הקונגרס בארה"ב אישר: חבילת סיוע לנפגעי הקורונה בגובה 900 מיליארד דולר

החקיקה כוללת מענקים בסך 600 דולר לאמריקאים רבים, תוספת של 300 דולר לשבוע לדמי אבטלה, ומימון לרכישת והפצת חיסוני קורונה • כעת ממתינים לאישור הנשיא טראמפ

חברי הקונגרס האמריקאי/ צילום: רויטרס Jim Young
חברי הקונגרס האמריקאי/ צילום: רויטרס Jim Young

הקונגרס אישר באופן גורף חבילת סיוע בגובה 900 מיליארד דולר למשקי בית ועסקים שנפגעו מנגיף הקורונה, צעד חירום שנועד לחזק את המדינה במהלכו של חורף קשה ולהוביל אותה לשנה החדשה. הצעת החוק כרגע נמצאת בדרכה לבית הלבן, שם צפוי הנשיא טראמפ לחתום עליה, ולאשרה רשמית. בית הנבחרים אישר את חבילת הסיוע אתמול בערב, ברוב של 359 מול 53.

הסנאט הצביע לקראת סוף יום שני ברוב מוחץ של 92 מול 6 לאשר גם את הסכום שנועד לסייע למשקי בית ועסקים, וגם על תקציב של 1.4 טריליון דולר אשר אמור לממן את פעולות הממשלה עד ספטמבר הבא. בתחילה, המשקיף על ההצבעה בסנאט אמר שהיא הסתיימה 91־7, תוצאה שתוקנה אחר כך ל־92־6.

הצעת החוק של חבילת הסיוע כוללת כמעט 6,000 עמודים. היא מאשרת צ'קים ישירים בגובה 600 דולר למבוגרים ולילדים, מוסיפה 300 דולר לתשלומי אבטלה שבועיים הניתנים לתקופה של 11 שבועות ומאריכה שתי תוכניות אבטלה קודמות, מספקת 300 מיליארד דולר בסיוע לעסקים קטנים, כולל סיבוב שני של "התוכנית להגנה על השכר", ומזרימה יותר מ־50 מיליארד דולר להפצת חיסונים נגד קורונה, כמו גם לשיפור מאמצי הבדיקה לגילוי שרשראות הדבקה.

"אף אחד מאתנו לא חושב שהחקיקה הזו מושלמת. אבל רוב גדול ודו־מפלגתי בינינו מכיר בכמות הבלתי רגילה של טוב שזה יעשה לאחר שיונח על שולחן הנשיא", אמר מנהיג הרוב בסנאט מיטצ' מקונל ביום שני בערב. "העם האמריקאי חיכה מספיק זמן".

ההצבעה הביאה לסיום ויכוח מר וארוך בין מחוקקים לגבי אופי התגובה לנגיף, אשר שיבש את הכלכלה והקיום היומיומי במדינה כולה. אפילו המשא ומתן לגבי ניסוח החוק הושפע מהמגפה, כאשר מחוקקים התווכחו על פרטי המדיניות בשיחות זום ובשיחות ועידה.

הדמוקרטים שיבחו את חבילת הסיוע אך אמרו שגודלה, שהוא שני רק לחבילת הסיוע העצומה שאושרה במרץ, אינו מספק על מנת לענות על כל צרכי המדינה.

דוברת בית הנבחרים ננסי פלוסי ומנהיג המיעוט בסנאט צ'אק שומר אמרו שילחצו לקבל סיוע נוסף בשנה הבאה, כאשר הנשיא הנבחר ג'ו ביידן יהיה בתפקיד. במאמץ למצוא מכנה משותף, מנהיגים בסנאט הסכימו להסיר גם מימון למדינות באיחוד וגם מימון לרשויות מקומיות מנוסח החוק, שני דברים שהדמוקרטים רצו בהם, כמו גם ערבויות להגנה על ישויות שהמשיכו לפעול במהלך המגפה, משהו שהרפובליקאים נלחמו עליו.

"הצעת החוק של היום היא טובה. אבל היא לא סוף הסיפור והיא לא יכולה להיות סוף הסיפור", אמר שומר בסנאט ביום שני. "כל מי שחושב שהצעת החוק מספיקה אינו יודע מה קורה באמריקה".

