אושר: כל השבים מחו"ל, גם ממדינות ירוקות, יחויבו בבידוד במלוניות

מיום רביעי ב-14:00 הישראלים שישובו מחו"ל יחויבו לשהות במלוניות לבידוד של 14 ימים - או 10 ימים בכפוף לביצוע שתי בדיקות קורונה • בעלי דרכונים זרים לא יורשו להיכנס לישראל, גם אם קיבלו אישור מיוחד • חברות התעופה הישראליות נערכות להפעיל רכבת אווירית להחזרת נוסעים מדובאי

נתב"ג בימי קורונה / צילום: מיכל רז-חיימוביץ, גלובס
נתב"ג בימי קורונה / צילום: מיכל רז-חיימוביץ, גלובס

13:40 

במהלך הדיון היום (ב') בקבינט הקורונה נקבעו הצעדים שיינקטו בתעופה על רקע ההתפתחויות במשבר הקורונה: מניעת כניסת זרים לישראל מכל המדינות, וכמו כן מיום רביעי בשעה 14:00 הישראלים שישובו מחו"ל יחויבו לשהות במלוניות לבידוד של 14 ימים או לבידוד של 10 ימים בכפוף לביצוע שתי בדיקות קורונה.

אם תהיה בעיה של מקומות במלוניות, משרד הבריאות יקבע סדרי עדיפויות ויוסמך לשלוח את הנכנסים לבידוד ביתי, והם יונחו לבצע בדיקה תוך 48 שעות. מחלימים מקורונה בעלי תעודה פטורים מבידוד. מתווה זה התקבל בהסכמת כל הנוכחים.

נזכיר כי לפי החלטה שהתקבלה אתמול (א'), כבר כעת מי שנוחת מבריטניה, דנמרק ודרום אפריקה מחויב להיכנס לבידוד במלוניות. הנוסעים שנחתו אמש מבריטניה הועבדו למלוניות, ומי שסירב הוחזר לבריטניה. כמו כן, נקבע כי כל מי שנוחת מהיום גם ממדינה ירוקה ייכנס לבידוד ביתי - 14 ימים או 10 ימים בכפוף לביצוע של שתי בדיקות; וכעת כאמור נקבע כי בעוד יומיים, קרי ביום רביעי 23 בדצמבר בשעה 14:00, הבידוד יועתק למלוניות.

בעלי דרכונים זרים לא יורשו להיכנס לישראל, גם אם קיבלו אישור מיוחד (אירועים משפחתיים, לימודים וכדומה). 

תוקף ההצעה הוא ל-10 ימים. 

רכבת אווירית להחזרת הישראלים 

חברות התעופה הישראליות נערכות להפעיל רכבת אווירית להחזרת נוסעים מדובאי. עוז ברלוביץ', מנכ"ל ארקיע אינטרנשיונל, מספר כי בחברה מתקבלות פניות רבות של ישראלים השוהים בדובאי לחזור לישראל. לאור זאת החברה מוסיפה ללו"ז הקיים שלה 9 טיסות לדובאי ולסיישל, שיופעלו מהיום בחצות (שעון דובאי) ועד יום רביעי. הנוסעים שירצו לחזור מוקדם יותר יידרשו לרכוש כרטיס טיסה (בחברה מציינים כי המטוסים ייצאו ריקים בכיוון אחד). בשלב זה הטיסות המתוכננות בחזור מדובאי לישראל אחרי יום רביעי יישארו כמתוכנן, אולם גם הלו"ז הזה עשוי להתעדכן. 

חברת ישראייר מסרה כי היא מתגברת את לוח הטיסות שלה ותוציא כ-12 טיסות לדובאי ולסיישל על-מנת להחזיר את השוהים בחו"ל ארצה. 

הטיסות מיועדות להחזרת ישראלים שמבקשים להגיע לישראל לפני יום רביעי בשעה 14:00 - המועד שהחל ממנו יידרשו להיכנס לבידוד במלוניות. 

בעקבות השינוי במדיניות החוזרים מחו"ל, אל על מעדכנת את מדיניות השינויים והביטולים לטיסותיה: נוסעים שמחזיקים בכרטיסי טיסה, יכולים לשנות את מועד טיסתם ללא דמי שינוי (לא כולל הפרשי מחיר, ככל שיחולו), או להקפיא את כרטיס הטיסה ולממשו בהתאם לערכו המקורי לטיסות עתידיות עד 31.12.21. לקוחות שמעוניינים להקדים את חזרתם לישראל להמראה עד 23.12.20, יכולים לעשות זאת ללא תוספת תשלום. בנוסף, לקוחות המחזיקים בכרטיסי טיסה להמראות עד 16.1.21 המעוניינים לבטל את כרטיס הטיסה, יוכלו לבצע זאת ללא דמי ביטול.

