15 חודשי מאסר וקנס של 100 אלף שקל למשקיע בשוק ההון בגין תרמית בני"ע

יובל כהני הורשע בכך שבין השנים 2014 ל-2015 פעל למעלה מ-1,600 פעמים במזיד במטרה להפעיל את מנגנון ממתן התנודה בבורסה • ממתן התנודה הוא מנגנון אוטומטי המופעל בעקבות הזרמת הוראות מסחר בשערים החורגים מטווח מסוים

השופט חאלד כבוב / צילום: תמר מצפי
השופט חאלד כבוב / צילום: תמר מצפי

בית המשפט המחוזי בתל אביב גזר היום (ב') על יובל כהני, משקיע בשוק ההון, 15 חודשי מאסר בפועל וקנס של 100 אלף שקל. בחודש פברואר השנה הרשיע סגן נשיא המחוזי בתל אביב, השופט חאלד כבוב, את כהני בביצוע עבירות של השפעה בדרכי תרמית על שערי ניירות הערך בהם סחר.

כהני הורשע בכך שבין השנים 2014 ל-2015 פעל למעלה מ-1,600 פעמים במזיד במטרה להפעיל את מנגנון ממתן התנודה בבורסה.

ממתן התנודה הוא מנגנון אוטומטי הקבוע בתקנון ובמערכת הבורסה, המופעל בעקבות הזרמת הוראות מסחר בשערים החורגים מטווח מסוים שנקבע לכל נייר ערך. על-מנת להביא להפעלת המנגנון, נהג כהני להזרים הוראות קנייה או מכירה בתנודות שער חריגות, ללא כל כוונה או רצון שהוראות אלה יתגבשו לכדי עסקאות.

בתקופה הרלוונטית היה כהני אחראי להפעלת ממתן התנודה בכמעט שליש מסך הפעמים שבהן הופעל בסוג ניירות הערך שבו סחר.

כהני ביצע פעולות אלה כדי לנצל את היעדרה של מגבלת מינימום על כמות המסחר בשלב המסחר הרב-צדדי שהחל לאחר הפעלת הממתן, ולהזרים הוראות בכמות מזערית במטרה להשפיע על שער נייר הערך שייקבע בתום מכרז הפתיחה הנוסף, עם שובו של המסחר הרציף.

בסמוך לאחר חזרתו של המסחר לשלב הרציף, ניצל כהני את השער המלאכותי שנוצר כתוצאה מפעולותיו, כדי להפיק רווחים.

בגזר הדין נקבע כי "הנאשם פיתח שיטה, אשר העניקה לו יתרון מובהק כנגד ה'אוטומטיזציה' של גופי השקעה רבים בשוק ההון".

עוד נקבע כי "הנאשם, בתחכום רב ומתוך הבנה מעמיקה של שוק ההון ואופן ההשקעה בו, הצליח לנצל פרצה במנגנון הממתן, דרכה הצליח לסחור במניות בשער אשר אינו השער האמיתי שלהן, אלא שער אשר הושפע מעסקאות חריגות אותן הזרים הנאשם לשוק, באופן שקול, מדוד ומחושב".

בתגובה לגזר הדין נמסר מהפרקליטות כי "מעשיו החמורים של הנאשם, שכללו מאות פעולות מתוחכמות במשך זמן ממושך, הביאו לפגישה קשה באמון הציבור בשוק ההון, וגזר דינו החמור של בית המשפט משקף זאת באופן הולם".

התיק נוהל על-ידי עו"ד יוני לבני ממחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה ונחקר על-ידי מחלקת חקירות, מודיעין ובקרת מסחר ברשות ניירות ערך.