הבריחה מעמק הסיליקון: למה חברות הענק נוטשות את קליפורניה?

אורקל הודיעה כי תעביר את המטה שלה מעמק הסיליקון לטקסס - והיא לא לבד • האזור שנחשב ל"מכה" של ההייטק סבל ממחירי דירות ששברו שיאים וממס חברות שנחשב ל"קטסטרופה" - ואז הגיעה הקורונה והוכיחה שאפשר לעבוד מכל מקום בעולם

צילום מרחפן של עמק הסיליקון בקליפורניה / צילום: Shutterstock, Shutterstok
צילום מרחפן של עמק הסיליקון בקליפורניה / צילום: Shutterstock, Shutterstok

בעוד חודש ימלאו 50 שנה למונח "עמק הסיליקון", שמתאר את בירת הטכנולוגיה העולמית, אשר ממוקמת בחלקו הדרומי של מפרץ סן פרנסיסקו, בצפון מדינת קליפורניה.

ב-11 בינואר 1971 התפרסם בשבועון "חדשות האלקטרוניקה" מאמר בשם "עמק הסיליקון ארה"ב". על פי ויקיפדיה, היה זה האזכור הראשון למונח, שתפס תאוצה רק כעבור כעשור, עם הופעתו של ה-PC - המחשב האישי של ענקית המחשבים דאז IBM. מאז הפך האזור לבירת העולמית של הטכנולוגיה. כל מי שרצה להיות משהו בתחום - רצה להגיע לשם.

עם זאת, נראה שלאחרונה מתחילים להתגלות סדקים בקסם של "עמק הסיליקון". מחירי נדל"ן גבוהים להחריד, פקקי תנועה בלתי נגמרים ועלויות מחיה גבוהות - עבור תושבים ועסקים - כל אלה הופכים את החיים באזור מפרץ סן פרנסיסקו לבלתי נסבלים לרבים. הסדקים האלה שהולכים ומתרחבים בעקבות מגפת הקורונה.

הודעה שפרסמה ענקית התוכנה הארגונית והענן אורקל, לפיה תעתיק את מטה החברה מקליפורניה לטקסס, הסבה את תשומת הלב למה שנראה כמו נטישה חלקית של העמק, מצד עובדים וגם מצד חברות. התהליך, שאת ניצניו אפשר לאתר עוד לפני הקורונה, הואץ על ידה ומשתלב עם מגמה רחבה יותר של צמיחת אקוסיסטמים חדשים, לא רק בארה"ב אלא בעולם כולו.

ההודעה של אורקל משמעותית משתי סיבות - המיידיות והחשיבות של החברה. אורקל פתחה את הקמפוס שלה באוסטין טקסס, שיש בו כ-10,000 עובדים, כבר ב-2018, במטרה ליהנות מהטבות מס שמעניקה טקסס לעומת קליפורניה היקרה. העובדה שהחברה משנה כעת את הייעוד של הקמפוס ומעבירה אליו את המטה שלה, היא בעלת השלכות ארוכות טווח ומעידה על כך שייתכן מאוד שמדובר בשינוי מגמה עמוק ומשמעותי בעולם הטכנולוגיה.

בניגוד להקמת מרכזי פיתוח וייצור, המיקום הגיאוגרפי של מטה החברה הוא הפרמטר הכי חשוב לזהות התאגיד. מיקום החברה גוזר את סוג ואת איכות כוח האדם שהיא מעוניינת למשוך, הלקוחות אליהם היא מעוניינת להגיע וכן את רשת הקשרים שלה עם סטארט-אפים וקרנות הון סיכון.

המטה של אורקל בעמק הסיליקון. מצטרפת לטרנד / צילום: Shutterstock
 המטה של אורקל בעמק הסיליקון. מצטרפת לטרנד / צילום: Shutterstock

רשימת העוזבות הולכת ומתארכת

ההודעה על העברת המטה של אורקל מצטרפת להודעות קודמות של ענקיות הייטק אחרות מהעמק.