אל על הודיעה כי היא נערכת להוספת טיסות לטובת הנוסעים השוהים בחו"ל המבקשים להקדים את חזרתם לישראל, ובמקביל מעדכנת כי "נוכח הנסיבות הקשורות בהנחיות משרד הבריאות והחלטות קבינט הקורונה, ייתכנו שינויים במועדי הטיסות".

12:20 

בשעה זו נידון גורל ענף התעופה בקבינט הקורונה - האם תינקט עמדה קיצונית של עצירת תנועת המטוסים, או שתיבלם כניסת זרים (המורשים להיכנס לישראל), וכל הנוחתים ייכנסו לבידוד - גישה שסביר להניח שתאומץ. 

מבחינת ראש הממשלה בנימין נתניהו, המטרה היא לסגור את השמיים. בפתח ישיבת הקבינט אמר ראש הממשלה: "ביקשתי את כינוס הקבינט למטרה אחת - והיא סגירת השמיים. מאז הישיבה אמש, המוטציה הולכת ומתפשטת בהרבה מאוד מדינות, וברור לנו שאנחנו בתחילתה של התפשטות מהירה מאוד. צריך לצמצם ככל האפשר את המסה הוויראלית שנכנסת לארץ, בשעה שבודקים כרגע באנגליה מהו בדיוק הנגיף הזה, האם החיסון עמיד בפניו ועוד שאלות אחרות. כדי לעשות את הדבר הזה, אני מבקש לשכפל את מה שעשינו בגל הראשון של הנגיף הקורונה הראשון: לסגור את השמיים במהירות האפשרית״.

בהקשר זה נזכיר כי גם בגל הראשון של הקורונה לא נסגרו השמיים - ההגבלות של המדינה הרחיקו את חברות התעופה ברובן, למעט בודדות בהן יונייטד איירליינס ואתיופיאן איירליינס, שלא הפסיקו לטוס לאורך התקופה, גם כאשר התנועה היומית עמדה על עשרות נוסעים בלבד. בינתיים הצטרפו עוד חברות תעופה ללו"ז, ותנועת הנוסעים בחודש שעבר הסתכמה בכ-147 אלף נוסעים (הלוך ושוב).

עוד נזכיר כי מאז חודש מרץ נאסרה כניסת זרים לישראל. איסור זה תקף עד היום, למעט אישור כניסה לחריגים דוגמת קרובי משפחה, אנשי עסקים ועוד. הנוסעים הזרים בעלי האישור החריג לא מורשים להיכנס לישראל בשלב זה ממדינות בהן בריטניה, דנמרק ודרום אפריקה. ככל הנראה האיסור יכלול את כלל המדינות.

לגלובס נודע כי ראש המל"ל אמר בדיון כי "בנוסף להחלטה שהתקבלה אתמול, נמנע מכל האזרחים הזרים להגיע לישראל". ראש המל"ל ציין כי בתוך 48 שעות יחויבו כל הישראלים שנוחתים בישראל להיכנס לבידוד - לעומת המועד שקבע משרד הבריאות - 26 בדצמבר לפי הודעה שפורסמה בתחילת השבוע.

משך הבידוד יהיה 14 ימים, או שיתאפשר קיצורו ל-10 ימים בכפוף לביצוע של שתי בדיקות קורונה, בתחילת תקופת הבידוד ובסיומו.

שרת התחבורה מירי רגב הציעה כי מי שיחזור ממדינה ירוקה ב-48 השעות הקרובות, יעשה בדיקה בכניסה לישראל, יישאר בביתו למשך 4 ימים וישוחרר בכפוף לבדיקה שלילית נוספת. שר הפנים אריה דרעי סבור כי משך הבידוד צריך להיות 7 ימים, וההתחשבות בנוסעים היא שב-48 השעות הקרובות הם לא ייכנסו לבידוד. גם שר הבריאות יולי אדלשטיין תומך בבידוד, ולדבריו, "מצב ללא בידוד הוא בעייתי. גם אם נקבל את ההמלצה של שתי בדיקות ו-4 ימים ,זה צריך להיות בבידוד".