למכירת ישראייר: הפיאסקו באפריקה ישראל עשוי לחבל בסיכוייו של בן משה

הצעתו של מוטי בן משה לרכישת חברת התעופה נתפסת כגבוהה ביותר, אלא שהוא זוכה  לאמון נמוך יותר בקרב כמה ממחזיקי האג"ח של אי.די.בי, בהשוואה לאמון הרב לו זוכים בשוק ההון מתחריו, רמי לוי ויגאל דמרי

מטוס ישראייר / צילום: מוני שפיר
מטוס ישראייר / צילום: מוני שפיר

מחזיקי איגרות החוב מסדרה ט' של חברת אי.די.בי פתוח מתלבטים כיצד להצביע בנוגע לבחירת הרוכש לחברת התעופה ישראייר. מצד אחד, מעוניינים מחזיקי האג"ח לקבל את התמורה הגבוהה ביותר עבור המניות, אבל מנגד חשובה להם לא פחות גם הוודאות הגבוהה ביותר להשלמת העסקה בתנאיה המקוריים.

ביום שני התכנסו מחזיקי אג"ח ט' לאסיפת התייעצות, שבה הוצגו שלוש הצעות שעל הפרק, שכוללות כולן הסכמה לוויתור על חוב של אי.די.בי לישראייר בסך 5 מיליון דולר - הצעתה של חברת דור אלון, שנמצאת בשליטת מוטי בן משה, הצעת חברת בי.ג'י.איי שבשליטת רמי לוי ושלום חיים, וכן הצעתה של חברה פרטית בבעלותו של יגאל דמרי.

מבחינת התמורה המוצעת, הרי שהצעתו של בן משה נתפסת כגבוהה ביותר. אלא שבן משה זוכה בשנים האחרונות לאמון נמוך יותר בקרב חלק מהמשקיעים, בהשוואה לאמון הרב לו זוכים בשוק ההון רמי לוי ודמרי, ועניין זה עלול לעלות לו באיבוד קולות במועד ההצבעה.

מנגד, כללה הצעתה של בי.ג'י.איי מרכיב מהותי של תשלום במניות, כך שעל המחזיקים יהיה לבחון אם האפסייד שמגלמת הצעה זו אכן עולה באופן משמעותי על הצעתו של בן משה. הצעתו של איש הנדל"ן דמרי בהיקף של 143 מיליון שקל במזומן נתפסת לפי שעה כנמוכה משמעותית משתי ההצעות האחרות, ולכן אינה צפויה כנראה לגרוף קולות רבים במתכונתה הנוכחית.

כמה מהמחזיקים כועסים על בן משה

לקראת ההצבעה שתיארך ביום רביעי עד לשעה 12:00, התכנסה אסיפה של מחזיקי אג"ח ט' של אי.די.בי לצורך דיון בהצעות. באסיפה הציג נאמן אי.די.בי, עו"ד אופיר נאור, את שלוש ההצעות שעל הפרק, ולאחר מכן ענו נציגי המציעים על שאלות בנוגע להצעותיהם.

דור אלון הציעה לרכוש את ישראייר תמורת תשלום של 168.4 מיליון שקל במזומן, או לחילופין תמורת תשלום של 130 מיליון שקל במזומן ובתוספת הקצה של 2.4% ממניותיה (395.7 אלף מניות), שלהן שווי שוק נוכחי של 32 מיליון שקל. חלופה זו כוללת גם אופציה למחזיקים למכור לדור אלון בעתיד את המניות שיקבלו ממנה.

אלא שלבן משה קיימת עדיין התנגדות גדולה לאור הסכסוך בינו לבין המשקיעים בשוק ההון סביב התנהלותו מול מחזיקי האג"ח בהסדר החוב של אפריקה ישראל. מסיבה זו, אם יבחרו המחזיקים בהצעתו, תהיה זו בחירה בחלופת המזומן בלבד, וללא המניות והאופציות שמציעה החלופה הנוספת.

יש להזכיר כי לפני כשנתיים סיכם בן משה על רכישתה של אפריקה ישראל בסיומו של הסדר חוב ארוך שנמשך על פני כשלוש שנים. אלא שבן משה לא הצליח להשלים את העסקה והסדר החוב בוטל, תוך הטלת האשמות הדדיות בין מחזיקי האג"ח של אפריקה ישראל לבן משה. מחזיקי האג"ח טענו אז כי בן משה הביא לביטול ההסדר, לאחר שלא הצליח לגייס את הסכום הדרוש להשלמתו. בן משה מצדו טען להגנתו שעיכובים בקבלת אישורים מרגולטורים במזרח אירופה מנעו את השלמת ההסדר במועדו.

בעקבות האירועים פנה נאמן האג"ח של אפריקה ישראל בבקשה לחלט פיקדונות על סך 100 מיליון שקל שהעמיד בן משה לטובת הבטחת העסקה. בתגובה תבע בן משה את הנאמן בסכום של כ-350 מיליון שקל בגין נזקים שנגרמו לו לכאורה. הגשת התביעה חייבה את נאמן האג"ח להותיר בידיו את מלוא סכום התביעה, ולמנוע את חלוקתו למחזיקי האג"ח גם לאחר השלמת מכירתם של כל נכסי אפריקה ישראל למשקיעים אחרים. מסיבה זו כועסים כמה ממחזיקי האג"ח על בן משה, שמונע מהם לכאורה כספים השייכים להם.

כך למשל, שלושה מארבעת המחזיקים הגדולים באג"ח ט', מגדל שוקי הון, מיטב דש וקרן ברוש, מושקעים גם באג"ח אפריקה ישראל ואינם מקבלים את כספם בגלל התביעה של בן משה. מעבר לכך, בן משה נתפס אצל חלק מהמשקיעים כמי שעשוי לשנות את דעתו בהתאם למציאות המשתנה, ומכאן החשש כי במקרה של ירידה מחודשת בפעילותה של ישראייר, הוא יימנע מהשלמת העסקה בתנאיה המקוריים.