אתר הטכנולוגיה הוותיק ארסטכניקה (arstechnica) פרסם רשימה של חברות שהודיעו לאחרונה על מעבר. HP Enterprise, שהתפצלה מ-HP ב-2015, העבירה בשבוע שעבר את המטה שלה לאזור יוסטון שבטקסס. היזם אלון מאסק הודיע בימים האחרונים כי יעבור באופן אישי להתגורר בטקסס, כדי להיות קרוב יותר אל אתר הניסויים של SpaceX ולמפעל הייצור של טסלה.

אפל הודיעה על הרחבת הקמפוס שלה באוסטין כבר לפני שנתיים, אך המטה שלה נשאר בקליפורניה. חברה מוכרת נוספת שתעזוב את העמק היא פלנתיר, של פיטר ת'יל, שצפויה לעבור לקולורדו.

טרנד העזיבה צובר תאוצה במקביל לכך שחברות ענק מקימות מלכתחילה פעילות באתרים חדשים בארה"ב - מחוץ לעמק הסיליקון. כך למשל ענקית ייצור השבבים הטיוואנית TSMC, צפויה להקים מפעל ענק באריזונה, בסבסוד של 12 מיליארד דולר מממשלת ארה"ב.

פיטר תיל. העביר את מטה חברת פלנתיר לקולורדו / צילום: Associated Press, Evan Agostini
 פיטר תיל. העביר את מטה חברת פלנתיר לקולורדו / צילום: Associated Press, Evan Agostini

המנהלים מעדיפים לשלם פחות מסים

כדי להבין את המניעים לנטישת עמק הסיליקון לטובת מדינות אחרות, כדאי להתבונן בכמה מישורים. במישור של תרבות עסקית, עמק הסיליקון הגיע במובנים מסוימים לסוג של רווייה. הכל יקר ומהיר מדי, וכבר תקופה ממושכת שקיימות אינדיקציות לכך שהעובדים מצביעים ברגליים.

בין אם זו סן פרנסיסקו או תל אביב, צריכה להיות מסוגלת למשוך את כוח האדם האיכותי, שיזין הן את הסטארט-אפים והן את חברות ההייטק הגדולות והוותיקות בחדשנות, לכוח האדם הזה, מסתבר, יש דרישות שעמק הסיליקון כבר לא בנוי לשרת טוב כבעבר.

מעבר לתרבות העסקית, יוקר המחיה ואיכות החיים, גם המספרים מדברים נגד עמק הסיליקון. אזורים אחרים מציעים שיעורי מס שקורצים גם לתאגידים, וגם למנהלים.
כשבודקים את שיעורי המס בארה"ב קיימים חמישה פרמטרים. העובד רוצה לדעת כמה מס הוא משלם למדינה על ההכנסה שלו (המס הפדרלי אחיד ולכן הוא לא נושא לדיון); האם הוא משלם גם מס לעיר (כמו בעיר ניו יורק); האם הוא משלם מס על עצם אחזקת בית (גם כן כמו בניו יורק); ובנוסף - מה שיעור מסי הקנייה (מקביל למע"מ).

גם המנהלים בחברות הגדולות הם בסופו של דבר שכירים, שיכולים ליהנות מהעובדה שיש מדינות שבהן אין בכלל מס הכנסה. במדינות כמו טקסס או פלורידה שיעור מס ההכנסה הוא "אפס". עבור מנהלים שמרוויחים חצי מיליון דולר בשנה מדובר בהפרשי מס של עשרות אלפי דולרים.

המסים של העובדים משפיעים על השיקולים של התאגיד, משום שבחברות הייטק הנכסים המשמעות ביותר הם הקניין הרוחני (IP) וכוח האדם. בחברות הטק של עמק הסיליקון היכולת להשביע את רצון העובדים היא לא מותרות, אלא הלחם והחמאה. אם בקליפורניה קשה לספק אותם, אז יש מדינות אחרות שישמחו להציע לחברות ההייטק להתארח בשטחן. העובדים שכבר מאסו בדירות קטנות ויקרות ופקקי תנועה ישמחו לעבוד במדינות שבהן איכות החיים גבוהה יותר, הם יכולים להרוויח יותר, עם דולר שקונה יותר.

