בכפוף לשימוע: בכיר במד"א יואשם בהקמת מערך בדיקות קורונה פרטיות

הפרקליטות החליטה להגיש כתב אישום בכפוף לשימוע נגד סגן מנהל מרחב ירושלים במד"א, אבי חובב, החשוד בהקמת מערך בדיקות קורונה פרטיות תוך ניצול תפקידו תמורת עשרות אלפי שקלים • לפי החשד, חלק מהבדיקות החיוביות לא דווחו למשרד הבריאות

חובש של מד"א לפני ביצוע בדיקת קורונה / צילום: Ariel Schalit, AP
חובש של מד"א לפני ביצוע בדיקת קורונה / צילום: Ariel Schalit, AP

פרקליטות מחוז ירושלים החליטה להגיש כתב אישום בכפוף לשימוע נגד אבי חובב, סגן מנהל מרחב ירושלים במד"א, בשל חשד שניצל את תפקידו הבכיר להקמת מיזם לבדיקות קורונה וביצע בתוך כך עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים, מעשה העלול להפיץ מחלה בנסיבות מחמירות ועבירות נוספות.

חובב חשוד כי ניצל את תפקידו במד"א לעשיית רווח כספי מבדיקות קורונה, כאשר חלק מתוצאות הבדיקות לא דווחו למשרד הבריאות, ובהתאם הנבדקים לא חויבו במגבלות הנובעות מתוצאה חיובית.

נציין כי מדובר במקרה השני בסך-הכול שבו מתכוונת הפרקליטות להגיש כתב אישום בגין עשיית מעשה העלול להפיץ מחלה על רקע נגיף הקורונה.

צו הרחקה שהוציאה המשטרה לחשוד פקע לאחר שהמשטרה הגישה בקשה חסרה ומאוחרת, וחובב חזר לעבודתו. בנסיבות אלה, בהן חובב חזר לעבודתו במד"א למשך כשבועיים, דחה בית משפט השלום בירושלים את הבקשה להארכת ההרחקה, והורה כי ייאסר עליו לעסוק במסגרת תפקידו בעניינים הקשורים לקורונה.

לפי כתב החשדות, במהלך הגל הראשון והשני, החליט חובב ליצור מערך של ביצוע דגימות פרטיות לנגיף הקורונה בתמורה לקבלת תשלום שיועבר לכיסו, זאת ללא הסכמת או אישור ממוניו במד"א.

הבדיקות הפרטיות הוזמנו על-ידי הנדגמים ממניעים שונים, אולם הן אפשרו לנדגמים לקבל בדיקה, אף שלא עמדו בקריטריונים לקבלתה, זאת בתוך פרק זמן קצר, כשנציגי מד"א מגיעים אליהם. 

לפי כתב החשדות, לצורך קידום מערך זה של בדיקות פרטיות תמורת תשלום, פעל חובב באמצעות מתנדבי מד"א, איתם התחלק ברווחים שקיבלו מביצוע הדגימות. את הבדיקות הפרטיות שערך, הכניס באמצעות אותם מתנדבים למערך ה"דרייב-אין", על-מנת שיועברו למעבדות העובדות עם מד"א. לפי החשד, מתנדבי מד"א גבו עבור הבדיקות סכומים שנעו בין 500 ל- 1250 שקלים לדגימה.

בד-בבד נטען כי חלק מן הבדיקות הועברו למעבדה ברמאללה, שאינה מאושרת על-ידי משרד הבריאות, תוך שחובב מציג בפני גורמים במעבדה מצג כזב כי מדובר במיזם של שיתופי-פעולה עם חברות תעופה, כאשר במסגרת המיזם, כחלק ממחיר כרטיס הטיסה שאדם רוכש, תיכלל בדיקה לנגיף הקורונה. עוד אמר חובב כי באפשרותו להעביר למעבדה ברמאללה דגימות רבות לביצוע בדיקה, וסוכם כי התשלום שיועבר למעבדה עבור כל דגימה הוא 180 שקל.

כתב החשדות מוסיף וטוען כי חובב פעל מול המעבדה ברמאללה, כאשר הוא יודע, ולחילופין עוצם עיניים, לכך שהמעבדה אינה מאושרת לבצע בדיקות לנגיף הקורונה על-ידי משרד הבריאות, ותוך שהוא יודע שהעברת בדיקות פרטיות אלה למעבדה זו עוקפת את מנגנון הדיווח למשרד הבריאות, ומשכך הנבדק אינו מחויב בבידוד ובחקירה האפידמיולוגית הנדרשת.

במקרה אחר נטען כי חובב, יחד עם מתנדב מד"א נוסף, מוטי אפללו, גבה ממשפחה מחו"ל מחיר מופרז על ליווי אמבולנס לצורך קבירת בן משפחה שנפטר, והשניים התחלקו ברווחים.

כתב החשדות מספר כי "במועד אשר אינו ידוע במדויק למאשימה, במהלך החודשים מרץ עד יוני, פנתה אל אפללו משפחה אשר הגיעה לארץ מחו"ל, שזהותה אינה ידועה למאשימה, על-מנת לקבור קרוב משפחה בארץ. לצורך כך פנה אפללו אל חובב, אשר אישר את העברת המשפחה באמבולנס מחיצה של מד"א, בעבור תשלום. החשוד הנחה את אפללו לגבות מהמשפחה סכום של 2,700 שקל, כאשר הסכום אותו מותר לגבות על-פי מחירון מד"א הוא סכום של 1,700 שקל בלבד. בהמשך להנחיית החשוד ועל יסוד מצג-שווא כי עלות השירות של מד"א הוא 2,700 שקל, גבה אפללו במרמה מהמשפחה סכום של 2,700 שקל במזומן, כאשר בהפרש של 1,000 שקל התחלקו החשוד ואפללו".

עוד נכתב בכתב החשדות כי בהמשך למתואר לעיל, איים החשוד על אפללו באומרו כי אם הסיפור הזה ייצא החוצה, "אוי ואבוי, אתה לא מכיר אותי, ואתה לא שמעת עליי'".

לפי כתב החשדות, עם פרסום הפרשה באתר ynet, חובב פירמט את מכשיר הטלפון הנייד שלו, אשר הכיל התכתבויות בינו לבין המתנדבים, במטרה לטשטש את מעורבותו בפרשה באופן שלא אפשר לשחזרו ולהתחקות אחר מעשיו.

עו"ד ירון קוסטליץ, פרקליטו של חובב, מסר בתגובה כי "אבי חובב הוא איש מקצוע מעולה, אשר החל את דרכו במד"א לפני 20 שנה, ומאז כל השנים פעל במסירות נפש ובהצלחה רבה.

"אבי חובב הקים את מערך הקורונה במד"א יש מאין. אין בחשדות המיוחסים לו כל ממש, ואנו משוכנעים ומאמינים שנצליח לשכנע את הפרקליטות בשימוע כי אין מקום להגיש נגדו כתב אישום. לא בכדי הורו הן בית משפט השלום והן בית המשפט המחוזי כי חובב יכול לשוב לעבודתו במד"א ולהמשיך ולעסוק בפעילותו החשובה".

*** חזקת החפות: אבי חובב, כמו יתר המעורבים בפרשה, הוא בגדר חשוד, לא הורשע בעבירה כלשהי, ועומדת לו חזקת החפות.