ביידן הילל את ההסכמה בין המפלגות, אבל אמר שחבילת הסיוע לא תספיק. "אני משבח את חבילת הסיוע הזו אך העבודה שלנו רחוקה מסיום", צייץ בטוויטר. "עם תחילת השנה החדשה, הקונגרס יצטרך מיד להתחיל לעבוד על עזרה בתוכנית הסיוע שלנו לקורונה. המסר שלי לכל מי שנאבק: העזרה בדרך".

אך ישנם רפובליקאים שאמרו שתג המחיר של 900 מיליארד דולר גבוה מדי, בשנה בה הקונגרס כבר הוציא יותר מ־3 טריליון דולר במאבק נגד המכות הכלכליות והבריאותיות שהקורונה הביאה עימה.

"ברור שהממשלה החמירה את הנזק הכלכלי ופעלה כמכשול לשיקום הכלכלה", אמר הסנאטור ראנד פול בסנאט ביום שני בערב. "התשובה היא לא להדפיס ולחלק 'כסף חינם'. התשובה היא לפתוח את הכלכלה". פול היה בין הבודדים שהצביעו נגד.

שר האוצר האמריקאי סטיבן מנוצ'ין אמר ביום שני שהתשלומים הראשונים במסגרת החבילה יוכלו להינתן כבר בתחילת השבוע הבא. "לא יכולנו להיות מרוצים יותר", אמר מנוצ'ין בריאיון טלוויזיה לרשת CNBC. "לקח לנו זמן רב מדי להגיע לזה".

ההצבעה של יום שני מביאה לסיומו מאבק חקיקתי ארוך וקשה לעיצוב חבילת סיוע ששתי המפלגות יסכימו לתמוך בה. חודשים ארוכים של משא ומתן בין מנהיגי הדמוקרטים ובכירים בבית הלבן נגמרו ללא תוצאה לקראת הבחירות בנובמבר. אפילו לאחר שקבוצה של נציגים משתי המפלגות הצליחה להרכיב מסגרת להצעה בגובה 900 מיליארד דולר ששיקפה במידה רבה את החבילה אשר בסוף הצביעו עליה, מנהיגים בקונגרס נאלצו ליישב שורה של ויכוחים עקשים, כולל הגעה להסכמה לקראת ההצבעה על עקרון העצמאות של הפדרל ריזרב, בשאלה האם להגביל את כוחו להלוות כספים.

הסנאטור שומר הגיע להסכמה בנושא זה במוצאי שבת עם סנאטור פאט טומי (רפובליקאי מפילדלפיה), אשר ביקש להגביל את כוחו של הפדרל ריזרב, ובכך סלל את הדרך להסכם עליו הצביעו במליאה בסוף יום ראשון.

חבילת הסיוע תתחיל בסבב של תשלומים לאינדיבידואלים, אשר הם נמוכים מהתשלומים בגובה 1,200 דולר ו־500 דולר ששולמו באביב במסגרת תוכנית הסיוע הקודמת. התשלומים ייפסקו כאשר המשכורת המשוכללת לאדם תחצה את רף 75 אלף דולר לשנה, משכורת לראש משק בית תעבור את רף 112,500 דולר לשנה וכאשר השכר השנתי לזוגות המדווחים על הכנסותיהם יחדיו יעבור את רף 150,000 דולר לשנה.

בתי אב שיש בהם מה שמכונה בארה"ב "מעמד מעורב" - לחלק מבני הבית יש מספר ביטוח לאומי אמריקאי ולחלק אין - יהיו זכאים לקבלת תשלומים חלקיים, שלא כמו בסבב הראשון, בו הם לא קיבלו תשלומים כלל. השינוי נעשה באופן רטרואקטיבי, כך שמשפחות יוכלו לבקש שהתשלום הראשון או חלקו ישמשו לתשלום מסים על שנת 2020.

כמו בסבב התשלומים הקודם באביב, אנשים התלויים באדם אחר מעל גיל 16 לא יכולים לקבל תשלום. המשמעות היא שמשפחות לא יקבלו כסף עבור ילדים שלומדים במכללות או מבוגרים בעלי מוגבלויות.

בנוסף להוספת 300 דולר לתשלומי האבטלה לתקופה של 11 שבועות, המחוקקים האריכו שתי תוכניות סיוע למובטלים, עד שיתחילו לקצץ בהן באמצע מרץ ויפסיקו בהן לחלוטין באפריל. שתי התוכניות מגדילות את כמות האנשים הזכאים לתשלומי דמי אבטלה ומאריכות את תוקפן. מחוקקים כללו גם הטבות מס בשווי 1.8 מיליארד דולר לעסקים על מנת לשלם לעובדים בחופשה.