גם לתאגידים שיעורי המס שמציעות מדינות שונות בארה"ב מהווים אטרקציה. "שיעורי מס החברות בקליפורניה הם קטסטרופה", אומר דוד יערי, שעומד בראש הנציגות של לשכת המסחר של מדינת אריזונה בישראל. בעוד ששיעור המס המדינתי עומד בקליפורניה על 8.84% החל מהסנט הראשון (בניגוד למדינות שבהן יש מס מדורג לפי רמת הכנסה), בטקסס הוא עומד על 0% ובאריזונה על 4.9%.

"כשחברה מסתכלת על מקום לבסס את הפעילות שלה בארה"ב, היא צריכה לבדוק כמה פרמטרים לרבות מיסוי, רגולציה, והאם המקום ידידותי לעסקים", מסביר יערי. כיום, כאשר חברות רבות מבצעות ניסויים בתחומים כמו רכב או בתחומים הרפואיים, חשובים לדבריו גם פרמטרים כמו הרגולציה המקומית והתמיכה הממשלתית ביכולת לבצע ניסויים. "בגלל זה גוגל העבירה את פעילות הרכב האוטונומי שלה לאריזונה", הוא אומר. בנוסף, הוא מסביר, "לחברות שיש להם שיקולים לוגיסטיים, גם המיקום הגיאוגרפי והנגישות לשאר חלקי ארה"ב חשובים".

המעבר לעבודה מרחוק בעקבות משבר הקורונה האיץ תהליכים שהחלו עוד קודם למשבר. במסגרת תהליכים אלה, חברות חיפשו להתרחב אל מחוץ לעמק הסיליקון כדי להצליח למלא את שורותיהן בעוד ועוד מפתחים. הצורך הזה של החברות פגש צורך אחר שלהן - הוזלת עלויות התפעול, לרבות שכירות ומשכורות.

ישראל הייתה חלק ממגמה עולמית זו. עבור חברות רבות אתרי הפיתוח בישראל הם הראשונים שהקימו אותן חברות מחוץ לארה"ב, והגדולים שבהם. עתה נראה כי כפי שבישראל מתחולל תהליך מעבר למרכזים כמו חיפה, ואפילו אילת והנגב, גם בארה"ב מתרחשת התפשטות אל ערים גדולות נוספות ברחבי המדינה.

לארי אליסון. אורקל הודיעה שתעביר את המטה שלה לאוסטין טקסס / צילום: Reuters, Stephen Lam
 לארי אליסון. אורקל הודיעה שתעביר את המטה שלה לאוסטין טקסס / צילום: Reuters, Stephen Lam

"פייסבוק, גוגל ואמזון לא יעזבו בקרוב"

האם מדובר בסופו של עמק הסיליקון? כנראה שלא. בן רבינוביץ', מייסד ושותף מנהל בקרן "אמיתי", אומר שעוד מאוד מוקדם להספיד את עמק הסיליקון וגם בעוד חמש או עשר שנים הוא עדיין יהיה מרכז הטכנולוגיה של העולם, מקום שבו "כל מהנדס שמתעורר בבוקר חולם להיות וחולם להיות חלק ממה שקורה שם". את השיח על מעבר אל מחוץ לעמק תולה רבינוביץ', בשיקולי מס אך הוא ממעט בחשיבותם. "יש עניני מס בוואלי, אבל השינויים די מינוריים. אורקל לא באמת מתכוונת להזיז עובדים והאופרציה לא ממש תשתנה. גם פייסבוק וגוגל לא מתכוונות לעזוב לשום מקום בקרוב", הוא טוען.

גם רבינוביץ' מסביר את הטרנד הקיים בשיקולי מס. "הדבר הכי גדול שהשתנה בתקופה האחרונה היה רפורמת המס של טראמפ שלא אפשר להמשיך ולקזז את המס המדינתי מהמס הפדרלי, ובכך גרם לזינוק בשיעור המס הכולל - דבר שהשפיע על אנשים עשירים כמו לארי אליסון ואלון מאסק. עם זאת רוב האנשים לא יעזבו בגלל המס. לכל אלו שמצהירים על כוונות העזיבה שלהם יש גם נטיות רפובליקניות". 

אלון מאסק. הודיע שיעבור להתגורר בטקסס, כדי להיות קרוב לאתר הניסויים של SpaceX / צילום: Associated Press, John Raoux
 אלון מאסק. הודיע שיעבור להתגורר בטקסס, כדי להיות קרוב לאתר הניסויים של SpaceX / צילום: Associated Press, John Raoux

האלטרנטיבות: "יש ממש אקסודוס לכיוון מיאמי, בעיקר בגלל המיסוי"

ניקול פריאל, שעומדת בראש השלוחה הישראלית של קרן ההון סיכון והגידור IBEX, אשר מנהלת נכסים בשווי 670 מיליון דולר, מספרת כי מאז הקורונה, "טוויטר מלאה באנשים מההייטק, שמדווחים שהם עוזבים את העמק". לדבריה, "יש ממש אקסודוס לכיוון מיאמי, בעיקר בגלל המיסוי - בפלורידה מס ההכנסה האישי עומד על אפס".

גם העיר ניו יורק מושכת הרבה יותר יזמים ישראלים. ניו יורק לא יכולה להציע הטבות מס, אבל כמו כל החוף המערבי - הפרש השעות השפוי יחסית בינה לבין ישראל, לעומת קליפורניה, מהווה שיקול. "הוואלי כבר לא מעניין את המנכ"לים של חברות הפורטפוליו שלנו. הוא רחוק, הנדל"ן יקר, קשה לגייס עובדים בכלל ועובדים טובים בפרט.

ניקול פריאל, קרן אייבקס / צילום: Elisa Szklanny
 ניקול פריאל, קרן אייבקס / צילום: Elisa Szklanny

באוקלהומה אפשר למצוא אנשים יותר טובים בשליש מהשכר בעמק, וגם כאלה שלא יעזבו אחרי חצי שנה בגלל שקיבלו הצעה אטרקטיבית מהמתחרים".

"יש נקודות השקה רבות בין ישראל לאריזונה. האקלים די דומה, אבל פחות לח מתל אביב והתוצר לנפש דומה", אומר דוד יערי, מנהל הנציגות של מדינת אריזונה בישראל שמנסה לשווק את המדינה המדינה הדרומית, שגובלת בקליפורניה מדרום מזרח, לחברות הייטק ישראליות ולסטארט-אפיסטים מקומיים.

יערי מספר שאת הנציגות הקימה אריזונה לפני כשנה, ביוזמת המושל דאג דוסי. לדבריו, "בגלל הקורונה, פחות חשוב היום איפה אנשים יושבים, ויותר חשוב להם מקום יפה שבו הדולר שלך קונה יותר. במחיר של דירת חדר או שניים באזורים המשוגעים בקליפורניה, אפשר לגור בבית עם בריכה באריזונה, לשלם פחות מסים ולגור ליד אנשים טובים".

על תנועה מתל אביב לאריזונה עוד מוקדם לדבר, אבל אפשר לציין את אירונאוטיקס שהכריזה בחודש יוני שחברה שרכשה בארה"ב בשם CP Technologies, אשר תפתח בתחילת 2021 קומפלקס באריזונה. 

נוטשים את העמק

  • חברת התוכנה אורקל תעביר את מטה החברה מקליפורניה לטקסס
  • ענקית החיפוש גוגל העבירה את פעילות הרכב האוטונומי לאריזונה
  • 3HP Enterprise, שהתפצלה מ-HP ב-2015, העבירה את המטה שלה לאזור יוסטון שבטקסס
  • אפל הודיעה על הרחבת הקמפוס שלה באוסטין כבר לפני שנתיים, אך המטה שלה נשאר בקליפורניה
  • אלון מאסק יעבור באופן אישי להתגורר בטקסס, כדי להיות קרוב יותר אל אתר הניסויים של SpaceX ולמפעל הייצור של יצרנית הרכב טסלה