כ־280 מיליארד דולר יינתנו לתוכנית ההגנה על השכר, חלק הארי מסכום כולל של 325 מיליארד דולר שמיועדים לעזור לעסקים קטנים.

עסקים שקיבלו הלוואות במסגרת התוכנית, המכונות הלוואות PPP, יוכלו לקצץ מההחזרים הוצאות שהעסק הוציא במסגרת כספים מההלוואה. הצעד - אשר בעלי עסקים דחפו להכניסו לתוכנית לאחר שתדלנות עיקשת במשך כמה שבועות - הופך החלטה של משרד האוצר האמריקאי שלא לקצץ בהחזרים.

מפעילי תיאטראות, בתי קולנוע ואולמות קטנים להופעות יהיו זכאים למענקים בשווי כולל של 15 מיליארד דולר, ו־15 מיליארד דולר אחרים יועדו לתשלום משכורות לעובדי חברות התעופה. בתי ספר יקבלו 82 מיליארד דולר, ומוסדות לטיפול בפעוטות יקבלו 10 מיליארד דולר.

כמו כן, כוללת חבילת הסיוע 25 מיליארד דולר לסיוע בתשלום דמי שכירות, הארכת צו המקפיא פינויי דיירים המפגרים בתשלומים ואישור של קרנות מזון ותזונה לילדים בגובה 13 מיליארד דולר.

בתגובה לאישור בעת האחרונה של חיסון נגד קורונה, הסכימו המחוקקים להגדיל את הסכומים המיועדים להילחם בנגיף, והוסיפו 30 מיליארד דולר לרכישת חיסונים והפצתם, כמו גם 22 מיליארד דולר לבדיקות ולמעקב אחר שרשראות הדבקה.

הבית הלבן קיבל סוף סוף הטבת מס שטראמפ רצה בה כל השנה: היתר לעסקים להכריז על ארוחות מוזמנות ממסעדות כהוצאה בשנים 2021 ו־2022. היו מחוקקים שביקרו את הרעיון, מכיוון שסברו שיעודד סועדים להתקהל בבתים וכך להסתכן בהפצת הנגיף.

החוק כולל זיכוי מס למעסיקים ששומרים על עובדיהם והופכת אותם לזכאים לקבלת הלוואות PPP ולהקלות מס אחרות.

כל אחת מהמפלגות וויתרה על אחד מיעדיה בשביל להגיע להסכמה על החוק: הרפובליקאים ביקשו הגנה משפטית לעסקים שפעלו בזמן המגפה, נושא שהותר מחוץ לחבילה, והדמוקרטים (ורפובליקאים בודדים) לא זכו לכלול בחבילה מתן סעד ישיר ברמת המדינה והרשות מקומית.

החקיקה קובעת כמה כללים חדשים בנושא הפדרל ריזרב, אשר הכריז במרץ על תוכניות הלוואה נרחבות שאפשרו לאשראי לזרום בחברות גדולות, ערים ומדינות. אחרי כמה ימים, נתן הקונגרס 454 מיליארד דולר למשרד האוצר על מנת לכסות על ההפסדים של הפדרל ריזרב עקב תוכניות ההלוואה שלו.

בחודש שעבר מנוצ'ין סירב לאפשר לתוכניות להימשך מעבר לסוף השנה, כי אמר שהוא לא סבור שזה מותר מבחינת החוק. הסנאטור טומי התעקש שהפדרל ריזרב לא יוכל להחיות את התוכניות האלה בלי לקבל קודם אישור מפורש מהקונגרס.

בפשרה שהושגה, חבילת הסיוע מבטלת את המימון שהיה בידי משרד האוצר על מנת לכסות על הפסדים בתוכנית ההלוואות של הפדרל ריזרב, ובפד גם לא יוכלו לשכפל את התוכניות האלו בשנה הבאה בלי לקבל אישור מהקונגרס. אבל לפדרל ריזרב כן תהיה שמורה יכולת להקים באופן עצמאי תוכניות הלוואה דומות מבלי לקבל אישור מהקונגרס, שינוי שמחוקקים דמוקרטים התעקשו עליו מפני שהוא נותן לממשל ביידן גמישות ביכולת לתמוך בשיקום הכלכלה.